Jóga közben imátkozni tényleg bűn?
Ebben a viccben megtalálod a választ:
Talmudmagyarázat
Két talmudista azon vitatkozik, szabad-e a Talmud tanulmányozása közben dohányozni. Mivel sehogy sem tudnak megegyezni, elmennek, hogy megkérdezzék a bölcs rabbit:
- Rabbi, szabad-e a Talmud olvasása közben dohányozni?
- Nem, azt nem szabad...
- És dohányzás közben szabad-e a Talmudot tanulmányozni?
- Hát persze! A Talmudot mindig szabad tanulmányozni...
Nem, a mantra csak frekvencia tartomány, ami segíti az elmét és a testet a meditációban tartani. Na a meditáció az már inkább az imádkozád megfelelője lenne, csak hát pont a szöges ellentéte.
Szóval ha nem azért jógázol, hogy megéld a pillanatot, és meditálj, hanem idióta imádkozással töltöd, akkor kb semmi értelme az egésznek… nem véletlen nem is szoktak jógázni a keresztények.
Patandzsáli a jóga szutrákban így beszél istenről:
1.23 īśvara-praṇidhānād-vā
1.24 kleśa karma vipāka-āśayaiḥ-aparāmr̥ṣṭaḥ puruṣa-viśeṣa īśvaraḥ
1.25 tatra niratiśayaṁ sarvajña-bījam
1.26 sa pūrveṣām-api-guruḥ kālena-anavacchedāt
1.27 tasya vācakaḥ praṇavaḥ
1.28 taj-japaḥ tad-artha-bhāvanam
1.29 tataḥ pratyak-cetana-adhigamo-‘py-antarāya-abhavaś-ca
1.23 Az Úr iránti tiszta odaadással érhető el (a szamádhi).
1.24 Isvara a legfelsőbb Önvaló (Purusa-visésa Isvara), aki makulátla (Mristah) és teljességgel mentes a szenvedéstől, az anyagi tettektől, azok visszahatásaitől, és a vágyaktól.
1.25 Abszolút, semmi nem korlátozza (Niratisajam), benne nyugszik minden tudás magja (Szarvagja-bidzsam).
1.26 Minden mesterek mestere (guru), mert felette áll az időnek(Kála), az nem korlátozza.
1.27 Az (Isvara) szent neve nagy hangző lényege (Vácsaka) a praṇavaḥ vagy Omkára.
1.28 Állhatatos ismétlése (Dzsapa) jelentésének felátrulásához(Bháva) vezet.
1.29 Ily módon összpontosítva képes megérteni a Benső (pratjag) Önvalót (csétana), s a gátló körülmények vagy akadályok megszünnek.
(Bakos Attila fordítása)
Az ide vontakozó rész tehát 1.27 és 1.28.
pl dzsapa-lás segédeszköze a 108 szemes füzér, ami a számolást segíti, akárcsak a szentolvasó (róuzsafüzér), a keresztény imádságos révülésben.
Csupán az ima itt a lehető legegyszerűbb. 1.27 vācakaḥpraṇavaḥ = az első hang, a teremtés hangja = Aum
Egyébként jógik körében is használatosak egyéb, hosszabb imák, melyek segítenek kiszakadni a hétköznapi ingerek eltérítő hatásaiból.
A félreértés ott van, hogy a "jóga közben" kifejezés téves elképzelésen alapul. A jóga nem a pózok gyakorlása. A jóga célja a citta vritti nirodha. És ha az ima ebben előremozdít, akkor adott pillanatban az is helyes gyakorlás.
Egyébként konkrétan az ászanák gyakorlásakor is fontos a szellemi ráhangoltság. Ha máshol jár az eszed, sokat segít ha pl. Patandzsali üdvözletét ismételgeted fejben, akár a légzésed ütemére, miközben a pózt finomítod.
Yogena cittasya padena vacam
malam sarirasya ca vaidyakena
yopakarottam pravaram muninam
patanjalim pranajaliranato’smi
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!