Megvalósíthatóak a Fidesz, a Jobbik, vagy az MSZP programjai? Mitől lenne a társadalom számára hasznosak?
A kérdésre: megvalósítóak;
társadalom érdekét szolgálja:az már nem ilyen beztos
Minden programban vannak megvalósíthatatlan álmok, dolgok.
és mindegyikben vannak értelmes ötletek, amik megvalósíthatóak. csak a pártokon múlik, hogy betartják e az ígéreteiket, vagy szarnak rá.
A programokat a pártok azért írják, hogy a programokra kíváncsi embereknek (a lakosság 2-3%-a) legyen mit olvasniuk.
Egyébként a pártprogramok általánosságokat szoktak tartalmazni, csupán az illető párt stílusára, értékrendjére utalnak valamennyire. Sok konkrétumot nem lehet belőlük kihámozni.
Pl. egy olyan ígéret, hogy "fejlesztjük a közlekedést", nem jelent semmit, mert az is fejlesztés, ha épül 1000 km autópálya, meg az is, ha épül 500 méter bicikliút. Ha az az ígéret, hogy "emeljük a nyugdíjakat", akkor se mindegy, hogy a kékszeműek özvegyi nyugdíja emelkedik-e fél százalékkal, vagy az összes nyugdíj 50 százalékkal, vagy emelkednek a nyugdíjak, de a nyugdíjkorhatár is. Végül, vannak olyan állítások, amiknek abszolút semmiféle jelentésük és számszerű tartalmuk nincs, pl.: "Visszaadjuk a rendőr szakma becsületét" vagy "karakteres nemzeti külpolitikát viszünk". Ezek olyan ígéretek, amiket se betartani, se megszegni nem lehet, mert teljesen szubjektív a tartalmuk.
A pártprogramok szinte mindig meglehetősen semmitmondóak, és ha mondanak is valamit, az ritkán konkrét. Ezért fölösleges túl sokat foglalkozni velük.
MSZP: Idén nem lesz programjuk. Persze, letesznek valamit az asztalra, de arra játszanak, hogy a 30+ százalék meglegyen.
FIDESZ: Teljesen egyértelmű, hogy nem. Annyit ígérgettek, hogy mindenképpen lesz egy jókora csalódott réteg. Haveri körömben már vicc szinten jelen van az, hogy " a polgári kormány legfontosabb feladata lesz" és utána mondunk valami bődületes baromságot. Kb a felét be tudják tartani.
Jobbik: Betarthatatlan, demagóg hülyeség. Nincsenek tisztában azzal, hogy Magyarország egy tízmilliós balkáni koszfészek, kb annyi súllyal, mint Albánia, és hogy nem 1939-et írunk. A mezőgazdaság a világ legtöbb országában inkább viszi, mint hozza a pénzt, talán egy kivétel jut eszembe, Afganisztán, ahol ópiumalapanyagnak mákot termesztenek:) A kult. életről való elmélkedéseik végképp nyilvánvalóvá teszik, hogy ezek vagy rosszindulatúak, vagy elmebetegek, vagy mindkettő. ( Pl a magyar történelmet reálisan bemutató filmek. Amikor jobbikos társaságban felvetettem, hogy akkor végre lehet olyan filmeket csinálni, amikben Mátyás egy szarrá adóztató, idegbeteg despota, akkor majdnem megvertek)
A közigazgatás terén is rémesen ostobák, tk rendőrállamot akarnak, minden sarokra valami nacionalista idiótát, aki játsza a sherrifet.
Ezt a már megjelent programokra, az ep választáson hangoztatott belpolitikai közleményekre, és a pártok honlapján lévő infókra alapozom.
a jobbik program: 1
2
TARTALOMJEGYZÉK
KÖSZÖNTŐ 3
I. ALAPÉRTÉKEINK 4
Mezőgazdaság, a vidék, a falu helyzete 6
Munkajog, a munka világa 7
II. A PROGRAM ALAPKÉRDÉSEI 11
III. UNIÓS CSATLAKOZÁSUNK KÖRÜLMÉNYEI ÉS KÖVETKEZMÉNYEI 11
Illúziókeltés és kijózanodás 12
A parlamenti pártok felelőssége 16
IV. VAN ALTERNATÍVA! 18
Az Európai Unió ma 18
Az alternatíva 20
V. TEENDŐINK ITTHON ÉS BRÜSSZELBEN 22
Magyarok a trianoni határokon túl 22
Önrendelkezésünk visszaszerzése 25
Jogalkotás és igazságszolgáltatás 25
A cigányság és a többség együttélése 27
A politikai szabadságjogok lábbal tiprása elleni fellépés 29
Gazdaságpolitika 31
A rendszerváltás gazdaságpolitikája és következményei 31
Legfontosabb teendőink 34
A termőföld tulajdona 38
Az uniós csatlakozásunk következményei 39
A magyar termőföld megvédésének-visszaszerzésének útja 40
Mezőgazdaság és vidékmentés 42
Rendszerváltás a mezőgazdaságban 42
Uniós csatlakozásunk következményei 43
Az irányváltás teendői 45
Élelmiszerbiztonság 46
Energiapolitikánk az Unióban 47
A Jobbik energiapolitikai irányelvei 47
Az uniós erőtér elemzése 48
Feladatunk Brüsszelben 50
Uniós munkajogi szabályozás 51
Környezetvédelem 54
3
KÖSZÖNTŐ
Adjon az Isten!
