Miért hitetik el az emberekkel, hogy hatalmas pedagógushiány van?
Pontosan leírtad, azért, mert bár vannak, akiknek megvan a végzettsége, nem abban dolgoznak, mert nem éri meg.
Azt, hogy miért szükséges a minősítés, nem is értem, talán mert a kocsidat sem a sarki fűszeressel javíttatod, így nem árt, ha nem taníthat minden hozzánemértő.
Néhány ismerösöm nekem azt mondja, a föld lapos, de ettöl még nem lesz igazuk.
Valóban van pedagógus hiány.
Mert " sok olyan ismerősöm van, aki pedagógus végzettségű, de nem abban dolgozik, vagy nem dolgozik".
Vagyis hiába szereztek az elmúlt évtizedekben rengetegen pedagógus diplomát, nem mind dolgozik tanárként.
Ennek sok oka van, a hosszabb távú az, hogy alacsony volt a pedagógusok fizetése és ha talált magának valaki jobb fizetésű állást, ráadásul nem is annyira a gyerekekkel való foglalkozás vitte a pályára, hanem hogy oda vették fel egyetemre, akkor nem tanárként dolgozott. Tipikus példa erre a nyelvtanári szak. Angol tanári képzésre viszonylag könnyű volt bekerülni, az angolt nagyon alaposan megtanulni. Utána viszont ilyen nyelvismerettel és egy diplomával (mindegy milyen, a lényeg, hogy diplomás végzettsége legyen az illetőnek) már könnyen el tudtak helyezkedni a tanári fizetés többszöröséért szerte az országban. Vagy magán nyelviskolában lettek oktatók sokkal többért. Így hiába volt erős a tanárképzés, ha 10 angoltanárból csak 4-5 maradt a pályán, akkor ez hiányt okoz.
Ehhez a problémához járult hozzá a 2002 utáni időszakban történt több ezres nagyságrendű pedagógus elbocsátás, az iskolabezárásokkal, összevonásokkal. Akkor aki keresett magának más munkát, már ott is maradt utána, hiába lett már esetleg üres tanári állás a környéken. Ráadásul akkoriban a tanári szakma presztizse is sokat esett vissza, hiszen a liberális oktatáspolitika korlátozta a tanárok lehetőségeit, megvonta azokat a jogaikat amikkel sikeresen élhettek volna fegyelmezetlenség vagy a nem tanulás esetén. ekkor nőttek meg a tanárok elleni erőszakos fellépések is mind a diákok, mind a szülők felől.
Most kicsit javult a fizetések helyzete, ellenben idő kell ahhoz, hogy elegendő pedagógust képezzenek az egyetemeken. Hiszen nem csak az üres állásokat kell betölteni, hanem most mennek nagyon sokan nyugdíjba is. Mert az a korosztály hiányzik a pedagógusok közül, aki most lenne 40-50 közötti, tehát már tapasztalt de még messze a nyugdíjtól.
Ami meg sokáig hiány lesz, az a műszaki tanár, a természettudományos tárgyakat oktatók. Mert azt nehéz az egyetemen is tanulni és utána kevés óraszámban kell oktatni sok osztályban. Így kisebb iskolákban nincs is elegendő óraszám a tanár munkaidejéhez, több helyen kell órát tartania.
Igen, lehet sok ismerősöd van, akinek diplomája van, de nem tanít, hanem máshol dolgozik. Miért? Mert ott több a fizetés és nem szívatják szét őket. Mert a pedagógusi pályán most kőkemény szívatás megy, annyi papírmunkát, stbt adtak nekik, amiket nem mindenki hajlandó vállalni, mert annyi időt kell rááldozni. Lényegében fölöslegesen túl van bonyolítva.
Meg az óriási gond, amit Takács is írt, hogy sokan nem azért mentek tanárnak, mert azok akartak lenni, hanem, mert oda vették fel őket egyetemre. Ez sokszor meg is látszik, szomszédfalu iskolájéba például olyan matek tanár került, aki nyíltan megmondta ő utálja a gyerekeket. Az ilyen meg soha az életben nem fog tudni normálisan tanítani.
