Miért hitetik el az emberekkel, hogy hatalmas pedagógushiány van?
Tulajdonképpen te melyik oldal mellett is érvelsz?
Mert amit megkérdőjelezel, azt indoklod a következő mondatoddal, azért nincs elég pedagógus, mert aki annak végzett az is elmegy máshova dolgozni, mert nem volt akkora az a fizetésemelés mint mondják.
"Miért hitetik el az emberekkel, hogy hatalmas pedagógushiány van?"
Tényleg az van.
Valóban vannak olyan helyek, ahova folyamatosan vagy gyakran keresnek pedagógusokat - a már említett okból, pl. rossz a közlekedés. Engem is hívtak pl. olyan suliba, ami nagyon tetszett, a vezetőség is átlagon felül szimpatikus volt, mégis nemet mondtam, mert napi plusz két órám ment volna rá a "várakozásra" munkakezdés előtt és után.
Egy másik suliban, ahol régen dolgoztam, a beérkezés és a távozás is okés volt, de ha véletlenül valami miatt lekéstem a járatot, akkor csak egy óra múlva jött a következő.
Megjegyzem, kocsival nem nagyon érdemes járni, nagyon alacsony a költségtérítés, 20-30 km-es távon ez már sokat jelent.
"miért szükséges a minősítés?"
Jelenleg még nem kötelező, csak 2022-től lesz az, ha jól tudom.
De egyébként jelen formájában egyetlen egy dologra jó: azt a hamis képet festeni vele a "nagyközönségnek", hogy milyen baromi jó pedagógusok vannak az országban.
Nem vitatom, hogy vannak ilyenek, én is ismerek párat.
Viszont sajnos olyat is, aki nem való a pályára, szakmailag nulla munkát végez, de mivel már megcsinálta a portfóliót, Ped. 2-ben van. - Az írásos részbe sok mindent bele lehet hazudni, ill. elméleti dolgokat nem nehéz leírni, összeszedni. Ezen felül bemutató órát kell tartani, amit szakemberek néznek meg, és minősítik. Egy ilyen órára fel tud készülni a legrosszabb pedagógus is (már a főiskolán/egyetemen is tanulta, hogy hogyan kell, ott is kellett óratervezeteket írni, bemutató órát tartani). De az, hogy megtart egyetlen egy minőségi órát, közel sem garancia arra, hogy az összes óráját úgy tartja.
Olyat is ismerek, akiről nem tudom, megcsinálta-e már a minősítést, de ha még nem, meg fogja valamikor, mint írtam, szinte bárki meg tudja. Közben meg szinte évente új iskolába kerül furcsa mód... A többi munkahelyéről nem tudom, hogyan és miért jött el, tőlünk speciel kirúgták, mert verte a gyerekeket.
#TakácsZs:
"a liberális oktatáspolitika korlátozta a tanárok lehetőségeit, megvonta azokat a jogaikat amikkel sikeresen élhettek volna fegyelmezetlenség vagy a nem tanulás esetén"
Pontosan milyen lehetőségekre gondoltál?
"az a korosztály hiányzik a pedagógusok közül, aki most lenne 40-50 közötti, tehát már tapasztalt de még messze a nyugdíjtól"
Pont ebben a kategóriában van a legtöbb. A pedagógusok átlagéletkora 40 felett van ráadásul. És nagyon nincs messze a nyugdíj egy 50 évesnek, bizonyos feltételek megléte esetén már 58-60 éves korban el tud menni valaki.
Kb. 10 éven belül fog teljesen összeomlani a rendszer, annyian elmennek nyugdíjba, és nem lesz utánpótlás.
"De ettől még a tanárok most 1,5-2-szer annyit keresnek, mint 2010-ben."
Vagy nem.
Akkor 130 körül kerestem nettóban - ebben valóban volt túlóra, meg osztályfőnöki pótlék is; ezeket levonva 115 körül lehetett az alap. Nem volt önkormányzati plusz. Akkor már ruhapénz se.
