Miért nem lehet az ittasan vezetőt örökre eltiltani a vezetéstől?
Szerintem sokkal komolyabb vissza tartó ereje lenne. Jelenleg ha 0,25 mg/l légalkohol szint alatt fúj szondát akkor ráadásul nem is bűncselekmény csak szabálysértés. A zéró tolerancia ezt jelentené valójában.
Persze lehet itt jönni vele hogy dehát egy kis alkoholtól még nem fog rögtön balesetet okozni, viszont úgy tapasztaljuk hogy sajnos nem is kell feltétlen inni a balesethez akkor kiváltképpen bűn hogy valaki még iszik is.
"No lássuk csak a baleseti statisztikákat! Aszongyahogy a balesetek 12%-át ittas vezető okozza. Tehát 88%-át a józan vezetők. Nem gondolod, hogy ha ennyi balesetet okoznak, akkor a józanul vezetők engedélyét örökre el kéne venni?
És akkor még nem beszéltünk arról hogy mi az hogy "okozza"? A magyar jogrend ugyanis akkor is az ittas felet teszi felelőssé, ha az teljesen vétlen és másik józan barom rohan bele. És épp itt van az eb elhantolva. Lehet hogy mindjárt csak 1-2% lenne azok aránya aki valóban okozza a balesetet. Szóval maga a törvény eleve egy ordas nagy hamisításnak köszönhetően lehet még érvényben."
"Asszongyahogy" nagyon vicces kedvedben vagy látom. 😂😂😂
Ez nem csak pusztán a számokról szól. Hanem egy elvi kérdés. Pontosan azért amit mondasz. 88%-át a baleseteknek nem ittas vezetők követik el.
Tehát ha úgy is vannak balesetek hogy valaki nem iszik akkor úgy gondolom főbenjáró bűn ha valaki képes így a volán mögé ülni hogy ezzel tovább rontja a vezetési képességeit. Lehet hogy aki valamennyi alkoholt ivott nem fog feltétlen kóvályogni az úton. Ez nyilván nem azt jelenti. Viszont a reakció ideje mérhetően csökken. Ez tény. Egy baleset bekövetkezte pedig nem csak azon a vezetőn múlik aki az adott szabálytalanságot vagy mulasztást elkövette, ilyesformán nincsen igazad abban sem hogy "mindjárt csak 1-2% lenne" . Azért hozzák ki vétkesnek minden esetben azt aki alkoholt fogyasztott, mert lehet hogy nem ő szegte meg az adott közlekedési szabályt, de ha nem iszik, van sansz rá hogy az alkoholos befolyásoltság nélküli gyorsabb reakció ideje miatt ki tudta volna védeni az adott baleset bekövetkeztét. Ettől még lehetséges hogy igaz az hogy a 58 éves Marika néninek lassabb a reakció ideje az ittasan volán mögé ülő 36 éves Karcsinál. Csak az a különbség hogy Marika néninek ez maximum állapota, ő ennél jobban nem tud vezetni mivel nem vagyunk egyformák. Karcsi viszont ha nem iszik ő jobban vezet, és nagyobb eséllyel tudja korrigálni még mások hibáit is. Ugyanis a vezetés akár tetszik akár nem egy veszélyes üzem, ami sokszor arról szól hogy a mások által okozott hibákat kell jól lereagálni hogy mindenki épségben érjen haza.
Minden egyes balesetnél ahol hosszabban kell vizsgálni az adott balesetet, minden bíróságon felmerül az a kérdés hogy az elsőre vétlennek tűnő vezető "Mit tett meg azért a tőle elvárható módon hogy az adott szituációban a balesetet megakadályozza/elkerülje?" Ha minden tőle elvárható dolgot megtett és ennek ellenére is megtörtént akkor nem fogják ráhúzni a vizes lepedőt értelemszerűen. Ellenben ha ő ivott, akkor már nem mondható el hogy mindent megtett azért hogy elkerüljön egy balesetet hiszen nem a biztonságos vezetésre alkalmas állapotban kezdett el vezetni. Szerintem ilyen esetben teljesen érthető és etikus hogyha nem is teljesen, de részarányosan őt is felelősnek hozzák ki. Csak ennek megértéséhez egy árnyaltabb, kevésbé önfényező és a saját képességeinket dicsőítő hozzáállásra van szükség. Én pl nem gondolom azt magamról hogy rosszul vezetnék, ennek ellenére nem mernék úgy vezetni hogy tudom alkoholt ittam ami akár egy kicsit is csökkenti a reakció időm és negatívan befolyásolja a döntés hozatali képességem. Nyilván nem csak alkohol befolyásolja az éppen aktuális vezetési képességet, de a sok tényező közül ez egy olyan amit 100%-ban ki lehet szűrni, mivel tudom hogy ittam, alkohol van a véremben, nem vezetek.. Aki pedig erre vállat rándít az szerintem megérdemli hogy többet ne vezessen.
