A Budapestiek belegondoltak abba, hogy ha Puzsér lenne a főpolgármester, és a víziója a "sétáló Bp. " teljesülne, akkor rövid időn belül minden ár a duplájára növekedne?
Például a kenyér nem fog elsétálni a boltba, a behajtási engedélyt meg kell majd venni minden napra, és az a kenyér árán fog megmutatkozni.
Vagy a szakemberek nem fognak a szerszámokkal és anyagokkal minden nap sétálgatni egy felújításra/építkezésre.
A behajtási engedély árát valahol be kell majd hajtani, és ez az átlagembereken fog koppanni.
Ez csak hirtelen két példa, ami eszembe jutott nyilván rengeteg van még amit fel lehetne sorolni.
Sokan istenítik Puzsér sétáló vízióját, de abba bele sem gondolnak ez milyen változásokkal járna.
Magyarországon is van rengeteg város, ahol a városközpontba nem hajthatnak be a járművek. És ott is vannak üzletek, ahova szállítani kell az árut.
És képzeld el, amikor felújítás van a közepén, mert mondjuk fát ültetnek, szobrot emelnek, stb. akkor a munkások is be tudnak hajtani a területre annak ellenére, hogy sétálóutca.
Ennek nem az a lényege, hogy a létező összes járművet örökre és véglegesen kitiltsuk az adott területről, hanem hogy csökkentsük az átmenő forgalmat, és a hétköznapi átlagember ne ott menjen át minden egyes nap.
Akár a buszokat is be elhet vinni, ezzel népszerűsíteni a tömegközlekedést. Többen vennének akár bérletet is ennek hatására, ezáltal ha máshova mennek, akkor is választanák inkább a tömegközlekedést, mert ha már van bérlet, olcsóbban kijönnek belőle.
Van a témának sok előnye és hátránya is, de összességében megvalósítható és szerintem jót tenne Budapestnek.
Drasztikus változásokkal egyébként nem járna, főleg a termékek árában. Ha azon az egy helyen megemelik mondjuk a kenyér árát 10%-kal, akkor az ember fogja magát, és megveszi 500 méterrel arrébb olcsóbban, az első bolt pedig egyszerűen csődbe megy.
De ha máshogy nézed, a sétáló utcán lassabban haladnak az emberek, több idejük van megnézni a kirakatot, érzik az illatokat, stb. Az élelmiszerboltoknak nagyobb forgalomnövekedést is eredményezhet egy ilyen terület.
Nem szabad ennyire elvakultan sem hinni valamiben, sem tiltakozni valami ellen.
Az ötlet maga jó, csak párbeszédet kell folytatni a témában és megvitatni, hogyan lenne a legjobb megoldani.
Mondok pár dolgot. Ott van például az ún. bulinegyed. Az egysávos Király utca minden este be van állva és 10-ből 8 autó taxi, akik ott pöfékelnek és rakják ki a turistákat a Gozsdu udvar kapujában. Kérdem én, ennek mi értelme? Ott van két percre a 4 sávos Andrássy út, éjszaka alig van forgalma. Ott van 5 percre a Deák tér és a Károly körút, szintén elég gyér forgalommal. Persze az emberek lusták és ostobák, ha ő a Gozsduba megy, akkor nyilván azt fogja mondani a taxisnak, hogy vigye a Gozsduhoz, ne 100 méterrel arrébb ahonnan simán besétálna. Pedig simán lehetne sétállósítani a Királyt, és akkor lenne egy kellemes utca, ahol nem állna a kocsisor a rengeteg gyalogos meg nem egymást lökdösné a másfél méter széles járdákon.
És amúgy ez nemcsak a Király utcára igaz, csak ott a leglátványosabb, mert ott van minden este dugó. Gyakorlatilag a körúton belül a főutakon kívűl az összes utcát lehetne sétállósítani anélkül, hogy ahhoz óriási gigaberuházások kellenének. Ugyanis a legtöbb autós csak azért megy be ezekbe az utcákba, mert szabad neki. Menekülőútvonalat keresnek vagy lusta disznók, akiknek ha három lépésnél messzebb száll ki a céljától a kocsiból, akkor már leszakad a lába. Ha a Váci utca holnaptól megszűnne sétálóutca lenni, akkor garantálom, hogy rögtön tele lenne autóval és a be lenne dugulva taxikkal, akik viszik a népet az Annába. Most hogy sétálóutca érdekes mód mindenki elfogadja, hogy oda nem lehet bemenni kocsival, a taxi kirakja a Deáknál és szépen besétál és még csak nem is morog érte, mert ez az adottság. Ha sétállóövezet lenne a belváros, akkor azt is hamar megszokná a lakosság és nem lenne apokalipszis.
És még egy dolog: a parkolás. Ki kéne törölni végre az emberek fejéből, hogy ha én belvárosi lakos vagyok, akkor nekem alanyi jogon jár az ingyenes parkolás az utcán. Nem jár. Az egy szolgáltatás, rengeteg helyet foglal az álló autó egy olyan területen, ahol egyébként egy ingatlan négyzetméterenkénti ára milliós. Minden területnek van előnye és hátránya. A belváros hátránya, hogy nehéz a parkolás és az autó fenntartása, cserébe ott vagyok a város közepén és minden ott van a közelben. A kertváros hátránya, hogy messze van a központtól, ingázni kell, cserébe viszont lehet kertem és könnyű tárolni a kocsit. Ez van, az embernek el kell döntenie, hogy melyik fontosabb. Mérlegelnie kell. Nem tudom, honnan jön ez a mentalitás, hogy az autó és parkolóhely alanyi jog mindenkinek, akárhol lakik, kb mint az, hogy minden lakásban és házban van elektromosság. Sajnos én, egyébként belvárosi lakosként, azt látom, hogy az önkormányzatok félnek megérdőjelezni ezt a mentalitást.
Habár nem vagyok Budapesti, de a kenyér más helyeken is eljut a boltba olyan helyeken is, ahova személygépkocsival tilos behajtani. Nem értem, miért nöne az ára a duplájára -jobb helyeken a boltokat nem 10000személykocsival töltik fel, hanem 1-2 tehergépjárművel, amelyek meghatározott időben áruszállítás céljára behajthatnak.
A szakemberek pedig nyilván megveszik az engedélyt, ennek árát beépítik a szolgáltatásukba -jellemzően ezt nem veszi igénybe az ember naponta, adott esetben pedig nem az a párszáz forint fogja földhöz vágni. És persze az ingatlan értékének növekedése ennél jóval nagyobb, tehát összességében jobban járnak az ott lakók...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!