Szerintetek melyek azok a tölteléktárgyak, amiknek nincs semmi szüksége a legtöbb általános iskolában, csak esetleg az erre szakosodottakban?
1.
Szerintetek melyek azok a tölteléktárgyak, amiknek nincs semmi szüksége a legtöbb általános iskolában, csak esetleg az erre szakosodottakban?
2.
Mely tantárgyak mely tananyagrészei azok, amiket elvennétek, mert fölöslegesek?
3.
Mely tantárgyak azok, amiket úgy érzitek, hogy nagyobb hangsúlyt kéne fektetni, és melyek azok a témakörök, amiket tantárggyá minősítenétek, és beraknátok az órák közé?
Az egész attól függ, mi az iskola célja :)
Ha csak a felnőtt életemet nézzük, a tárgyak nagy része mehet a kukába, egyedül az írásnak, olvasásnak, informatikának és nyelvnek volt haszna.
Ha az iskolának az a célja, hogy identitást adjon, akkor nyilván van jelentősége a kulturális tárgyaknak is (töri, irodalom, rajz, ének... stb.).
Ha a gyakorlati hasznosságát nézzük, akkor fontos lenne több életmód-jellegű tárgy, média, pénzügyi ismeretek... stb.
Ne értsd félre, jó helyre tetted fel a kérdést.
DE kezdjük ott, hogy egy normális országban nem politikai kérdés, hanem oktatás módszertani kérdés, és kutató csoportok döntenek róla, nem pedig politikusok.
A kérdésére válaszolva, én kizárólag matematika területen kívánnék nyilatkozni, hiszen ehhez értek:
Az alapvető fogalmak, definíciók elsajátítása után sokkal de sokkal nagyobb figyelmet kéne szentelni azok megértésére, és főként a logikus felhasználására. Lehetne sokkal több valósághoz köthető feladat, amit meg kell csináltatni a gyerekekkel, lehetne sokkal több olyan feladat, ahol közösen kell ötletelniük (ez is fontos, legtöbb munkahelyen később nem csak az lesz az elvárás, hogy legeyn tudása valakinek, hanem az is, hogy a tudásával aktívan tudjon együttműködni/segíteni egy csoportot.
A tananyagot nyugodtan meg lehetne kurtítani, nem érezném problémásnak, ha a gyerekek nem tanulnának pl. deriválást, limeszt.. Ezek maradjanak azoknak, akik reál tárgyból akarnak tovább tanulni!
Szóval lehetne sokkal "felületesebb" a "magolni" való, azt sem érezném problémásnak, ha az, aki humán beállítottságú, nem is tudja rendesen kimondani a definíciókat, csak értse miről van szó!
Emellett belevenném a matematika történetet, főleg humánosoknak, mélyebb matek helyett tanulhatnának felületesebben, de történelemmel vegyítve (ki találta fel, miért volt rá szükség, de kvázi csak mese szintjén matematikai szempontból).
Illetve beszélhetnének többet arról is, hogy egyáltalán mi az a matematika, mi szükség van rá, és mire jó. Ezt én nagyon hiányoltam a gimis éveimből. Persze én tudtam mire jó, hisz alapból ennek szentelem az életem, de sosem értettem hogy lehet tanítani valamiről, ha meg sem mondják mi értelme egyáltalán..
Én az énekórán tanultaknak pl. szolmizáció semmi hasznát sem vettem az életben. A kémia és a fizika órán tanultaknak is igen csekély részét hasznosítottam. Azóta sem gurítottam kisautó lejtőn, és nem öntögettem folyadékokat kémcsövekbe.
Az elmúlt évtizedben annyira megszaporodott a tudásanyag, hogy nagyon nehéz kiválasztani belőle azt a szűk szeletet amit tényleg érdemes megtanítani minden gyereknek és hasznát veszi az életben.
Inkább arra kellene valahogy megtanítani a gyerekeket, hogy értelmes kérdéseket fogalmazzanak meg és tudják, hogy milyen módon kaphatnak választ a kérdéseikre.
A logikus gondolkodás és analitikai képesség ma már sokkal fontosabb mint a széleskörű lexikális tudás.
Hát az átlagember matematikai, fizikai tudása csapnivaló. Hányan hisznek áltudományokban? Ezotéria, asztrológia? De Naprendszer bolygóit nem tudná felsorolni.
Ismertem tanult embert aki nem tudta miért van tél és nyár. Azt hitte, azért van nyár, mert a Föld ekkor közelebb van a Naphoz. Ott vannak a laposföldesek, s alig van, aki csípőből tudna cáfolni a hülyeséget.
De humán téren sem jobb a helyzet. Ismertem olyat, aki nem tudta, hogy a Doktor Bubó c. rajzfilm sorozatban Ursula azért Ursula, mert medve... Rosszul használnak idegen kifejezéseket: umblock, ám blokk, unblok stb.
