Nemzetközi / európai kőrözést olyanért is kiadnak, ami egyébként más országban nem számít bűncselekménynek?
Tehát az a működési elv, hogy egy adott ország kéri, és teljesen mindegy, mire hivatkozva, vagy esetleg még indokot se kell megjelölnie, avagy fordítva, és egy adott ország kéri annak kiadatását X bűncselekmény miatt, viszont a másik ország meg azt mondja, hogy ő úgy ítéli meg, hogy ez nem adja ki az illetőt, mert náluk az az adott cselekmény nem bűncselekmény?
Hogy működik ez? Elég tehát egy hatósági kérés és más országok azt már nem mérlegelik vagy azt meg is kell indokolni, és megtagadhatja más ország, ha nem találja alaposnak az okot?
és mennyi hasonló példát lehetne még hozni, te jó ég ...
na de a lényeg akkor benne van a leírtakban, persze azt nem tudhatom, hogy jogilag mennyire korrekt, de ezek szerint nem elég csak kiböfögni, hogy körözzük ....
" német városi rendőrök állítják, a magyar nyomozók nem vették fel velük a kapcsolatot egyáltalán, és az elfogatóparanccsal kapcsolatos indoklás sem érkezett meg hozzájuk a magyaroktól"
Egyébként ez a téma a büntetőjog tudományán belül nagy vitákat gerjeszt.
EU-n belül van "átadás" is nem csak kiadatás, ami jóval simábban megy az európai integráción belül.
Illetve függ még attól, hogy az adott állam büntető törvénykönyve rendelkezik-e ilyen kiterjesztett úgynevezett személyi hatállyal.
Például a magyar Btk. igen tehát: Hollandiában füvet szívsz ----> magyar jog büntetni rendeli (elviekben, gyakorlatilag ez nem szokott megvalósulni).
Angol jog: nincs személyi hatály a határokon túl, tehát ha egy angol szív füvet Hollandiában, akkor az angol jog szerint nem bűncselekmény. Ennek is megvan a hátránya pl mikor pedofilkodni mentek brit állampolgárok Ázsia bizonyos részeire nem foghatták meg őket a brit hatóságok emiatt, nem brit földön tették.
igen, itt a személyi hatály nagyon fontos persze, na de onnantól kezdve h a magyar Btk-ban így van, akkor mindenképp felvetődik a kérdés.
az "átadás" viszont azt mondod, simábban megy, azaz azt meg se kell indokolni, csak simán kérik indoklás nélkül, és a másik EU-s ország átadja az illetőt?
Hát nem tudom, nagyon necces ez a terület, nem csodálom, ha azt írod, hogy nagy vitákat gerjeszt. Ugye pont ezért se lett volna éppen hátrányos, ha egységes EU-s Btk-t alkotnak, de sajnos ez nem valósult meg.
Számomra az a logikus, ha az adott ország, ahol az illető tartózkodik és próbálja a magyar hatóság kikérni, azért a saját szabályai és józan belátása szerint mérlegeli, hogy -most extrém példát mondva- egyik esetben ugyan dehogy adják, hiszen a fidesz-ügyészségnek egy újabb aktuális politikai támadása csak avagy a bizonyítékokat is értékelik, és azt mondják, hogy ez bizony keményen rablás, és kiadjuk.
Sztem csak így van értelme, hiszen számos Btk-beli § teljesen értelmezhetetlen Maon kívül ... és persze ezzel kapásból fel is vetődik a kérdés, hogy mennyire jó / elavult / életszerű a magyar büntetőjog, de hát ez egy újabb story.
De indokolni mindig kell, illetve tételesen le kell hivatkozni, hogy milyen törvényt sértett és miért adják ki.
Itt vannak részletek.
Azt nem szabad elfelejteni, hogy itt gyakran lehet egy politikai, diplomáciai vetülete is, nem feltétlenül csak köztörvényes bűnözők kiadásáról van szó. Ott van Hernádi Zsolt esete, őt sem adták át Horvátországnak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!