Mountain bike-on az első váltónak mi a szerepe?
Azt vettem észre, hogy kb 300-400 ezertől majdnem teljesen eltűnik az összes bicikliről, kb minden ágazatban. (Legyen az XC, Enduro vagy akármi).
Viszont ha drágább bicikliken, illetve a legprofibb bicikliken sincs első váltó, akkor gondolom annyira nem lehet fontos szerepe. Az olcsóbb biciklikre miért tesznek ilyet?
1es: én is látom, hogy kezd eltűnni az első váltó pl. a gravel biciklikről is és érthető a magyarázatod, hogy nehezebb megtalálni a megfelelő fokozatot, de én mégsem értem, hogy miért jobb egy Shimano 105-ösnél (elől 50x34, hátul 11-34) egy elől váltó nélküli GRX (elől 40, hátul 11-42). Nagyobbak a különbségek a sebességek között, mivel mindkettő 11 sebességes hátul, sokkal kisebb max. sebességet lehet elérni (értem, hogy mtb-vel ritkán száguldoznak, de gravel-lel lehetne).
MTB-ben nem vagyok jártas, hobbi graveles vagyok, de elég jól elmagyaráztad az első váltónélküliség előnyét MTB-nál és ott el is tudom fogadni, mert felfelé a legnagyobb, 42-es soron ugyanolyan kb. mint a 105-ösnél az 50-esen és a 34-esen, de aki a gravellel szeretne haladni, az lemondhat a sebességről ha elterjednek az első váltó nélküliek.
Mi a véleményed?
Valójában a 3x9-es rendszerben is csak kb. 12 sebesség van. Amikor megjelentek a 10-es rendszerek, akkor már ahhoz elég volt elől 2 tányér a 12 sebességhez. 11-12-es rendszereknél pedig ezért nem is kell első váltó.
Általában a 3x9 adja a legnagyobb átfogást, de ma már egy 10-51-es hátsó sorral el lehet érni ugyanezt.
Az 1x másik előnye, hogy a hátsó váltó gyorsabb és nem kell az első váltó használatának a pillanatában a hátsóval a másik irányba váltani egyet, hogy megmaradjon a pedálfordulat.
Egy csúcs 12-es hátsó sor 160-200e köröl van.
2: Pont egy 1x11-es gravelom van. Valóban megvannak a korlátai, de elég ritkán jön ki. Most egy 11-46 sor van fent, amit papíron nem tudna a váltó, de szerencsére még épp elviszi. Az 1x egyik további előnye, amit kihasználtam, hogy az első lánckerék cseréjével tologathatod az áttétel-tartományt az igényeidnek megfelelően. Nekem egy 36-os van fent, mert csomagokkal túráztam a Balaton-felvidék hegyein, és mázsa felett vagyok. Ezt egy 2x rendszerrel, ahol 1:1 körül van a legkisebb áttétel, nem tudtam volna megcsinálni. Az első váltó szerintem nem enged ekkora rugalmasságot a tányérok cseréjében. Amúgy valószínűleg 40-es tányérra váltok majd vissza a hétköznapokra, de ahhoz kell majd hosszabb láncot vennem. A végsebesség így valóban 50 körül adódik, és azt sem lehet tartósan kitekerni, de nem is igazán volt rá szükségem. Afelett pedig gurulok türelmesen és kész. :)
Amúgy a GRX esetén van 2x változat is, így van lehetőség válogatni. Én egy olyan 2x groupsetre vágynék, amin van rendes mászó fokozat, mint egy trekkingen vagy montin. Tudtommal ilyen nincs. A 2x GRX-nél is 31-34 a legkisebb áttétel, amit el lehet érni.
#4
Nincs mese, a Rohloff 500/14 váltó való neked...esetleg szíjhajtással :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!