A tanároknak rendes fizetés helyett miért kínálnak ösztöndíjat?
„30 százalékuk a diploma után egy, 30 százalékuk pedig 4-5 éven belül elhagyja a pedagógusi pályát.”
„Kevesebb, mint 30 százalékuk 50 év alatti, a legnagyobb részük 50-60 év között jár”
Személy szerint undorodom a különböző támogatásoktól, kedvezményektől, pótlékoktól stb. nem ilyenekkel kell szórakozni, hanem eleve rendes fizetést kell adni. És nem azzal „kábítani” a fiatalokat (lásd feljebb: nem kábulnak egyáltalán), hogy csak az első 8-10 évet bírjátok ki, utána majd többet kaptok, újabb tíz év múlva megint többet,
NEM, eleve minden tanárnak ugyanannyit, normális fizetést, kell adni.
A 60%-os fluktuálás nem a kevés fizetés miatt van a legtöbb esetben. Olyan körben, családban nőttem fel ahol többen tanári végzettséggel rendelkeznek, vagy még tanítanak is.
Aki lelép általában fikarcnyit nem ért a tanításhoz, nem tud fegyelmet tartani, nem tudja azt a tiszteletet kiharcolni ami elvárható lenne, ezért korán kiégnek. Persze van aki ért hozzá, csak talált jobb lehetőséget több pénzért.
Támogatnám hogy a mindenkori átlagbért keressék a tanárok pályakezdőként és évenként +1%-ot nőne az átlagbérhez képest.
De ettől függetlenül ugyanúgy fluktuálás lenne, mert hiába büdös tény, de a tanári pálya nem vonzó annyira mint 30-40 éve, ma egy gazdasági, jogi, mérnöki pályára mennek a legnagyobb agyak, az úgymond másodvonalban kerülnek ki a tanári pályások. Már egyetem közben nagy a lemorzsolódás, más szakra jelentkeznek át, szóval nem véletlenek ezek az ösztöndíjak. Persze lehet nagyobb pénzért több tanár jelentkezne, de ez nem olyan pálya amit pénzért kéne csinálni, hanem elhivatottságból. Például régebben nem vettek fel introvertált, zárkózott személyeket tanárként, ma már a dadogó barátom is felvették gyógypedagógusnak. (nem logopédiára) Szóval rossz a felhozatal is.
Mellesleg a tanárképzés is vacak a legtöbb helyen, túl sok lexikális hülyeséget tanulnak, de gyakorlatot nagyon keveset vesznek. (konfliktus kezelés, pszichológia gyakorlat, kiégés ellen korán tenni valamit)
Több tanár van a családomban, van aki már elhagyta a pályát. Teljesen igazad van. Nincs normális fizetés, ráadásul a portfòliòval meg a retek állami könyvekkel is még egyet beléjük rúgnak.
A munkaidő alapvetően jó és szeretik is csinálni a családtagjaim, de megélni nem tudnak belőle. Ami elég gáz, egyáltalán nem vonzó pálya a fiataloknak.
#3
Ki tanított meg írni, olvasni, a legalapabb dolgokra?
Papíron valóban nincsenek benn napi 8 órát, DE gyakorlatban még többet is!
Attól, hogy a gyerekeknek vannak az egyéb szünetek, és a tanárok is látszólag otthon vannak, mert nem az iskolában tartózkodnak, nem azt jelenti, hogy nem dolgoznak. Ugyanis volt munkahelyemen akkor kellett képzésre mennünk, illetve volt. hogy mi tartottunk képzéseket. Akkor szerveztük az egyéb programokat, stb. Tehát nem otthon ültünk.
Legyél Te is tanár, tapasztald meg a mostani rendszerben - nem egy napra látogatóként!!!! És majd utána térjünk vissza a témára.
Sikeres túlélést, HA egyáltalán be mered vállalni, vagy maradsz fotelharcos, szájkaratés.
Én már elhagytam a pályát. tehát semmi érdekem, hogy védjem azt.
Keverednek itt a dolgok.
1. Kérdező, honnan jön ez az ösztöndíj dolog? Mert a kérdésed ez, de egy szóval sem írsz róla, hogy miféle ösztöndíjjal is van bajod.
2. a tanárok rengeteget dolgoznak és éppen úgy nem szorítható bele a heti 40 órás keretbe, mint a művészek munkája vagy a szellemi foglalkozások más területein, ahol hazaviszik a feladataikat vagy rugalmas munkaidőben dolgozva a hétvégéjük is munkával telik. Lehet, hogy az iskola épületében nem ülnek bent 8-tól fél 5-ig, mert nem irodai dolgozók, ellenben este meg hétvégén megy a felkészülés az órákra, dolgozatok javítása.
Amúgy kíváncsi lennék ki tudna hetente 25-ször 20-30 gyerek előtt mindig új témában előadást tartani, visszakérdezni, fegyelmezni, osztályozni, fejleszteni - azok közül, akik szerint a tanárok nem dolgoznak eleget? Nagyon nem ugyanaz a saját munkáját végezni valakinek önmagában, vagy mindig más osztályban a gyerekeknek tanítani napi 5-6-8 alkalommal mást és mást.
3. a tanárok munkaideje másmilyen, jobban igazodik a család életéhez, ez sokban kedvezőbbé teszi az alacsonyabb fizetés ellenére is. Akkor van szabadság amikor a gyereknek is iskolai szünete van, a munka kezdése és befejezése is jó a gyerekekhez. Ez hozzá adódik a fizetéshez, együtt adja az értékét a pedagógus jövedelmének.
4. a tanárok fizetése nem most lett alacsony, mindig is az volt. 2011-ben a pedagógusok bérét emelték meg elsőként az állam alkalmazásában állók közül, nem kis mértékben, 30-50%-ban. Szerencsére azóta másoknak a fizetése is sokat emelkedett, így ma már nincs az a bérelőny, ami akkor volt. Ezért pedzegetik, hogy jövőre ismét nagyobb emelés lehet vagy újra a minimálbér emeléséhez kötik a fizetéseket.
5. A kezdő pedagógus azért nem kaphat sokkal magasabb fizetést - mert akkor a pályán előrébb járóknak is ugyanígy emelni kellene. És mivel ez adóból megy, meg kell hozzá teremteni a fedezetet. Medgyessyék már megmutatták milyen, ha hitelből emelnek a tanároknak fizetést - pár év alatt elviszi az infláció, kamatostul.
6. Kell hogy legyen bérkülönbség a pedagógusok között az alap és magasabb szinteken, hiszen ha a fizetés nem emelkedne jelentősen a szintlépéssel, akkor rengetegen punnyadnának úgy, mint régebben. Pár ezer forintért ki menne tanfolyamokra meg továbbképzésekre?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!