Mi történt volna, ha nem lépünk be az EU-ba?
" régen volt magyar ipar (ikarusz, dutra, cseppeli gépgyár, köfém) meg úgye volt magyar cukor ipar ma meg csak a Kaposvári van egyedül."
A cukoriparnál van benne valami a többinél nem igen.
Nehéz megmondani mi marad fenn és mi nem. OTP-nek sikerült kitörni az országból, MOL is megmaradt, Richter Gedeon sem ment tönkre vagy a Videoton is újra fellendítették.
Azt sem szabad elfelejteni, hogy Magyarország egy indokolatlanul túliparosított ország lett a korábbi mezőgazdasági országból, mind ez azért, hogy kiszolgálja a szocialista országokat.
Ha mi nem léptünk volna be, de a környező országok igen, akkor a következő lenne _valószinűleg_:
- kevésbé tudnánk a saját termékeinket exportálni az EU országaiba, mert (még) kevésbé lennének versenyképesek az áraink
- az EU-ban található multik nagyobb eséllyel választottak volna más országot a befektetéseiknek (gyáraiknak), azaz jóval több munkanélküli lenne
- nehezebb lenne az EU-ban munkát vállalni, azaz az oda kivándoroltak nagy része itthon maradt volna, tovább növelve a munkanélküliséget.
Azt azért vedd észre kérdező, mi 2004-ben léptünk be, akkor már 10 éve nem volt iparunk. Sok oka volt ennek, elsősorban mi magunk, a tudatlanságunk. Nem tudtuk, hogy a kapitalizmus lényege a verseny. És nem gondoltuk, mennyi féle módon lehet érvényesíteni. Nálunk például felvásárolták az értékesebb ipari létesítményeket, leszerelték, vitték ki magukhoz. Kettős haszon, nekik lett plusz berendezés, és eltűnt a konkurencia.
Ha nem lépünk be, akkor minden tekintetben szuverén ország lennénk. És Orbán ezért olyan Franco vagy Salazar féle diktátor lenne. Csak azok nacionalisták voltak, tehát valamennyire növelték a gazdaságot, csak kegyetlen eszközökkel. Orbán a saját vagyonát növelte volna látványosabban, nem kéne a demokratikus maszlag, amit így megkövetelnek tőle.
"Mi történt volna, ha nem lépünk be az EU-ba?"
Ha eltekintünk attól, hogy az ilyen kérdés csak feltételezéseket adhat, akkor szerintem ez lett volna.
Ha AKKOR, ARRA a szerződéssel nemet mond az ország, akkor felkínáltak volna egy jobbat, előnyösebbet helyette. Mivel egyszerre akarták az új államokat beléptetni, max. kicsit tolódott volna a csatlakozás dátuma. De leht, hogy szimplán kihagytak volna minket és a következő hullámban léptünk volna be.
Akkor nem lehetett volna olyan könnyen elhazudni a gazdasági romlást 2006-ban és a ballibek nem nyerték volna meg a választást. Egy kevésbé rossz gazdasági helyzetben lett volna kormányváltás, amikor a gazdaságot éppen úgy pörgették volna felfelé, mint 1998 után, hogy alkalmasak legyünk az eu-s csatlakozásra.
Mivel nem lettünk volna még eu tagok, vagy nem régóta, a 2008-as gazdasági válság nem okozott volna akkora károkat - mivel nem lett volna anyni devizahiteles és az államadósság sem lett volna akkora, olyan nagy arányban devizából ráadásul.
Mindenképpen beléptünk volna az eu-ba, a kérdés csak az volt, hogy ez mikor és hogyan történik meg.
Akkor, azzal a kormánnyal, azzal a szerződéssel előnytelen volt az ország számára. Bármennyi előnye is volt, azt nem tudták kiaknázni, ellenben a hátrányait elszenvedtük.
