Az állami cégek miért nem folytatnak olyan tevékenységet is, amivel kompenzálni tudják a veszteségeiket?
A Magyar Posta példáját tudnám felhozni.
Egyik példája annak,hogy egy állami cég,hogyan lett nyereséges.
A futárszolgálat és a pénzügyi szolgáltatások húzzák az egész céget és emiatt nem pénznyelőként működik, mint a MÁV.
Viszont, a posta jókor volt jó helyen, tudtak reagálni a növekvő internetes kereskedelem iránti igényekre.
A vasúti személyszállításnál árnyaltabba kép.Nyugaton a távolsági vasúti közlekedés nyereséges, ezeken a vonatokon a díjszabás is piaci alapú és nem előre behatárolt.
Viszont, a regionális az tényleg veszteséges.
Kint a vasút többnyire ingatlanbizniszben érdekelt, az állomásépületek nagyok, ezért üzlethelyiségeket alakítanak ki bennük, amit kiadnak bérbe.
Az ebből befolyt pénz pedig a személyszállítás veszteségeinek kompenzálására megy el.
Aztán, ott a teherszállítás is, annak a nyereségével is lehetne kompenzálni a személyszállítási részleg veszteségeit.
Az infrastrukturális fejlesztéseket fizesse az állam, viszont az alap működéshez ne kelljen állami támogatás.
A MÁV is folytatott nyereséges tevékenységet, ez volt a MÁV CARGO, a teherszállítás.
A ballibek eladták, a megfelelő szállítási jogokkal együtt. Nem lehet helyette másik teherszállítást csak úgy összehozni, mert az annyiba kerülne, hogy már nem csak veszteséges lenne tőle a cég, hanem csődbe menne.
Erre mondjuk azt, hogy nem kellett volna az állami vagyont eladni.
Minek írsz ki kérdést, ha megmondod előre, hogy mi a jó válasz, amit te annak hiszel?
A legjobb, hogy le is írod, hogy hát-hát a vasúti személyszállítás mindenütt veszteséges.
Nekünk meg van egy MÁV-Startunk, ami csak a személyszállítással foglalkozik, se teherszállítással, se épületekkel, se a pályával se semmivel még a mozdonyt is úgy rendelik meg és fizetnek a pályahasználat után.
Van a MÁV-nak nyereséges része, és nem csak örök felhozott példa az eladott teherszállítási rész, hanem például a pályakapacitás felett rendelkező, ha valaki ma Magyarországon vonatot rendel az oda kötelest pénzt fizetni. Ez egy kifejezetten nyereséges cég. Csakhogy a keresztfinanszírozás tiltott, ezért se értem miért hozzák el állandóan a Máv Cargo eladását, amikor a Cargo bevételei mindig külön voltak kezelve sosem tolták át a Startba, ezért volt veszteséges a vasút akkor is, mikor állami kézben volt a teherszállítás.
Meg 2004-után gomba mód kezdtek szaporodni a magánvasutak, amik ugyanazt a szolgáltatást kínálták, amit a Cargo csak olcsóbban, de szok is fizettek a MÁV illetékes részének, pl. pályahasználati díjat, de még azért is külön pénzt kér a MÁV, ha használ egy váltót egy vasúttársaság. De akkor is elkérik, ha ez történetesen a Start. Tehát papíron el lehet tüntetni a veszteséget, de személyszállítás akkor is veszteséges lesz, ahgy a postánál a postahivatalok üzemeltetése és a levélkihordás sem hoz vagyonokat.
Azért, mert ha az állami cég nyereséget termel, abból a felsővezetésben ülő korrupt sógor-koma-jóbarát egy fillért sem lát. Lehet, hogy lesz őneki célprémiuma, de azt mondjuk akkor is megkapja, ha kis híján összedől a cég, a lényeg csak annyi, hogy jó elvtárs legyen.
Viszont a nyereséges üzletágakat errefelé nem fejleszteni, hanem kiszervezni szokták. Megveszi valamelyik haver, akinek jól tejel, esetleg egy külföldi befektetői csoport, akik zsíros jattot adnak a cégvezetésnek az aranytojást tojó tyúkért cserébe. Azért kellett a MÁV teherszállító üzletágát is eladni, mert az jó bevételi forrás volt, jól jött valakinek, a személyszállítás meg csak vergődjön az állam csecsén lógva. Már a '80-as években is így ment ez, mikor a TSz-ek nyereséges melléküzemágait átjátszották 1-2 ügyeskedőnek, aztán a többi, masszívan veszteséget termelő üzemágat hagyták szépen kimúlni az ún. rendszerváltás során.
Mivel az állami szektorban semmiféle eredményességi elvárás nincs, ezért a vezetők nem a cég eredményeinek javításában érdekeltek, hanem a saját zsebük tömésében.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!