Ha az autó elé lép valaki akkor ki a hibás?
Ilyenkor jönnek a "helyszinelők" és mérik ki, hogy az autós mennyit fékezett és mikor kezdett el fékezni.
Ha nem is fékezett, akkor nem figyelt. Természetesen nem tud 40-ről sem megállni ha 5 méterre elé lép hírtelen a gyalogos, de nem mindegy, hogy észleli-e egyáltalán és mikor áll meg az autó. Abból ugyanis kiderül, hogy valójában mennyivel ment.
Azt is mérlegelik, hogy hol történt az eset. Egy gyalogátkelőnél az autós felelőssége, hogy ha ott van a gyalogos, még akkor se üsse el ha az hírtelen lép le az útra elé. Ahogyan ha egy bokor vagy autó takarásából lép ki valaki, akkor az autósnak kisebb a felelőssége, mert hiszen nem láthatta, hogy ott bárki van és nem készülhetett fel arra, hogy esetleg lelép elé az útra.
Szóval sok körülményt vesznek figyelembe és úgy döntenek.
De a lényeg az - és a gyerekeimnek is ezt próbálom tanítani - hogy mindegy, hogy gyalogosként neki volt-e igaza és nem az autósna, ha elütik, akkor ő fog meghalni. Tehát a gyalogosnak saját érdeke az, hogy mindig odafigyeljen.
Szerintem az 1-es azzal az egy mondatával mindent elmondott.
Amennyiben az autó a megengedett sebességgel haladt, akkor a "féktávolságon belül" az azt jelenti, hogy bárhogy fékezett volna, elüti a figyelmetlen gyalogost.
A megengedett sebesség betartásának ellenőrzésére kell a helyszínelés.
Velem egyszer szórakozott úgy egy huszonéves feszülőpólós alfahím a csaja orra előtt, hogy lelépett elém az úttestre, mintha át akarna menni holott tudta, hogy nem fogok tudni megállni. De úgy érezte majd ő móresre tanít és egy füst alatt villant egyet a bigéjének is.
Arra nem számított, hogy satufékeztem utána majd visszatolattam teljes gázzal. Akkor már nem volt ilyen nagy legény.
36n
NIncs mindenütt gyalogátkelő, ahol a gyalogos kénytelen átmenni, hisz repülni nem tud... szóval az nem úgy van, hogy mindig az autósé az elsőbbség. Pl. ha megy a kis falu járdáján az egyén, de a járdát megszakítja egy kis utca, ahol nincs zebra felfestve, attól még a gyalogos folytathatja útját egyenesen, áthaladva az utcán... És ha mondjuk a járdával párhuzamosan futó utcáról épp e bizonyos kis utcába fordul be az autós, akkor ugyan nézzen már körül, hogy jön-e gyalogos, ha van zebra, ha nincs!!! Mégiscsak ő az, aki kanyarodik, és nem a gyalogos!
Szóval helyzetfüggő, hogy épp hol és milyen helyen történik...
Amúgy úgy kel vezetni, hogy meg tudjon állni az ember, nem, mint az őrült...
"szóval az nem úgy van, hogy mindig az autósé az elsőbbség."
Pontosan meghatározza a KRESZ, hogy kinek hol van elsőbbsége. A fizika törvényei pedig megmásíthatatlanok.:-) Az tény, hogy alapvetően a gyengébbet védi a törvény, elvárás, hogy a baleset elkerülése érdekében minden lehetségest meg kell tenni, de ha te csak úgy random lelépsz két méteren belül egy szabályosan közlekedő autó elé, akkor nem fognak semmiféle felelősséget megállapítani a sofőrre nézve.
(6) A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.
(7) A kijelölt gyalogos-átkelőhelyen áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van. Ugyancsak elsőbbsége van - kijelölt gyalogos-átkelőhely hiányában is - az útkereszteződésnél áthaladó gyalogosnak azokkal a járművekkel szemben,
!!!!!amelyek arra az útra !!kanyarodnak!! be, amelyen a gyalogos áthalad!!!!!.
A megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművekkel szemben azonban a gyalogosnak elsőbbsége ezeken a helyeken sincs.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!