Társasáhzakban kötelező a kettős könyvvitel?
igazából azért kérdezem, mert a 30 lakásos társasházunkban a közös képviselő vezet valami elszámolást stb, de nem igazán tudunk semmit az egészről, hiába vagyok számvizsgáló bizottsági tag, és arra gondoltunk pár lakóval, hogy könyvelőt kellene fogadni, aki jobban rendszerezi a dolgot és nem csak egy táblázat van, hogy felújítás ennyi, gáztámogatás ennyi az egyenleg x forint.
Egy ennyire leegyszerűsített kimutatás amúgy jogszabály szempontjából elég gondolom...
Vagy felesleges ezért könyvelőt fizetnie a háznak?
A számvizsgálónak törvényi joga a társasház pénzügyeinek teljes áttekintése. Azaz minden bevételnek és minden kiadásnak dokumentáltnak kell lennie, erről valamiféle kimutatás van az áttekintés érdekében, amit a számvizsgáló ellenőrizni tud. Ha nem tudja, kérdéseket tehet fel. Ha nem kap választ, közgyűlés elé viheti. A közgyűlés (és csak az) leválthatja a közös képviselőt, vagy meghatározott könyvelést írhat elő. Mindennemű szankciót is a közgyűlés határozhat meg (az egyéb törvények szem előtt tartásával). Hogy persze a közgyűlés mire képes, azt a tulajdonosok hozzáállása határozza meg. Jó társaság maga oldja meg a problémáit, rossz társasággal semmire sem lehet menni, előbb utóbb köztartozási gondjai lehetnek.
A konkrét esetben nem keresnék könyvelőt alkalmazásra, túl drága. Helyette - akár a társasházi tulajdonosok segítségével, 30 családban már sokféle ember akad - megpróbálnék meghatározni egy könyvelési módot. ha kell szekértő egyszeri bevonásával. Azután ezt megszavaztatnám a közgyűléssel, sőt, az SZMSZ részévé tetetném. Ez a közös képviselő számára is könnyebbség, lehet, hogy azért rossz a helyzet, mert fogalma sincs, mit kell tennie.
Nálunk ez meglehetősen jól működik, sőt a közös költséget személyre szabottan intézzük, általános elfogadottság mellett.
ui. érdekes, hogy mennyire szeretnek véleményt alkotni olyanok, akiknek fogalmuk sincs, miről van szó.
150 lakásos társasházban lakom (10 x 15 lakásos lépcsőház). A közösképviselő naplófőkönyvet vezet. A felügyelőbizottság félévente ellenőrzi ezt a főkönyvet. Tökre rendben van ez jogilag.
Persze a pénzmozgásokat rögzíteni kell, az eseményeket meg bizonylatolni. De kettős könyvitelt nem kell vezetni.
köszönöm a sok infót
én arra gondoltam - ha ez szerintetek is oké - hogy a ház évente egyszer felfogadna egy "gazdálkodást segítő személy"-t ahogy társasházi törvény is írja, aki átnézné, hogy minden oké-e számviteli szempontból.
A közös képviselővel amúgy semmi baj nincs, hajtja be a pénzeket, intézi a felújítást, pályázik stb tehát amit csinál az jó csak éppen nem veszi fel a telefont, nem tud válaszolni naprakészen, mindenre a válasz a majd, ha kisebb ötlettel állunk elő, akkor majd megcsinálom de nem lesz semmi, majd hozom a kimutatást...gondolom ilyen a személyisége, de attól még átláthatóbbnak érezném ha nem csak évente egyszer nézhetném meg a folyószámla kivonatot. Még ha bízom is benne.
Szóval: egy segítő személy évente egyszer?
Évente kötelessége lenne kifüggeszteni egy ilyen "eredménykimutatás" szerű doksit a társasház gazdálkodásáról.
Befizetések - közös ktlsg, van kiadott ingatlan (kisbolt, reklám tábla a falon stb)
Kiadások - áram, gáz, viz, posta, nyomatavány, tiszteletdíj, javítások, felújjítások, stb
bankban lévő pénz
pénztár
felújjítási alap
lakáskassza
ilyesmit
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!