Igaza van tarlósnak, ami szerint is eltörölné a 65 év felettiek ingyen utazását?
Szerintem nagyon igaza van, pedig egyáltalán nem szeretem. Azt hittem nincs egy jó gondolata a fickonak, de én rá szavaznek ha ott elnek és valóban tervezne ezt. Azért elég nagy költség ez.
Legalább 50%ot fizethetnenek.
Ez elsősorban nem gazdasági kérdés, hanem elvi. Attól eltekintve persze, hogy az állam hoz egy szabályt, miszerint egy hatalmas rétegnek valami ingyen jár, aztán a szolgáltató meg nyelje be veszteségként, ez mindenképpen problémás gazdaságilag is.
Egyébként az egész furcsa ingyenes utazás szavazatfelvásárlás miatt lett bevezetve annak idején, azóta meg nyilván senki nem meri kivezetni népszerűségi okok miatt. Nem kellene semmilyen ingyenességet adni valakinek azért, mert öreg. A nyugdíjas bérlet már így is olcsóbb, mint a diákbérlet, ami nevetséges, de még mindig jobb, mint a teljes ingyenesség.
De nem kell aggódni, mert a nyuggerhordák azonnal elsöpörnék Orbánt (vagy bárkit, aki követi), ha megszűntetné az ingyen utazást, szóval ez még egy jó darabig így fog maradni.
Hülyeségnek tartom.
Egyfelől azért adnak ekkora nyugdíjkedvezményt, hogy ezzel a természetbeni juttatással kiváltsanak egy sokkal költségesebb nyugdíjemelést.
Másfelől szerintem a Tarlós fordítva ül a lovon: nem csökkenteni kell a tömegközlekedési utazási kedvezményt, hanem növelni. Persze ez már nem csak az ő hatásköre: minél nagyobb rétegnek esetleg mindenkinek sokkal olcsóbbá kéne tenni a tömegközlekedést, és a kieső forrást állami támogatással kéne pótolni. Természetesen ez csak úgy lenne fenntartható, ha a bevezetés fokozatos, és a igénybevételt követi vagy megelőzi a szolgáltatási minőségnövekedés: modernebb, több jármű, több vonal, és sűrűbb járatok.
Eredmény: kevesebb gépkocsi, tisztább levegő, kisebb dugó, parkolóhiány csökkenés.
# 14
"Egyfelől azért adnak ekkora nyugdíjkedvezményt, hogy ezzel a természetbeni juttatással kiváltsanak egy sokkal költségesebb nyugdíjemelést."
Mitől költségesebb egy nyugdíjemelés? Ha az állam tisztán játszana, akkor a szolgáltatóknál keletkező kieső bevételt meg kellene térítenie. Persze más farkával önnyű verni a csalánt, az állam szavazatfelvásárlásként ingyenessé teszi a tömegközlekedést, a közlekedési cég meg majd megoldja... Ez így tényleg olcsóbb, csak végül is a közlekedési cég veszteségét úgyis ki kell fizetni, csak akkor meg el lehet játszani, hogy megint megmentünk (szánalomból) egy "rosszul gazdálkodó" állami/önkormányzati céget.
"nem csökkenteni kell a tömegközlekedési utazási kedvezményt, hanem növelni"
A 65 éven felüliek 100% kedvezményt kapnak. Azt hova kéne növelni? Azzal egyetértek, hogy nem kéne piaci alapokra helyezni a tömegközlekedést, hanem bizony bele kell szállni állami/önkormányzati oldalról is. De a 65 éven felüliek ingyenes utazása nem egy tömegközlekedésre ösztönző kedvezmény, hanem Horn Gyula szavazatfelvásárlási akcióterve. Ezt a mértéket mindenképp csökkenteni kell, az lehet egy vita tárgya, hogy mennyire.
Miért drágább? Egyszerű! A helyzet az, hogy van egy rakat nyugdíjas, ha mindenkinek megemelnék egy bérletnyi összeggel a nyugdíját, mondván, hogy vegyél rajta bérletet, vagy amit akarsz, akkor azt mindenkinek kell adni, továbbá ha a nyugdíjminimumot is megemelik emiatt, akkor számos szociális juttatást, amit ebből számolnak ki, szintén meg kéne emelni. Az utazási kedvezménnyel viszont nem mindenki él, rengeteg nyugdíjas ki se mozdul a lakásból, annyira inaktív, vagy autóval közlekedik. Az állam meg kompenzálja az utazási kedvezményüket. Hogy ezt mennyire megfelelő mértékben teszik, az egy másik kérdés, de úgy is meg lehet közelíteni a dolgot, hogy ha te vennél valamit iszonyatosan nagy tételben egy szolgáltatótól, akkor joggal számíthatsz hatalmas kedvezményre.
Sajnálom, hogy a szövegértésed sem az erősséged, így nem csoda, hogy rosszul, csak a szövegkontextusból kiragadva tudsz idézni tőlem. Így kellett volna, és ismételgesd az idézetet, amíg fel nem fogod:
"nem csökkenteni kell a tömegközlekedési utazási kedvezményt, hanem növelni. Persze ez már nem csak az ő [Tarlós, vagy a mindenkori főpolgármester] hatásköre: minél nagyobb rétegnek esetleg mindenkinek sokkal olcsóbbá kéne tenni a tömegközlekedést, és a kieső forrást állami támogatással kéne pótolni."
Igen, van olyan ország, ahol mindenkinek ingyenes a tömegközlekedés, és az nyereséges. Ennek hatására kevesebb az autó, tisztább a levegő... Budapestet nem ennyi autóra tervezték. Orbán gyerekgyártó programjának autókedvezménye azon túl hogy nevetségesen nagy hülyeség, már csak ezért is elhibázott: ha már ilyen kedvezmény, akkor bizony a tömegközlekedést kéne ingyenessé tenni, számukra, vagy legalább adnák meg a választás lehetőségét, de nem. De nem szeretném, ha elterelődne egy másik irányba a téma, maradjunk csak itt! :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!