Én elsőként belevenném tantárgyba a viselkedéstant. De nem ám akárhogy. Megfelelő, ütős szövegekkel, amik pszichológiailag úgy hatnak, hogy jelentősen csökkenjen az iskolai erőszakok száma. Ezek az órákon olyan házikat adnék föl, amiben arról kell írni, hogy mi értelme jónak lenni, és mi értelme tanulni. És ezen hiányosságok alapján szinte már-már nevelnének a gyerekeket. Ugyancsak én elvárnám, hogy ezeket a házi feladatokat sok esetben a szülővel együtt oldják meg, hisz ha a gyerek látja, hogy az anyja meg az apja is megmagyarázza, hogy miért legyen jó, akkor nagyobb eséllyel változik meg. A természetismeret egybevenném a természetvédelemmel, és földrajzzal. Jó, oké, az hogy milyen talajtípusok vannak, az nem pont a természetismerethez tartozik, de annyira közel áll hozzá, hogy érdemes lenne egybevenni. Illetve ezeket szorosan a környezetvédelemmel együtt venném, és erős hangsúlyt fektetnék rá, hogy az állatokat és a növényeket védeni kell. Ne csak 20 évesen essen le a gyereknek ez. Ezenkívül az irodalmat és a nyelvtant is egybevenném, hiszen a kettő kiegészíti egymást. Nem is véletlenül van egyben még alsóban. Nagyon erősen rámennék a helyesírásra, hiszen az a legfontosabb mind közül. De pl. a verselemzésnek semmi értelmét nem látom.
Ezen kívül az informatikában programozni tanítanám őket egyszerűbb programokkal.
Megjegyzem, hogy lenne énekóra, lenne tánc és dráma, lenne egyéb óra is, de kizárólag azon iskolákban, amik erre szakosodtak. Ahogy egy sportsuliban nagyobb hangsúlyt fektetnek a tesire, úgy egy művészeti suliban van értelme a rajznak, van értelme az éneknek, van értelem a táncnak. De egy átlagos suliban semmi értelme ilyesmit tanítani! Ezt szerintem más is belátja.
"Ismertem tanult embert aki nem tudta miért van tél és nyár."
Ó, hát ettől még nyugodtan tud boldogulni bárki. Diákhiteles diplomás ismerőseim fele nem tudja kiszámolni, hogy hogyan éri meg diákhitelt törlesztenie.. Most komolyan, mi a fene értelme volt bármit is tanítani matematikából, ha ennyit nem tud valaki?
És hozzáteszem legtöbb humán szakon is van alap matematika oktatás. De már giminek is elégnek kéne lennie hozzá..
Minden tárgyból szednék ki anyagot, mert túl sok a felesleges tananyag.
Nagyon érdekes tananyag a Pun háborúk története és a 100 éves Angol-Francia háború, de minek tanulja ezt bárki is? Miközben soha nem sikerül végigvenni a történelem tananyagot napjainkig, az állampolgári ismeretekről nem is beszélve!
Minek kell többszörösen összetett mondatokat elemezni?
Minek rajz,ének,honismeret,hittan óra? Ezek közül egyet tennék választhatóvá a gyerek érdeklődése szerint.
Nagyon élvezetes a görög lírákat és epikát olvasni, de komolyan ezzel kell tömni a gyerekek fejét?
Növelném a nyelvórák számát, és minden intézményben legalább 2 nyelv oktatását tenném kötelezővé.
A természettudományos tárgyakból viszont semmit nem vennék el, akármennyire is háborognak miatta, hiszen a természettudomány a világ mozgatórugója.
Nyílván sok ember soha nem fogja a kovalens kötésekről tanultakat használni, de pl. illene tudni, hogy a sósavat nem öntjük össze a hypoval WC takarítás során, vagy éppen nem sokat nyerünk egy Budapest-Debrecen távon, ha 130 helyett 160-al megyünk, cserébe baleset esetén 160-as tempónál 1,5x akkora energiával csapódunk bele a fába.
Illetve hiába számítógépezik nagyon sokat minden fiatal, de digitális analfabétának mondanám a nagy részét. Sokan egy épkézláb word,excel és powerpoint anyagot se tudnak elkészíteni.
Nagyon sok mindent kellene megváltoztatni, hogy jobb irányba menjen az egész...
"És hogy mennyire nem veszi ezt senki sem komolyan, az abból is látszik, hogy sokkal komolytalanabb kérdésekre 5x ennyi válasz érkezik. Látszik, hogy ötletük sincs az embereknek ezzel kapcsolatban."
Vagy éppen komolyan veszi és azért nem válaszol mert tudja, hogy érdembeli hozzászoláshoz joval nagyobb felkészültség kell mint az övé!!!
Gimnáziumban én mindenképpen eltörölném a rajzórát, énekórát, etikaórát, hittant meg az ehhez hasonló baromságokat, tesiórák számát is csökkenteném heti háromra. Ezen felül a megmaradt tárgyak tananyagaiból is csipkednék le, nem tudom mi értelme volt minden egyes nyamvadt költő életrajzát bemagolni, többszörösen összetett mondatokat elemezni, a legutolsó vegyület képletét bemagolni egy vagon reakcióegyenlettel együtt, vagy a déloszi szövetségről részletesen tanulni. Pedig a történelmet kifejezetten szerettem, és nem is azt mondom, hogy ne essen róla szó, de ilyen részletes tudásnak semmi haszna nincsen.
Viszont (így hirtelen ami eszembe jut) több szó kellene hogy essen állampolgári ismeretekről, jogokról és kötelességekről, pénzügyekről, adózásról, illetve a KRESZ-ről. Informatikából sem 20 éve elavult dolgokat kellene tanulni, hanem programozás alapjait. (akár magasabb óraszámban a mostaninál) Idegennyelvekből a heti óraszám szerintem rendben van, de az oktatás módszertanán lenne mit javítani.
Ja és kisebb osztálylétszámokra lenne szükség.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!