Újabban miért szaladnak el az állami beruházások költségei ilyen eszméletlen mértékben?
Ennek a legjobb példája az új Puskás-stadion, hogy már ott tartunk, hogy 190 milliárd lesz, és még sehol sem tartanak, tehát simán lehet belőle a végén 300 milliárd is. Miközben 35 milliárdról indult!
De a vizes VB költségvetése is elszállt, és szinte minden háromszor-négyszer annyiba kerül a végén, mint az elején tervezték.
Hogy ellenpéldát is mondjak, van egy vidéki nagyváros lényegtelen melyik, ahol azt mondták, hogy harminc milliárdból korszerűsítik a villamospályákat, építenek egy új villamos és trolivonalat, új körforgalmakat, építenek, átépítenek több teret, minden fontosabb buszmegállót, parkolót, vesznek új villamosokat és trolibuszokat és még néhány kisebb beruházás volt a tervekben. A végén nem, hogy nem költött többet, hanem még maradt is a keretből, és így több trolibuszt tudtak rendelni, mint eredetileg tervezték.
Szerintem így működne normális helyeken, mint látjuk van, ahol így is működik, pedig Magyarország.
(azt mindenki fantáziájára bízom melyik nagyvárosunk ez, annyit elárulok, hogy elég ismert figura a polgármester, érdekes módon az ő keze alatt nem kerültek nyolcmilliárdba egy villamos, mint a Lázár-féle tram-train vonatok)
A korrupció számonkérhetetlenné teszi a kivitelezőket. Ha egy tiszta pályázaton egy cég 30 milliárdos ajánlattal nyer, és a végén 200 lesz, akkor két dolog történik: Először a pályázatot elbírálók repülnek, mert világos, hogy nem volt emgvalósítható a leadott terv. Majd szépen beperlik a céget szerződésszegésért, akár már a munka közben, amikor világos lesz, hogy elszállnak a költségek.
Korrupció esetében mindneki tudja, hogy a terv nem betartható, hiszen alá kell menni a versenytársaknak. Ennek elfogadásához meg kell venni a döntséhozókat. Majd az amúgy is tarthatatlan költségvetés mellett súlyos milliárdokat kell visszafolyatni a megbízókhoz. Ezek után a 3 partner között (kivitelező, megbízó, pályázati elbírálók) között függés alakul ki, így nem kérhető számon, ha még a kalkulált megcsúszásnál is sokkal többe kerül a projekt.
újabban?ez már a rendszerváltás óta így van,mire befejeződik a projekt többszörösére nő a kiadás a tervezetthez képest.
"azt mindenki fantáziájára bízom melyik nagyvárosunk ez"-ez csakis botka-elvtárs lehet.(kósa ellopta volna a keret 5x-ösét,túl sok ilyen jó infrastrukúrával ellátott városunk nemigen van másik.)
de ne örülj sokáig,mesélhetnél a 4-es metróról is.hány száz milliárdnak is veszett nyoma?
Nem mondhatod igazán, hogy elszállnak mert valami miatt sokszor olyan összegek jelennek meg amik már elve töredéke annak amibe valójában kerül az adott beruházás.
(pl. a Román nemzeti stadiont 10 évvel ezelőtt amikor épp válság volt és az építkezési anyagok olcsók voltak 70+ milliárdért építették meg, ha ebből indulsz ki egyértelmű hogy a 35 milliárd a közelében sincs a valós összegnek)
Nem olyan rég egy gyorsforgalmi út építésénél jöttek ki olyan cikkek, hogy x km y árba fog kerülni, mikor kicsit utánanéztem kiderült, hogy a német ár(legolcsóbban ők építenek utakat az EU-ban) harmadáért akarják megépíteni, utána szépen több lépcsőben felment 2,9*y-ra és mindenki fel volt háborodva, hogy micsoda lopások lehetnek, holott még ha tényleg ennyiért épülne meg az szép teljesítmény lenne.
korrupció
szerinted mért nevezik a fideszt maffia kormánynak?
fehérgalléros bűnözők narancssárga zászlóba
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!