Akkor most melyik vázméret a legideálisabb?
Nem minden márka egyformán ajánlja a vázméretet. Lehet, hogy egyik márkából 56-os jó neked, de a másikból meg 54-es. Ugyanúgy, ahogyan a cipőkből se minden ugyanolyan méretű jó neked gondolom. Van amikor egy számmal kisebb vagy nagyobb kell, hiába nem változott a lábad mérete.
Ráadásul a számolásból is többféle van, te is kettőt írtál: testmagasság és belső lábhossz. Ha van egy kinézett márka, akkor menj be egy boltba és ott kérdezd meg neked melyik lenne a jó méret, rá is tudsz ülni. Akkor tudni fogod, hogy az adott márkából melyik méret jó neked.
Az ember gnom ez is belezavar.
Ideális az,hogyha a pedáll legalso állásaban a lábad pedig rajta,enyhén hajlitva.
Vagy a nyeregben ülve pipiskedve eléred a talajt a lábujheggyel.
2: az a nyeregbeállítás, nem a vázméret. Egy kisebb vázon is fel tudom emelni a nyerget annyira, hogy le se érjen a lábam, attól még nem lesz jó a vázméret.
A vázméret nem csak magasságból áll, hanem a tengelytávból, hajtókar hosszból, felsőcső hosszból, stb.
Nem márkánként változik a méretezés, hanem célcsoport alapján. Tehát egy versenyzősebb váz hosszabb, de a váz "mérete", azaz a magassága ugyanaz. Minél sportosabb célra való a váz, annál hosszabb lesz azonos magasság mellett.
Én 20 éve verseny geometriát használok, ezért a túrázós geo-s váz nekem egy mérettel nagyobban is rövid lesz.
Igen, attól is függ a vázméret, hogy verseny vagy túra vagy cyclocross, stb., de márkánként is eltérő.
A specialized országúti mérettáblázata pl. a 193cm magasságig 61-es vázméretet javasol, a Cube meg 185-190-től már 63-asat, a KTMnél meg nincs 61-es, de 185-től 62-eset javasol.
Szóval függ váztípustól, márkától és még ki tudja mitől.
Amúgy szerintem 3 méretet érdemes figyelni (akár lemérni): A középcsapágy és a fejcső vízszintes és függőleges távolságát (reach és stack) és az átlépési magasságot.
Ehhez jön még a kormányszár hossza, és a kormány előrenyúlása (országúti, cyclocross és gravel kormány esetében).
Tényleg gyártónként eltérő a méretezés (nem utolsósorban az utóbbi két méret miatt), azt mindenképpen érdemes alapszabálynak venni, de valójában próbával dől el: ha neked kényelmesebb egy nagyobb/kisebb váz, akkor amellett kell dönteni. Némileg korrigálható a méretprobléma (reach és stack) a kormányszár és a kormány cseréjével, de az átlépési magasság maximum kerékcserével, minimálisan a külső cseréjével.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!