Kedves Olvasó!
Magyarország a magyaroké! – közéleti szerepvállalásaink során ez az egyszerű és egyértelmű
igazság vezérel bennünket, és ennek az igazságnak a szakmai kifejtésére vállalkoztunk, amikor
programunk megírásáról döntöttünk.
Amit most a kezében tart, egy hosszú és kemény munka gyümölcse. A dokumentum műfaja
szerint a Jobbik EP-választásokra szóló programja, de számunkra annál jóval több. Miközben
mindennapjainkat eluralta a kétségbeesés, miközben a parlamenti pártok bűnei miatt százezrek
kerülnek a teljes létbizonytalanság sötétjébe, miközben a korrupció és a bűnözés burjánzik, mi, a
Jobbik tagjai és szimpatizánsai úgy véljük, van mód a helyzet megváltoztatására. A sorok között és
mögött ezért mindenhol ott van a magyarságba vetett hit, a feltámadás reménye és testvéreink,
minden magyar ember iránt érzett szeretet.
A történelmi pillanat, amikor ezeket a sorokat papírra vetjük, egy sötét és átmeneti korszak.
Egy megcsonkított nemzetet, egy, a történelmi alkotmányától megfosztott országot és egy
fizikailag és lelkileg megnyomorított társadalmat gyűri éppen maga alá az egész világban
zajló gazdasági válság. A kilábaláshoz teljes paradigmaváltásra van szükség. A globalizmussal
szemben egy erős, aktív államra. A jelenlegi sztálinista alaptörvény helyett egy, a Szent Koronatanra
épülő új alkotmányra. A béna kacsa módjára vergődő liberális demokrácia helyett egy
értékelvű demokráciára. A pusztító neoliberális elvek helyett a krisztusi tanítás egyetemes és
időtálló értékrendjére. Az atomjaira hulló fogyasztói társadalom üressége helyett pedig életerős,
környezettudatos, kis közösségek nemzetméretű hálózatára van szükség. A „Magyarország a
magyaroké!” program ebből a felismerésből fogant.
Ezúton is szeretném megköszönni mindenki önzetlen munkáját, aki ebben a programban
részt vállalt. Az országjárásaink során kapott tanácsokat, ötleteket, a programon dolgozó, neves
szakértők tanulmányait, észrevételeit, a szakmai stábok kitűnő munkáját. Külön is szeretném
megköszönni a Magyar nemzetstratégia c. tanulmánykötet (Magyar Konzervatív Alapítvány,
Püski Kiadó, 2008) egyes részei felhasználásának lehetőségét. Köszönettel tartozom dr. Morvai
Krisztinának, pártunk listavezetőjének, aki a bevezetőben közreadott tanulmányával olyan
alapvetéseket fektet le, amely iránytűként szolgál minden jobbikos és nemzetben gondolkodó
közszereplő számára. És elismerés jár Balczó Zoltánnak is, a Jobbik alelnökének, aki egyes részek
szerzője, másrészt precíz és alázatos munkával a szerteágazó szakmai háttéranyagokat egy
koherens egésszé, egy büszkén képviselhető programmá állította össze. Enélkül a munka nélkül
nemcsak a Jobbik lett volna kevesebb egy programmal, hanem a nemzet.
A program minden kedves olvasójának tartalmas elmélyülést kívánok, a leendő Jobbikképviselőknek
pedig a leírtak kemény és határozott képviseletét! Annyian csinálták már rosszul,
jöjjön és győzzön végre a Jobbik!
Szebb jövőt!
Vona Gábor
a Jobbik Magyarországért Mozgalom elnöke
4
I. ALAPÉRTÉKEINK
Idegen érdekek helyett magyar érdekek, pénz- és profitközpontú helyett ember- és
közösségközpontú gondolkodás és döntések
A globális világuralmi rend egy pénz- és profitközpontú, a hasznosságot/
hatékonyságot, „versenyképességet” és minél nagyobb gazdasági növekedést
kizárólagos vezérelvekként kezelő értékrendet próbál a világra, így Magyarországra
is rákényszeríteni. Ennek lényege, hogy a kérdéseket, dilemmákat abból a
szempontból közelítik meg és döntik el, hogy milyen megoldás, milyen válasz
hoz több hasznot, pénzt, profitot, mi a „hasznosabb” (utilitarista szemlélet). Ezt
nevezzük pénz- és profitközpontú gondolkodásnak.