Nem az eu tett itt tönkre semmit, az csak lehetőségeket, forrásokat biztosít minden tagjának. Az, hogy az ország vezetése 2004 után nem tudott élni ezen lehetőségekkel, nem tudta megfelelően hasznosítani a lehetséges forrásokat az ország érdekében, ellenben totálisan kiszolgálta a külföldi nagytőkét és eladta amit tudott, átjátszotta amit lehetett és biztosította a garantált hasznot a közmű cégeknek, engedte, hogy a fővállalkozó felvegye a beruházásokét járó pénzt, miközben az alvállalozóit nem fizette ki, ez nem az eu hibája. Az az mszp-szdsz kormány alkalmatlanságát mutatta meg.
Mert ugyanezen eu ugyanolyan lehetőségeit, forrásait a fidesz-kdnp kormány már ki tudta használni és a gazdaságot tudta belőle javítani, fejleszteni. Meg tudták akadályozni az alvállalkozók pénzének ellopását, a körbetartozások folytatódását.
Az meg a vicc kategória, hogy most azok regélnek meséket az általános lopásról, korrupcióról, akik idején a pénzek eltűntek és az ország csak leépült, hitelekkel tudta elkerülni a csődöt - míg most a beruházások tömege van mindenfelé az országban, azok meg is valósulnak, hasznosak is, a beruházók megkapják a pénzüket, a tartozások csökkentek és az életszinvonal emelkedik.
#5 2A 2-eshez hozzátenném, hiába volt iparunk, a termékeink zömmel a KGST-piacon voltak igazán kelendőek, sajnos a nyugati árukkal nem tudták érdemben felvenni a versenyt."
Amikor létezett a KGST, akkor még NEM LEHETETT nyugatra vinni a keleti régió termékeit szabadon. Ahogy behozni sem lehetett a nyugati termékeket.
Mikor a KGST hivatalosan megszűnt, 1991-ben, még alig kezdődött meg a nyugati nyitás. de a privatizáció már jelentősen érintette az ágazatokat nálunk is. Egyszerűen nem volt lehetőség arra, hogy a magyar ipar termékei összemérhessék a képességeiket a külföldi termékekével, tehát erre a hasonlításra nincsen alapod. Pl. az Ikarusz buszait kifejezetten a briteknek fejlesztve még 2002-ben is oda exportálták, nagy megelégedésre. Itthon lett a cég tönkre téve és nem a buszainak a minősége volt olyan, ami a piacról kizárta volna.
Más termékeink is megállták volna a helyüket, még ha nem is szereznek kint hírnevet, de a magyar piacon és keleten megmaradhattak volna. Helyette a cégeket eladták, a termékeket megszüntették vagy elsilányították, mint pl. a Tomi mosóporokat, hogy legyen helye a nyugati termékeknek a piacon.
"Amikor létezett a KGST, akkor még NEM LEHETETT nyugatra vinni a keleti régió termékeit szabadon. Ahogy behozni sem lehetett a nyugati termékeket."
Piaci alapon lehetett, aki vette az vitte. Most komolyan honnan szedted ezt a hülyeséget, hogy nem kereskedtünk a nyugattal? Egy rakás nyugati termék jött legálisan az országba és ment innen oda, sőt elsőnek mindig a kemény valutás nyugati megrendeléseket teljesítették a magyar gyártók, utána jöttek a hazaiak végül a KGST-sek. Ha már felhoztad az Ikarust nézd már meg, hogy az NSZK-tól kezdve (volt külön a német nyugat-német szabványoknak megfelelően legyártott városi busz) Kanadán át az USA-ig vettek Ikarusokat a KGST időszakában. Olyannyira igaz volt ez, hogy a 70-es években a 200-as sorozat annyira kelendő volt, hogy a hazai volán társaságok kénytelenek voltak átmenetileg csehszlovák Karosa buszokat venni, mert a 200-as Ikarusokat vitték a nyugati megrendelők. Nem is szólva arról, hogy az Ikarusok többségében dolgozó motor egy nyugatról vásárolt MAN licence alapján készült.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!