"Viszont a reakció ideje mérhetően csökken. Ez tény. "
Hibás, ez nem tény. Kis mennyiségben pl. még javítja is a reakcióidőt. (Más kérdés, hogy általában nem ilyen kis mennyiséget fogyasztanak az emberek, de ez inkább a fogyasztási szokások miatt van. Mindenesetre nem tény önmagában az, hogy az alkohol rontja a reakcióidőt.)
"Azért hozzák ki vétkesnek minden esetben azt aki alkoholt fogyasztott, mert lehet hogy nem ő szegte meg az adott közlekedési szabályt, de ha nem iszik, van sansz rá hogy az alkoholos befolyásoltság nélküli gyorsabb reakció ideje miatt ki tudta volna védeni az adott baleset bekövetkeztét."
Ez csak a fedősztori. Lehet, hogy az esetek minimális %-ában így van, de túlnyomó többségében az autóvezetők nem rendelkeznek olyan szintű vezetési rutinnal és képesítéssel, hogy a fékpedál megnyomásán kívül bármilyen más manőverre képesek legyenek egy hirtelen fellépő kritikus helyzetben, akár isznak, akár nem. Egy Colin McRae vagy egy Damon Hill lehet hogy lenne rá, egy átlag Pista bácsi a 11. kerületből vagy Akarattya külsőről már aligha. Ez a szabály azért lett hozva, hogy gyorsan, a hosszas bírósági huzavonát megelőzendő lehessen ítéletet mondani egy-egy esetnél. Valamelyik sofőr ivott? Kész, ő a felelős, egy szondafújáson kívül semmi mást sem kell vizsgálni. A bűnbak megvan, onnantól nem érdekel senkit, hogy tényleg ő volt-e a felelős, vagy ki az igazi felelős. Olcsó, gyors megoldása az esetek jelentős részének.
" Aki pedig erre vállat rándít az szerintem megérdemli hogy többet ne vezessen."
A baj azzal kezdődik, hogy ha mondjuk egy 22 éves srác iszik egy sört, majd elindul hazafelé, és összekoccan valaki mással, akkor te elvennéd tőle egy életre a jogosítványt. Na ezzel a lendülettel jó eséllyel félbe is törnéd a (z akár még nem is létező) karrierjét, jogsi nélkül olyan vagy ma, mint egy fél karú óriás. Nem mondom, hogy létszükséglet, autó nélkül is le lehet élni egy életet. De azért autóval sokkal könnyebb elhelyezkedni, sokkal könnyebb jobb állást találni, messzebbi állásokat is elfogadni. Ha egy 22 éves srác alól kirántod ezt a talajt, azzal jó eséllyel nagyon sok millió forintnyi nem befizetett adóval fogod könnyíteni az államkasszát.
Szerintem nem a büntetéseket kellene szigorítani, hanem egy olyan, élhetőbb Magyarországot teremteni, ahol kevésbé jut eszébe a fiataloknak vagy bárkinek részegen autóba ülni. Kevésbé kényszerülnek rá, mert mondjuk meg tudják fizetni a taxit, ami furikázza őket ivós buliba. Fejleszteni az oktatást, hogy kevesebb felelőtlen 22 éves kerüljön ki az életbe. Fejleszteni a felvilágosító, prevenciós foglalkozásokat, hogy többen tudjanak az alkoholizálás (és egyéb drogok használatának) veszélyeiről. Fejleszteni a kultúrát, hogy egyre nagyobb többség tudjon kezdeni magával valamit az iváson kívül is.
Csak hát ez mind pénzbe kerülne, sok-sok pénzbe, azt pedig nem érdeke erre kiadni a jelenlegi kormánynak.
"Hibás, ez nem tény. Kis mennyiségben pl. még javítja is a reakcióidőt. (Más kérdés, hogy általában nem ilyen kis mennyiséget fogyasztanak az emberek, de ez inkább a fogyasztási szokások miatt van. Mindenesetre nem tény önmagában az, hogy az alkohol rontja a reakcióidőt.)"
Senki nem iszik azért kis mennyiségben hogy azzal javítsa a reakció idejét ebben egyet értünk. De egyébként ez sem minden emberre igaz. A vezetési képesség mint olyan pedig nem mérhető önmagában a reakcióidőből hiszen ebben sem vagyunk egyformák, mégis azért nagyon sokan képesek baleset mentesen vezetni, nem mondható el ez úgy azokról akik alkoholt fogyasztanak és kezdenek vezetni.
A tudatállapotot is befolyásolja, felszabadítja a gátlásokat, és akinek alkohol van a vérében az nem úgy hoz döntést adott szituációban mint az akinek nincsen. De kicsit bűzlik a dolog amikor valakinek még az sem teljesen egyértelmű hogy aki ivott az nem tud úgy vezetni mintha nem tette volna.
