Akik lelkesen osztogatják a szélsőjobboldali jelzőt, azok szerint mik a szélsőjobboldaliság kritériumai?
Attól, hogy másképp gondolkodik, mint ő. Dimitrov-doktrina: mindenki fasiszta, aki nem kommunista.
A Jobbik meg valóban szélsőjobboldali, olyan értelemben, hogy jelenleg ők vannak a politikai paletta jobb szélén. Amíg ők nem voltak és a MIÉP, FKGP már nem volt, a KDNP volt a szélsőjobb. Ha az összes jelenlegi jobboldali pártot betiltanánk, az LMP lenne a szélsőjobb. Ilyen egyszerű.
A szélsőjobboldaliság kritériumai?
Tegnap láttam néhányat vonulni. Óbégatás. Csordaszellem. Gondolkodásra képtelenség.
Persze ha konkrétabb elemzést kérsz, egy olyan eszmerendszer, amely néhány alapelvből bármit képes levezetni.
De hogy a legeslegkonkrétabb legyek, bármi olyan dolog elfogadása, amely a tízparancsolatba, vagy az emberi jogok egyetemleges nyilatkozatába ütközik.
És itt jön, amivel kezdtem. Óbégatás, és butaság.
Sovinizmus, szelsoseges nacionalizmus, tulzott nemzeti buszkeseg, idegengyulolet, rasszizmus, antiszemitizmus, eros kozpontositas es az eros vezeto (führer) iranti vagy, a piaci verseny elutasitasa, az allami szerepvallalas szelsoseges novelese iranti igeny az elet osszes teruleten, a massag (legyen az barmilyen formaban) elfogadasara valo keptelenseg, iranyitasmania (nekem is meg akarja mondani hogy hogyan eljek, hogyan gondolkodjak, mi a "helyes") totalitarius allam eszmenyitese...
hirtelen ennyi jutott eszembe.
"Tegnap láttam néhányat vonulni. Óbégatás. Csordaszellem. Gondolkodásra képtelenség. "
Ilyen alapon az MSZP, DK is szélsőjobbos gyülekezetek, ugyanis sokszor lehet látni MSZP-seket, dékásokat, amint gondolkodás nélkül bégetik azt, amit imádatuk tárgya parancsol nekik.
" bármi olyan dolog elfogadása, amely a tízparancsolatba, vagy az emberi jogok egyetemleges nyilatkozatába ütközik"
Nem akarok kötekedni, de tisztában vagy, hogy ellentmondásba keveredtél ? Pl. a mózesi Tízparancsolat halálbüntetés párti, szemet szemért, fogat fogért, életet életért elvet parancsolja, addig az EJENY halálbüntetés ellenességet vallja.
" a mózesi Tízparancsolat halálbüntetés párti, szemet szemért, fogat fogért, életet életért elvet parancsolja"
A Bibliát a keresztény kultúrkörben hagyományosan az isteni szeretet kinyilatkoztatásaként tartják számon, akinek parancsai a jóra intik és figyelmeztetik az embereket. „Szeresd felebarátodat, mint tenmagadat”, „ha megdobnak kővel, dobd vissza kenyérrel” – hallhatjuk papoktól, lelkészektől, sőt világiaktól is. Van azonban a Bibliának egy olyan oldala, amelyről hajlamosak ezek az emberek megfeledkezni, noha az ezen oldalt alkotó parancsok (ha úgy tetszik: „törvények”) is az isteni kinyilatkoztatás részei, éppúgy, mint a szeretet parancsai. Noha a Biblia sorait nyilvánvalóan nem Isten írta, és a benne foglaltakat nem szabad szó szerint értelmezni (bár vannak olyan elvakult keresztény dogmatikusok, akik mindezt kétségbe vonják), mégis érdemes megnézni, hogy a Biblia milyen kegyetlen rendelkezéseket tartalmaz – egyebek mellett – a halálbüntetésre nézve.
A Biblia alapvető büntetőjogi koncepciója – ha szabad ezt a kifejezést használnom – a tálió, más szóval a forbát elvére épül. Az ókorban majd minden népnél és majd minden időszakban ez az elv érvényesült; nem véletlen, hogy nemcsak a Biblia, hanem a zsidók szent könyve, a Talmud, valamint a muszlimok szent könyve, a Korán is ezt az elvet érvényesíti a bűnözők vonatkozásában. Fontos tudni, hogy – az általánosan elterjedt tévhiedelemmel szemben – a tálió elve nem merül ki a gyilkossal szemben alkalmazott halálbüntetésben, hanem egyéb, azonos módon megbosszulható bűncselekményekre is kiterjed. Erre utal az elv legnépszerűbb megfogalmazása, a „szemet szemért, fogat fogért”, melynek különböző variációi valamennyi ókori törvénykönyvben (időben legelőször Hammurapi törvényei között) megtalálhatóak. A Biblia maga úgyszintén többször utal erre az elvre; leghíresebb megfogalmazása így hangzik: „Szemet szemért, fogat fogért, kezet kézért, lábat lábért, égetést égetésért, sebet sebért, kéket kékért.” [2 Móz. 21, 24.25.]
A Biblia tehát általános jelleggel azt parancsolja, hogy ha valaki kezet emel felebarátjára, akkor „a milyen sérelmet ő ejtett máson, olyan ejtessék rajta is”. [3 Móz. 24,20.] Ez az emberölések vonatkozásában egyértelműen a halálos ítéletet jelenti („életért életet adj” [2 Móz. 21,23.]), amelyet azonban általában nem a közösség egésze, hanem a megölt személy családtagja torol meg. A megtorlás azonban az esetek egy részében még csak nem is jog, hanem egyenesen kötelesség. Ha ugyanis az emberölés előre megfontolt, szándékos volt, akkor az elégtétel a rokonok részéről kötelező. [4 Móz. 35, 19.] Ha azonban az emberölés nem szándékosan, hanem „történetből”, azaz véletlenül esett meg, a bosszú egyrészt nem kötelező, másrészt lehetősége van a „gyilkosnak” a hat, erre a célra kijelölt menedékváros egyikébe menekülni, hogy ott húzza meg magát a vérbosszú elől. Ekkor a „gyilkost” a város gyülekezete elé kell állítani ítéletre, aki felett a város papjai döntenek. Ha azt állapítják meg, hogy nem bűnös, vagy „nem szándékosan öli meg az ő felebarátját, és nem gyűlöli vala azt azelőtt” [5 Móz. 19,4.], akkor befogadják, ha viszont arra a következtetésre jutnak, hogy a gyilkosság szándékos volt, vagyis „a ki gyűlöli az ő felebarátját, és meglesi azt, és reá támad és úgy üti meg, hogy meghal” [5 Móz. 19,11.], akkor ki kell, hogy „adják azt a vérbosszúló rokon kezébe, hogy meghaljon”. [5 Móz. 19,12.]
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!