Most nettó 164-et keresek - ez "majdnem másfélszeres", csakhogy nem ugyanaz a fizetési kategória. És ugye emelkedett az óraszám, az akkori 20-ról 22-26-ra (csodálatos módon majdnem minden iskolában a 26 lett a kötelező), ezen felül az ügyeletek, amire nem kapunk plusz juttatást (régen ez is túlórának számított), meg a helyettesítések, amikre szintén nem. (Vagyis csak bizonyos óraszám felett fizetik ki: elméletileg 30 óra után, gyakorlatilag meg ez akár 60 is lehet, mivel az ugyanazon napon történt két óra helyettesítés egynek számít... Cseles.) Több lett az adminisztráció is, plusz a Kréta katasztrofálisan lassú.
Szóval ha a tényleges munkaórákat nézzük (természetesen az órákra való készülés, dolgozat összeállítás és javítás stb. nélkül), akkor már alig van pár forint emelkedés.
...
"Unokahúgoméknak hol a tesitanár, hol az angoltanár tartja a matekot, mert nincs matektanáruk.+
Sok iskolában nincs megfelelő szaktanár különböző tantárgyakra. Én is tudok olyat, ahol fél évig tesis tartotta a matekot; egy évig a matekos a fizikát; meg olyat is, ahol pont a tesis kevés évek óta.
Alsóban meg nyugdíjasokkal és pedasszisztensekkel töltik be a hiányzó napközisek helyét.
...
"Nekem a páromat egy KÉT ÉVE BEADOTT önéletrajzra hívták fel egy tanári pozícióval."
Engem is hívtak már fél év után kétszer is. Ebből az egyik úgy, hogy nem is abba az iskolába adtam be a pályázatot, csak átküldte az egyik igazgató a másiknak a hozzá régebben beérkezetteket.
...
"A minősítésnek lenne értelme, de nem így, ahogy most csinálják."
Teljesen egyetértek.
"Inkább szakszerűbb továbbképzésekre kéne járniuk."
Bizony. És jelenleg erre sincs sok lehetőség, még annak sem, aki szeretne értelmes továbbképzésre menni. A többség fizetős, az ingyenesek meg nem sokat érnek. Komoly, ám annál szükségesebb témákra nem sokan mennek, a többség szereti a lehető legkönnyebben megszerezni a 7 évente szükséges 120 kreditet, valós tanulásra és fejlődésre nem sokaknak van igénye. A legzordabb emlékeim közé tartozik az a volt kolléganő, aki lelkesen mesélte, hogy a tanfolyamon lufit festettek meg hasonlók.
Még nem olyan súlyos, csak közpesen rossz a helyzet, de már most látszik, hogy 5 éven belül súlyos bajok lesznek:
1.) A pedagógustársadalom átlagéletkora 47,6 év, a pedagógusok fele 50-55 év feletti, ami azt is jelenti hogy 5-10 éven belül aktuálissá válik a nyugdíjazásuk. Az ő fiatalkorukban, amikor felvételiztek (1979-1990) túljelentkezés volt a pedagógusi pályákon, ergo valóban történt szűrés és kiszűrödtek azok, akik nem értek el megfelelő eredményeket. Ők még akkor kezdték el a pályát, amikor még egy tanárnak volt tekintélye.
2.) Ma ezzel szemben olyan alacsonyak a ponthatárok, hogy csak az megy tanári karra szinte, akit nem vesznek fel máshova. A tanárok megbecsülése nulla, tekintélyük nincsen. Egy gyári munkás többet keres. Nos, emiatt nem vonzó a pedagóguspálya ma már egy fiatalnak. Alig vannak ma már 25-40 év közötti pedagógusok. Arról nem is beszélve, hogy pont ez a korosztály van a legtöbb kivándorolt között.
13-as vagyok. Friss "helyzetjelentés" néhány suliból:
- A mi sulinkban jelenleg 5 pedagógust keresnek még. Addig az órákat helyettesítéssel oldjuk meg, ill. pedasszisztens segítségével, ahol lehet.
- Szomszéd suliban 2 napközis csoportot nyugdíjas kollégák vezetnek félállásban, a hiányzó órákat helyettesítik a többiek. 1 napközis csoportot pedig pedasszisztens vezet. Plusz két főt keresnek még mindig.
- A szomszéd város egyik sulijában még augusztus utolsó hetében is 3 tanító hiányzott. Nem tudom, azóta sikerült-e betölteni az álláshelyeket.
Összesen 6 kollégát ismerek személyesen ebből a három suliból, akik az elmúlt 1 évben elhagyták a pályát, egy kivétellel mind 20-asok és 30-asok.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!