Magyarországon milyen benzinár lenne az optimális?
Szerintem 250-300 forintos.
Az olcsó benzin azért jó, mert, akkor többet fogyasztanak belőle, több az adóbevétele az államnak.
Az Egyesült Államokban is teljesen mesterséges az a benzinár.
Azért, hogy növekedjen a fogyasztás.
Nem vagyok benne biztos, hogy sokkal több benzin fogyna ha 100 forinttal olcsóbb lenne. Az emberek túlnyomó részének a munkája miatt kell tankolnia+ a cégeknek is muszáj, ez nem egy olyan dolog amin nagyon spórolnak az emberek. 90% csak szívja a fogát és kifizeti akármennyibe is kerül.
Nyilván lennének olyanok akik többet járnának kocsival ha olcsóbb lenne a benzin, de ez bőven nem érne meg az államnak egy ilyen mértékű árengedményt, na meg annál kevesebben használnák a tömegközlekedést, amibe szintén jó ha az emberek viszik a pénzüket.
Összetett probléma ez, sok szempontból meg kéne vizsgálni.
Az ideális benzinár a környező országokéval megegyező.
Ha jelentősen alacsonyabb/magasabb az sok problémát okoz az államnak.
Első megközelítés: legyen minél olcsóbb (ingyen) a benzin!
Második megközelítés: legyen sokkal drágább a benzin. Ez igényel némi magyarázatot: az olaj önköltségi árában jelenleg csak a kitermelés költségei vannak benne, mára viszont már tudjuk, hogy a felhasználás költségei (gondolok itt a környezetszennyezésen keresztül bekövetkező gazdasági és egészségügyi-társadalmi károkra) ennek többszörösére tehetők. Ez most nincs benne az árban, tehát tulajdonképpen minden liter elégetett benzin veszteséges (hogy kinek, az egy jó kérdés - globálisan nézve biztosan, de sokszor már országos szinten is). A benzinből származó plusz adóbevétel messze nem tudja fedezni a mezőgazdasági, egészségügyi, és mindenféle globális társadalmi visszacsatolásokon keresztül bekövetkező környezeti károkat - más kérdés, hogy ezeknek a károknak egy jelentős részét nem mi fizetjük ki.
Ezeknek az összegeknek a számszerűsítésére vannak becslések, amik szerint a termelés+felhasználás költségeivel együttesen a mostaninak kb. két-háromszorosára nőne az olaj ára. Persze ez a világpiaci ár, a fogyasztói árképzés és az adók egy másik kérdés. Mindenesetre valahol 1000-3000 Ft közötti benzinár lenne az, ami a termelés és a felhasználás költségei mellett is nyereséget tudna biztosítani.
Harmadik megközelítés: mielőtt a zöldek lelkesen tapsikolni kezdenek, hogy legyen minél drágább a benzin, figyelembe kell vennünk azt a tényt, hogy a benzin ára a szállítási költségeken keresztül nagyon erősen befolyásolja a fogyasztási cikkek, élelmiszerek árát is. Egy drasztikus benzináremelés nagyfokú áremelkedésekhez vezetne, ami szociális problémák egész sorát indítaná el, nem is beszélve a politikai elégedetlenségről. Az emberi tragédiák mellett ezeknek a problémáknak a kezelése több pénzt emésztene fel, mint amennyit az olcsóbb benzinen bukunk.
Negyedik és ezredik megközelítés: még ezernyi szempont, hazai és globális, rövid és hosszú távú egyaránt, amik hol az olcsóság, hol a drágulás felé húzzák az olaj optimális árát. Ezért szép a közgazdaságtan :)
Leegyszerűsítve: az olaj legyen a lehető legdrágább úgy, hogy az még gazdaságilag-társadalmilag kezelhető legyen, de a lassú, folyamatos áremelkedés mellett rövid távú gazdaságpolitikai célok érdekében mindenféle fel-le hullámzások történhetnek. Nagyjából ez történik ma.
"Az ideális benzinár a környező országokéval megegyező."
Ausztriára, vagy Ukrajnára gondolsz?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!