#2
A minősítés egy plusz, az a tanár és tanár köztti fokozatot mutatja meg.
Vagyis amikor elvégzi az egyetemet, a tudása már megvan ahhoz, hogy tanítson, csak még gyakorlata nincsen benne. Ehhez kell az első pár év, amíg valódi tanítási gyakorlatot szerez. De ettől még csak tanárrá válik, nem kiemelkedő tanárrá. Sokan nem is akarnak ennél többet, csinálják és kész.
Azonban úgy gondolták az oktatás vezetésében, hogy minőségi oktatókat szeretnének, akik fejlődnek, külön végeznek munkát, mint versenyekre felkészítés, tehetséggondozás, korrepetálás, felzárkóztatás vagy éppen újabb oktatási módszerek kifejlesztése, terjesztése stb. Ezt magasabb fizetéssel szeretnék ösztönözni.
Vagyis ha egy tanár többletet visz bele a munkájába és erről hajlandó egységes formátumban be is számolni - ez a portfólió készítés - akkor megszerezhet egy fokozatot. Ez nem kötelező, attól még jó tanár a jó tanár, ha nem minősíti magát. A rossz tanár meg nem lesz képes.
Ezzel a cél, hogy ne csak az számítson a pályán a fizetések emelkedésénél, hogy ki hány éve tanár, hanem az is, hogy milyen tanár és mennyit dolgozik, milyen minőségben.
A fizetések nagyon rendesen megemelkedtek a tanári pályán. De persze ha még többet emelnének rajta az is jó lenne. A tanároknál volt az első nagy léptékű béremelés és azt követték más szektorok. Így azokhoz képest most nem volt akkora béremelés. De ettől még a tanárok most 1,5-2-szer annyit keresnek, mint 2010-ben.
Akiknél nem volt érezhető a béremelés azok vagy korábban rengeteget túlóráztak és a túlórák díja miatt volt majdnem akkora a fizetésük, mint most a túlórák nélkül, vagy a helyi önkormányzat adott plusz bérkiegészítést, mert volt rá keret a költségvetésükben. A mi városunkban is így volt, és sok tanárnak ez most nincs, emiatt nem éreznek valódi béremelés. De a fizetésük nekik ugyanúgy nőtt, csak nem adja hozzá az önkormányzat amit korábban adott. Pedig tehetnék, csak másképpen döntöttek. Ez nem az állam dolga.
Unokahúgoméknak hol a tesitanár, hol az angoltanár tartja a matekot, mert nincs matektanáruk.
Szerinted?
"Ehhez képest sok olyan ismerősöm van, aki pedagógus végzettségű, de nem abban dolgozik"
Azért, mert a pedagógus bérek még mindig szánalmasan alacsonyak!
"javarészt ugyanazokra a helyekre keresnek tanárt, tanítót és óvodapedagógust. Néhány ismerősöm azt mondta, hogy azok általában olyan helyek, ahová a közlekedés nehézségei és a sok helyettesítés miatt senki nem akar elmenni."
Pontosan. Nekem a páromat egy KÉT ÉVE BEADOTT önéletrajzra hívták fel egy tanári pozícióval. Annyira hiány van, mert bár megfelelő végzettségű ember akadna, de senki nem akarja elvállalni, mert kevés a fizetés és rosszak a körülmények.
Van, ahol tényleg pedagógushiány van. Egy volt évfolyamtársam egy kis faluban tanít, és ott ő úgy tanít földrajzot is a saját szakjai mellett, hogy nincs ilyen végzettsége. És nem ő az egyetlen hasonló helyzetben.
Nekem is pedagógus végzettségem van, de nem ebben dolgozom. Egyfelől kiábrándultam, másfelől ha nem is sokkal, de most többet keresek és emellett emberszámba is vesznek.
A minősítésnek lenne értelme, de nem így, ahogy most csinálják. Inkább szakszerűbb továbbképzésekre kéne járniuk.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!