Ezzel állítjuk szembe az ember- és közösségközpontú gondolkodást, amely nem
azt kérdezi, mi a jó a profit, a pénz, a verseny szempontjából, hanem, hogy mi
a jó az ember(ek) szempontjából. A döntés vezérelve itt a hasznosság helyett az
igazságosság. A profitközpontú, haszonelvű szemlélet és az emberközpontú
szemlélet élesen különböző emberképet (s vele társadalomképet és államképet)
vall magáénak. A mi emberképünkben az ember méltósággal és emberi jogokkal
felruházott személy, akinek az életében célja van, küldetése van. Fontos még,
hogy a mi emberképünkben az ember nem atomizált, magányos individuum,
aki elsődlegesen versenyben van embertársaival, illetve fő célja az egyéni
szabadság maximalizálása, hanem közösséghez tartozó lény, aki életét másokkal
szolidaritásban, másokkal együttműködve, örömöt és teljességet hozó emberi
kapcsolatokban (család, falu, munkahelyi közösség, egyház, nemzet, barátságok)
éli. Emberképünkből következik társadalom- és államfelfogásunk, amelyben a
cél és a rendeltetés nem az egyéni szabadság maximalizálására törekvő ember
„békénhagyása”, a közösség és az állam szerepének minimalizálása, passzivitásra,
be nem avatkozásra kényszerítése. Ezzel szemben a társadalom és az állam
célja a közjó szolgálata, annak előmozdítása, hogy az emberek a küldetésüket, az
életcéljukat betölthessék, közösségeik megmaradjanak és virágozzanak.
A másik szemlélet, a pénz- és profitközpontú szemlélet az embert nem
értelmezi személyként, s nem operál a méltóság, az életcél, a küldetés, esetleg
az „emberhez méltó élet” fogalmakkal, hanem az embert voltaképpen eszköznek
tekinti mások boldogulásának szolgálatában, az embert tárgyiasítja, egyedi,
megismételhetetlen, küldetéssel rendelkező személy voltától megfosztja.
Fontos összefüggés még, hogy a pénz- és profitközpontú szemlélettel szervesen
együtt jár annak elkerülhetetlen „fátumkénti” kezelése, hogy a kapitalizmusban
a gazdaság vezérelve a minél nagyobb profit realizálása, amelyet a költségek
leszorításával lehet elérni. Ebből következően le kell nyomni a munkabéreket,
minimalizálni kell a munkavállalókra, illetve általában az emberekre fordítandó
költségeket. A „rendszerváltás” óta eltelt időszakban a politikai elit egyik
5
legnagyobb bűne az volt, hogy hagyta, hogy Magyarország fő komparatív előnyévé
az alacsony munkabér, az érdekképviselet nélküli munkaerő, az igénytelen
fogyasztó váljon. Szemléletünkben az államnak – a közjó szolgálata keretében –
az emberek ilyen módon történő kiszolgáltatottá válását meg kell akadályoznia,
sőt (pro)aktív szerepet kell betöltenie az emberközpontú gazdaság és társadalom
kialakításában, amely szerepbe beletartozik a munkavállalók és a fogyasztók
tömegeinek a nemzetközi tőke irányában kialakuló kiszolgáltatottsággal
szembeni védelme.
Értékrendünkben központi jelentősége van az emberközpontúságnak, amit a
pénz és profitközpontúsággal állítunk szembe – s természetesen nem az Istenközpontúsággal.
Az Isten-központúság annyiban része a mi értékrendünknek,
hogy az istenhívők által „teremtett világnak”, a nem istenhívők szerint „a
természet adta világnak” nevezett egységben és harmóniában hiszünk, amely
meghatározója például a környezetvédelemmel vagy az élelmiszerbiztonsággal
kapcsolatos felfogásunknak. Más megfogalmazásban: értékrendünk fontos része,
hogy az Isten által teremtett – mások szerint a természet adta – világ, környezet
harmóniájának megőrzésére, lehetséges visszaállítására törekszünk. Valljuk, hogy
a (teremtett) természet elegendő energiaforrást, élelmiszert, javakat biztosít az
embereknek – a probléma nem ezek hiánya, hanem a források kizsákmányolása,
igazságtalan elosztása, ami szintén a pénz- és profitközpontú gondolkodásból
következik.
