Ötlet új magyar repülőtársaságra. Vélemények?
Név: Turul Hungarian Airlines
Logó: Előre dőlő, két szárnyát felfelé tartó leszálló turulmadár a gép farkán
Gép festése: Fehér színű, a gépen vízszintes sötétkék csík fut körbe az ablakok alatt.
Működési elv:
"Fapados" társaság lenne, reptéri becsekkolás, feladott poggyász fizetős, gépen étel és ital kapható pénzért.
A nemzetközi járatok jegyeinek árazása szintén "fapados"
modellt követné, a belföldi járatok fix árúak lennének, érvényes lenne rájuk a diákigazolvány és egyéb kedvezmények, olcsóbbak lennének, mint a vonat ilyen távra.
Géppark és járatok:
Antonov AN-24:
Pécs-Nyíregyháza
Zalaegerszeg-Nyíregyháza
Budapest-Ungvár
Budapest-Debrecen
Bombardier Dash-8 Q400:
Budapest-Debrecen (Belföldi utazásként valamivel drágább lenne, mint a vasút, nemzetközi csatlakozójáratként a más légitársaságoknál megszokott csatlakozó-díjazás működne)
Budapest-Zágráb
Budapest-Lvov
Budapest-Salzburg
Budapest-Innsbruck
Budapest-Kolozsvár
Budapest-Bukarest
Budapest-Belgrád
Budapest-Tirana
Budapest-Skopje
Budapest-Krakkó
Budapest-Gdansk
Budapest-Vilnius
Budapest-Minszk
Budapest-Craiova
Budapest-Szófia
Budapest-Rijeka
Budapest-Dubrovnik
Budapest-Trieszt
Budapest-Ljubjana
Budapest-Kalinyingrád
Airbus A320:
Budapest-Teherán
Budapest-Siráz
Budapest-Szentpétervár
Budapest-Almaty
Budapest-Taskent
Budapest-Szamarkand
Budapest-Beirut
Budapest-Kairó
Boeing 747:
Budapest-Peking
Budapest-Havanna
Budapest-Fokváros
Budapest-New York
Budapest-Chicago
"... a belföldi járatok fix árúak lennének, érvényes lenne rájuk a diákigazolvány és egyéb kedvezmények, olcsóbbak lennének, mint a vonat ilyen távra"
Ööö... És ezt hogy oldod meg? Mert ugye a repülőgépnek van üzemeltetési költsége, fizetni kell a repülőtér szolgáltatásaiért, ki kell gazdálkodni a pilóták és légiutas-kísérők fizetését - ez mégis hogy lesz olcsóbb, mint a vonat ugyanazon távon?
De tényleg, ha már belföldi repülés: nem éri meg. Nagyon nem. Csak Budapestre érkező és onnan induló járatoknak van értelmük, mert más viszonylatokban aligha töltesz meg egy kis-közepes ráhordó gépet utasokkal. A Zalaegerszeg-Nyíregyháza viszonylat például jó hosszú, de sem Zalaegerszeg, sem Nyíregyháza nem produkál olyan utasszámot, amiért feltétlenül repülőgépet kellene indítani.
Szóval ott járunk, hogy ha belföldi repülés, akkor Budapest összekötése a nagyvárosokkal. Na, ez az, ami nem éri meg. A repülés ilyen kis országban nem alternatíva az autóval, busszal és vonattal szemben. Árban nem lehet alájuk menni és időben sem. Igen, én is tudom, hogy a repülőgép olcsóbb, mint a vonat, csak éppen a repülőterek a városoktól távol vannak, kell idő az átvizsgálásra indulás előtt, a poggyászok berakodására - el is ment az előny. Az pedig önmagában nem túl vonzó, hogy repülővel mész az egyetemre, ha egyébként drágább és tovább is tart, mint vonatra ülni. Ráadásul a vonat például Budapest-Debrecen viszonylaton többször is megáll, más viszonylatokat is kiszolgál, így megvan a telítettsége. A repülőgépet viszont a Debrecen-Szolnok közt utazók nem tudják igénybe venni, hacsak nem ejtőernyővel terveznek érkezni.
Tehát a belföldi légijáratokat felejtsd el, nem életképesek. Ha azok lennének, a fapadosok már repülnének rajtuk. Nemzetköziben úgy látom, a turul-irányvonal érvényesül. Értem én, hogy szerinted mégiscsak inkább kelethez tartozunk és ezt hangsúlyozni kell, de gondolj bele ép ésszel: milyen forgalma van egy Budapest-Szamarkand viszonylatnak? Megint csak azt tudom mondani: ha megtöltene egy A320-ast heti kétszeri indulással, biztosan lennének már légitársaságok, akik lecsaptak volna rá. A délszláv viszonylatok sem biztos, hogy életképesek, mikor a horvát tengerpart autópályán is elérhető és tudjuk, hogy a magyar ember gyógyíthatatlanul autómániás. Ráadásul ott van az, ami a belföldi viszonylatokat is ellehetetleníti: nem gyorsabb és nem olcsóbb, mint az önálló közlekedés.
Szóval az ötlet nem életképes. Lehetne magyar légitársaság, bár nem egészen értem, miért kellene államinak lennie. Újabban ez a divat, de még nem jöttem rá, miért jobb az állam pénzét beletolni a kísérletezésbe, mint magántőkét bevonni. Talán azért, mert a magántőke eredményességet vár el, állami pénzből meg lehet turulmintás gépekkel értelmetlen, csak magamutogatásnak szánt (Budapest-Siráz vagy Budapest-Havanna) viszonylatokon röpködni?
A légitársaságok működése általában nem hasraütésszerű, nem arról van szó, hogy oda repülnek, ahová épp be kell nyalni vagy amit ők baráti helynek gondolnak. Repülni oda érdemes, ahová sok utas utazik. És mivel verseny van, meg kell találni azt az értéket, amit a piacra belépő új versenyző képvisel. Árban nehéz lesz versenyre kelni a meglévő fapadosokkal, szolgáltatásban pedig az errefelé is terjeszkedő közel-keleti légitársaságokat nehéz lenyomni. Tényleg jó ötlet lenne olyan viszonylatokat működtetni, amik máshol nincsenek és van rájuk igény, de azok meg nem úgy néznek ki, ahogy te leírtad.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!