Egy utasszállító repülőgép személyzete, legénysége jogilag minek számít, illetve milyen többletjogokkal rendelkeznek?
Quorán olvastam egy nagyon érdekes dolgot, miszerint az Egyesült Államokban, ha valaki a gépet irányító pilóta utasításának, - illetve, ahogy fogalmaztak - parancsának nem tesz eleget, az szövetségi bűncselekményt követ el. Illetőleg, mivel a gép személyzete mind az irányító pilóta alá tartoznak, így nekik is kötelességük van az utasoknak engedelmeskedni.
Éppen ezért elgondolkodtam, hogy nálunk, Európán ez hogy néz ki. Alapból milyen alapon adhatna bárki is nekem "parancsot", hogyha nem vagyok semmiféle fegyveres erő, katasztrófavédelem, hivatalos szerv tagja? Ha mégsem engedelmeskedem, akkor hadbíróság elé állítanak? Vagy esetleg ez valami nevetséges amcsi túlkapás és nálunk szimplán sima büntetőjogi következménye van? Illetve a gép személyzete hatósági személynek minősül, vagy hivatalos személynek?
Kicsit félreérthetően fogalmaztam, nem figyeltem. Az első bekezdés lényege az, hogy alapvetően az utasok kötelesek a személyzet bármely tagjának a parancsait követni, illetve ha ők úgy vélik, hogy te "interferálsz" a munkájukkal vagy veszélyezteted az utat, akkor lehetőségük van lezavarni, illetve visszatartani, amíg az FBI meg nem érkezik.
Viszont egzakt definíciós keretrendszer itt nincs, szóval ha nem tetszik nekik bármi (legyen akár annyi, hogy "illetlenül" nézel rájuk), akkor azt csinálnak amit akarnak. Remélem Európában ilyen nincs.
Elvileg az USÁ-ban minden parancsot teljesíteni kell, mert szövetségi bűncselekmény. Nyilván a gyakorlatban neked van igazad, és nem feltétlenül érdekük, hogy visszaéljenek a hatalmukkal, de mint ahogy a rengeteg tisztességes rendőr közt is akadnak férgek, akik visszaélnek a hatalmukkal, nyilván a repülőn a személyzet között is vannak ilyenek. És erről nem egy, nem kettő sztori van.
Persze ez engem nem lep meg túlzottan a rendőri túlkapások hazájában, csak feltételezem, hogy Európában, azért ennél valamivel normálisabb a szabályozás.
Az teljesen természetes, hogy a biztonsággal kapcsolatos előírásokat és utasításokat követned kell, mert vagy benne van a használati szabályzatban és effektív szerződésszegést követsz el, illetőleg bcs.-t is követsz el vele, ha valami bajt okozol vagy úgy viselkedsz. De az, hogy 6 hetes tréningen átesett repülő pincérek parancsokat osztogassanak mint valami admirális vagy ordibáló tengerészgyalogos őrmester, mindezt fizető vendégeknek a szolgáltatásszektorban, hát minimum nevetséges. Éppen ezért remélem, hogy ez egy újabb elborult amcsi törvény.
Nálunk a repülőgép személyzete - a kapitány kivételével - nem minősül hatósági személyzetnek.
A kapitánynak is csak a levegőben van (nyomozóhatósági) eljárási jogköre, ami az adott jogellenes cselekmény felderítésére, bizonyítási eszközök rögzítésére és az elkövető elfogására ill. visszatartására vonatkozik. Amint leszállt a gép, át kell adnia az elkövetőt és a bizonyítékokat az illetékes hatóságnak.
Ezen kívül a kapitány, ill. légitársaság felelős az utasokért.
Ha valaki a gépen nem tartja be az utazási szabályokat és ezzel kárt okoz vagy veszélyeztet valamit, valakit, akkor a személyzet felléphet ellene, de ez nem hatósági jogkör.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!