"Ez csak a fedősztori. Lehet, hogy az esetek minimális %-ában így van, de túlnyomó többségében az autóvezetők nem rendelkeznek olyan szintű vezetési rutinnal és képesítéssel, hogy a fékpedál megnyomásán kívül bármilyen más manőverre képesek legyenek egy hirtelen fellépő kritikus helyzetben, akár isznak, akár nem."
Ez egy lényegtelen konklúzió és terelés a problémáról. Ezzel kvázi te azt mondod hogy: "úgyis mindegy". Miközben az igazi dilemma az hogy az alap vezetési kompetenciától független negatívan hat mindenki vezetési képességére amikor ezt elköveti. És ez az amire szerintem nincsen nem hogy világi, de erkölcsi jogod sem.
" Egy Colin McRae vagy egy Damon Hill lehet hogy lenne rá, egy átlag Pista bácsi a 11. kerületből vagy Akarattya külsőről már aligha. Ez a szabály azért lett hozva, hogy gyorsan, a hosszas bírósági huzavonát megelőzendő lehessen ítéletet mondani egy-egy esetnél."
Pont ez a lényeg. Damon Hill se igyon ha vezet. Ha mégis így vezet akkor az elvárható leg minimálisabb óvintézkedést sem tette meg azért hogy elkerüljön egy balesetet, ami be is következett. Miért is nem felelős?
Nem értem a logikádat. Akiben ennyi alázat nincsen az vigye el a balhét.
"A baj azzal kezdődik, hogy ha mondjuk egy 22 éves srác iszik egy sört, majd elindul hazafelé, és összekoccan valaki mással, akkor te elvennéd tőle egy életre a jogosítványt. Na ezzel a lendülettel jó eséllyel félbe is törnéd a (z akár még nem is létező) karrierjét, jogsi nélkül olyan vagy ma, mint egy fél karú óriás. Nem mondom, hogy létszükséglet, autó nélkül is le lehet élni egy életet. De azért autóval sokkal könnyebb elhelyezkedni, sokkal könnyebb jobb állást találni, messzebbi állásokat is elfogadni. Ha egy 22 éves srác alól kirántod ezt a talajt, azzal jó eséllyel nagyon sok millió forintnyi nem befizetett adóval fogod könnyíteni az államkasszát."
:DD Ebben amúgy így még igazat is adnék, igen, ha tovább vezet így akkor további alkalmakon is bírságot kell fizetnie ami egy bevételi forrás.
Csak szerintem ez nem ér annyit hogy emiatt vezetni hagyjanak valakit.
Még nagyobb probléma hogy aki(k) ittasan vezetők nagy része nem egyszer követi el hanem visszaeső. Sőt a vezetésről eltiltottak nagy része a tiltás ellenére is vezet. 22 évesen is elvárható valakitől hogy ne vezessen úgy hogy ivott, ha erre nem képes akkor az azért van, mert lexarja, nem érzi át hogy ezzel másokat veszélyeztet. Az ilyen az alkalmatlan a közösségi játékra.
"Szerintem nem a büntetéseket kellene szigorítani, hanem egy olyan, élhetőbb Magyarországot teremteni, ahol kevésbé jut eszébe a fiataloknak vagy bárkinek részegen autóba ülni. Kevésbé kényszerülnek rá, mert mondjuk meg tudják fizetni a taxit, ami furikázza őket ivós buliba. Fejleszteni az oktatást, hogy kevesebb felelőtlen 22 éves kerüljön ki az életbe. Fejleszteni a felvilágosító, prevenciós foglalkozásokat, hogy többen tudjanak az alkoholizálás (és egyéb drogok használatának) veszélyeiről. Fejleszteni a kultúrát, hogy egyre nagyobb többség tudjon kezdeni magával valamit az iváson kívül is.
Csak hát ez mind pénzbe kerülne, sok-sok pénzbe, azt pedig nem érdeke erre kiadni a jelenlegi kormánynak."
Mivel minden kormány hazudik és csakis az éppen aktuális hatalmának a megtartása mozgatja a fantáziáját senki nem fog 4 évnél nagyobb távlatokban gondolkozni. Egy élhető társadalomban viszont ahol az emberek kellő felelősség érzettel rendelkeznek ott a végleges eltiltás sem probléma hiszen senki nem fog úgy vezetni hogy ivott.
"Én inkább ezektől a büntetőfékezős idiótáktól venném el."
Kiváló ötlet. Támogatom. Függetlenül attól hogy milyen sérelem ér valakit közlekedés közben, nem alkalmas a vezetésre az aki ilyenkor bosszút akár állni a másik közlekedőn. Az ilyen az beteg.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!