Magyarország miért nem az informatikába ruház be, mint fő gazdasági húzóágazat?
Ugyanis már több mint fél évszázada ez a leggyorsabban fejlődő terület a világon, és eddig mindenki aki beruházott csak profitált belőle.
Japán és Dél-Korea szétbombázott romhalmazok voltak a világháború után, most onnan jönnek a jobbnál-jobb eszközök pl. a Samsung telefonok.
Észtország kisebb, mint Magyarország, a Szovjetunió része volt alacsonyabb körülményekkel, mint mi, a 2000-es évekre az első ország lett, ahol lehet online szavazni a parlamenti választásokon, már 5 éves gyerekeket is tanítanak programozni.
Amerikában a Szilícium Völgy az egyik leggazdagabb terület, míg a régi ipari központok pl. Detroit putrikká váltak.
És ez az egész nem valami újdonság ami vagy bejön, vagy nem, hanem már az 50-es évektől megfigyelhető trend. Ahol számítógépekkel foglalkoznak ott előbb-utóbb jólét lesz, akkor is ha az országnak nincs jelentős egyéb húzóágazata, pl. jelentős nyersanyagkitermelés, mint az araboknál, vagy turizmus, mint a trópusi szigeteken. Csak oktatás és nyitottság kell hozzá. Már Rákosi Elvtárs is beruházhatott volna ebbe, ha nem lett volna elmeháborodott.
Most itt ülünk lassan 70 évvel később és még mindig a jó magyar szürkemarhából, a bővízű folyóinkból, a falusi turizmusból, a botrányos színvonalúvá vált balatoni turizmusból, meg a pálinkából próbálunk megélni, miközben időnként megpróbálunk visszahozni valami ipari monstrumot a Kádár-rendszerből, ami már akkoriban sem működött hitel nélkül pl. az Ikarus gyár.
Miért csináljuk ezt még mindig? Miért nem alakítunk ki egy új kultúrát, társadalmat, gazdaságot az informatikán alapozva azt, ahogy az észtek is tették az ottani rendszerváltáskor? Tele lehetne a piac jobbnál-jobb magyar szoftverekkel, játékokkal, 10-20 év múlva akár mesterséges intelligenciákkal is.
Nagyon jó kérdés! Még jobb meglátások!
Összeszerelésből, gyártásból, droidmunkából, nem lehet már komoly gazdaságot felépíteni. Azt hagyjuk meg a BRICS államoknak. Kivéve ha valami egyedit vagy különlegeset gyártunk. Mint a dél Német kiscégek: Karl-Zeiss meg a többi.
Jelenleg GDP arányosan olyan keveset költünk oktatásra, hogy az utolsó harmadban vagyunk a többi tagállamhoz képest. Ráadásul az a GDP sem egy nagy összeg!
Így nem is csoda, hogy a fiatalok mindössze csak 30%-a szerez diplomát. Litvániában ez az érték pl. : több mint 50%!
Sem friss diplomás, sem gyakorlattal rendelkező szakember nincs elegendő. Így nincs kinek új beruházásokat létrehozni. Pedig ilyenekre kellene költeni.
Építőipari szakember még van bőven. Épülnek is a stadionok. De, hogy attól nem lesz itt jobb az élet az tuti!
Olyan mennyiségű lóvé jött támogatásként ebbe az országba és semmit nem tudunk felmutatni ami többé tette volna ezt az országot. Eltapsoltuk...
Az, hogy szerinted 10-20 év múlva AI nagyhatalom leszünk, érdekel, honnan veszed.
Elvtársaknak köze nincs az IT-hoz.
"...eddig mindenki aki beruházott csak profitált belőle."
Ez így nem igaz. A startupok több, mint 3/4-e csőd volt. Dollár milliárdok mennek a levesbe minden évben. Ha egy kicsit informálódnál mondjuk MorganStanley tehetségkutatásairól, akkor tudnád, hogy nagy részük bukta.
Továbbá informatikusként dolgozni nem leány álom. Egyáltalán nem vagyunk jól megfizetve, legfeljebb a vezetői poziban lévők. 15 év munkaviszony után is a 10-12 éves használd külföldről behozott autókat célozzuk, mert nincs pénzünk másra. A lakás bizniszben 30 év alattiak akkor szállnak be, ha véletlenül valamiben nagyon kaszáltak, vagy volt szülői hátterük.
Persze van sok munka. De nem véletlenül nincsenek betöltve: nem fizetnek jól.
Az Ikarus gyár végig nyereséges volt csak tudjad, a maga korában annyira rászorult a hitelre, hogy a világ negyedik legnagyobb buszgyártója volt, biztos a hitel miatt...
Valójában az Ikarus csak 1998-ban vett volna fel hitelt, akkor pedig már rég túl volt a 80-as évekbeli zenitjén. De végül akkor se kapott, mert inkább eladták a Renault-Iveco konzorciumnak.
Ha már buszok, és fenntarthatatlanság, meg ipari monstrum az, hogy Solaris mond valamit? Lengyel családi vállalkozásként kezdte, most a legnagyobb buszgyártó Kelet-Európában, és a nagyok, mint Mercedes, MAN, Volvo mögött a legtöbb buszt adják el.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!