Kezdőoldal » Sport, mozgás » Kerékpározás » Mountain bike-on az első...

Mountain bike-on az első váltónak mi a szerepe?

Figyelt kérdés

Azt vettem észre, hogy kb 300-400 ezertől majdnem teljesen eltűnik az összes bicikliről, kb minden ágazatban. (Legyen az XC, Enduro vagy akármi).

Viszont ha drágább bicikliken, illetve a legprofibb bicikliken sincs első váltó, akkor gondolom annyira nem lehet fontos szerepe. Az olcsóbb biciklikre miért tesznek ilyet?


2020. szept. 14. 20:27
 1/7 anonim ***** válasza:
Olcsón csak 2x és 3x rendszereket lehet egyelőre kapni, amik nem is igazán MTB, inkább trekking felhasználásra valók. Terepen egyszerűen sok előnye van az 1x rendszereknek. Dinamikus terepviszonyok közt inkább hátráltat a két váltó és a túl sok fokozat, mert nehezebb megtalálni a megfelelőt. A hátsó kerék az első váltóra ragyogóan rá tudja szórni a sarat, ami okozhat gondokat. Egy olcsó rendszer esetén nem igazán hagyhatod el az első váltót, mert a hátsó nem képes kezelni a nagy átfogású, akár 10-51 lánckeréksorokat. Egy 11-36 első váltó nélkül nem elegendő minden terepviszonyra. Szép lassan szivárog azért le az 1x hajtás az olcsóbb groupsetekbe, szóval egyre inkább lehet majd számítani rá az olcsóbb bringákon is.
2020. szept. 14. 20:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:

1es: én is látom, hogy kezd eltűnni az első váltó pl. a gravel biciklikről is és érthető a magyarázatod, hogy nehezebb megtalálni a megfelelő fokozatot, de én mégsem értem, hogy miért jobb egy Shimano 105-ösnél (elől 50x34, hátul 11-34) egy elől váltó nélküli GRX (elől 40, hátul 11-42). Nagyobbak a különbségek a sebességek között, mivel mindkettő 11 sebességes hátul, sokkal kisebb max. sebességet lehet elérni (értem, hogy mtb-vel ritkán száguldoznak, de gravel-lel lehetne).

MTB-ben nem vagyok jártas, hobbi graveles vagyok, de elég jól elmagyaráztad az első váltónélküliség előnyét MTB-nál és ott el is tudom fogadni, mert felfelé a legnagyobb, 42-es soron ugyanolyan kb. mint a 105-ösnél az 50-esen és a 34-esen, de aki a gravellel szeretne haladni, az lemondhat a sebességről ha elterjednek az első váltó nélküliek.

Mi a véleményed?

2020. szept. 14. 22:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 anonim ***** válasza:

Valójában a 3x9-es rendszerben is csak kb. 12 sebesség van. Amikor megjelentek a 10-es rendszerek, akkor már ahhoz elég volt elől 2 tányér a 12 sebességhez. 11-12-es rendszereknél pedig ezért nem is kell első váltó.

Általában a 3x9 adja a legnagyobb átfogást, de ma már egy 10-51-es hátsó sorral el lehet érni ugyanezt.

Az 1x másik előnye, hogy a hátsó váltó gyorsabb és nem kell az első váltó használatának a pillanatában a hátsóval a másik irányba váltani egyet, hogy megmaradjon a pedálfordulat.

Egy csúcs 12-es hátsó sor 160-200e köröl van.

2020. szept. 15. 02:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 anonim ***** válasza:

2: Pont egy 1x11-es gravelom van. Valóban megvannak a korlátai, de elég ritkán jön ki. Most egy 11-46 sor van fent, amit papíron nem tudna a váltó, de szerencsére még épp elviszi. Az 1x egyik további előnye, amit kihasználtam, hogy az első lánckerék cseréjével tologathatod az áttétel-tartományt az igényeidnek megfelelően. Nekem egy 36-os van fent, mert csomagokkal túráztam a Balaton-felvidék hegyein, és mázsa felett vagyok. Ezt egy 2x rendszerrel, ahol 1:1 körül van a legkisebb áttétel, nem tudtam volna megcsinálni. Az első váltó szerintem nem enged ekkora rugalmasságot a tányérok cseréjében. Amúgy valószínűleg 40-es tányérra váltok majd vissza a hétköznapokra, de ahhoz kell majd hosszabb láncot vennem. A végsebesség így valóban 50 körül adódik, és azt sem lehet tartósan kitekerni, de nem is igazán volt rá szükségem. Afelett pedig gurulok türelmesen és kész. :)

Amúgy a GRX esetén van 2x változat is, így van lehetőség válogatni. Én egy olyan 2x groupsetre vágynék, amin van rendes mászó fokozat, mint egy trekkingen vagy montin. Tudtommal ilyen nincs. A 2x GRX-nél is 31-34 a legkisebb áttétel, amit el lehet érni.

2020. szept. 15. 16:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 anonim ***** válasza:
Köszi, hogy megosztottad a tapasztalatodat. Egyszer majd lehet, hogy kipróbálok egy 1x11es gravelt. Az viszont biztos, hogy az első lánckereket nem cserélgetném :)
2020. szept. 15. 20:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 anonim ***** válasza:

#4


Nincs mese, a Rohloff 500/14 váltó való neked...esetleg szíjhajtással :D

2020. okt. 2. 10:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 anonim ***** válasza:
#6: Az bizony nekem való lenne, de egy bringa ára csak az agyváltó. :)
2020. okt. 2. 21:54
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!