Nincs olyan politikus, közéleti személyiség, parlamenti képviselő, aki mindenhez
ért, minden olyan területen szakember, amivel foglalkoznia kell, amelyen
szavazatával részesésévé válik a döntésnek. Ugyanakkor – meggyőződésünk
szerint – mégis teljes emberi, erkölcsi felelősséggel tartozik azon szavazatáért
is, amelyet nem szakterületén ad le. Hogyan lehet ezt összeegyeztetni? Úgy,
hogy közéleti/parlamenti működésünk alapja egy egységes, átlátható, koherens
értékrend. Ezt az értékrendet a választóinkkal megismertetjük, s ez alapján
döntéseink kiszámíthatóakká válnak olyan területeken is, amelyekhez szűkebb
szakmai értelemben nem, vagy kevéssé értünk. Ilyenkor olyan szakértőket,
szaktanácsadókat veszünk igénybe, akik az adott szakterületen elmélyült
szakismeretekkel és tapasztalattal rendelkeznek s a mi értékrendünket vallják. A
választóink bízhatnak abban, hogy az általunk bemutatott és általunk megismert,
elfogadott értékrend, alapértékek és alapelvek mentén fogunk „politizálni”,
döntéseket hozni, döntések részeseivé válni. Gazdasági kérdésben például soha
nem vennénk igénybe neoliberális szemléletű közgazdászt tanácsadóként,
akkor sem, ha az illető egyébként szakmailag akár nemzetközileg is elismert
tekintély. Ha például a kampányban vagy közéleti munkánk során olyan kérdéssel
szembesítenek bennünket, amelyre nem tudjuk azonnal a választ, úgy érdemes
reagálnunk, álláspontunkat kialakítanunk, hogy az a választóink által elfogadott
és megszavazott értékrenddel legyen összhangban, s egyben feleljen meg a
6
szakmai követelményeknek, szabályoknak, elvárásoknak. Állásfoglalásainkat és
döntéseinket alapos szakértői konzultációkat követően, az adott szakterületen
jártas személyek ismereteinek birtokában, jól előkészítve hozzuk meg, mindig
összhangban az általunk vallott és vállalt értékrenddel. A mi – politikusi, közéleti
– felelősségünk az, hogy a döntéseket a választók által őrzésünkre bízott
értékrenddel összhangban hozzuk meg, és szakmai kérdésekben tanácsadóinkat
úgy válasszuk meg, hogy ők a mi értékrendünk mentén álljanak. Az az értékrend,
amelyet mi képviselni tudunk és szeretnénk az emberközpontú (s nem pénz- és
profitközpontú), a magyar érdekeket a globális, illetve idegen érdekekkel szemben
elsődlegesnek tekintő értékrend.
Nézzünk néhány példát a programból a profit- és pénzközpontú helyett
emberközpontú, hasznosság/versenyképesség helyett igazságosság alapú
gondolkodásra és döntéshozatalra.
Mezőgazdaság, a vidék, a falu helyzete
Nagyüzemi, iparszerű mezőgazdasági termelés helyett családi gazdaságokat! Egy
szűk elit profithajszolása helyett emberhez méltó életet a gazdák, a falusi emberek
tömegeinek! A cél nem a minél nagyobb profit elérése, hanem a falu megmaradása,
a falusi emberek számára a megélhetés, méltóság, életcél biztosítása.
„Elismert szakemberek” sokasága próbálja bizonygatni, hogy a nagyüzemi
jellegű, nagybirtokrendszeren alapuló, az emberi munka helyett drága gépeket
felhasználó mezőgazdasági termelés a helyes út, mivel ez a hatékonyabb,
hasznosabb, kifizetődőbb, versenyképesebb. Ez lehet, hogy igaz, lehet, hogy
nem. Bele lehet menni számítgatásokba, de nem érdemes, mi ugyanis más
alapvetésből indulunk ki. Az alapelv, az alapérték, a gondolatsor tartópillére,
a paradigma más. Az emberközpontú gondolkodásban elsődlegesen nem az
a kérdés, hogy mi hoz minél könnyebben minél több pénzt, minél nagyobb
profitot, s ebben a megközelítésben mi a „hasznosabb”, versenyképesebb. Ezzel
szemben a kérdés az, hogy mi szolgálja jobban az érintett embereket, tehát azt, hogy
minél több – magyar – embernek életcélja legyen, küldetése legyen, valahonnan
valahová tartson az élete, méltóságban élhessen. Ez utóbbi szempontnak a családi
gazdaságok rendszere felel meg jobban. Ez szolgálja a falu, mint az emberi
közösség természetes, harmonikus és egészséges egységének a fennmaradását is.
Ha a profitközpontú mezőgazdaság paradigmájában gondolkodunk, az emberi
munka szükségességének hiányában – tekintettel arra, hogy a gépesített
nagybirtokokon, nagyüzemi, iparszerű termelésben két-három napszámos bőven
elegendő – a falusi emberek a keletkező nyomor elől, munkakeresés céljából a
városokba menekülnek, s kialakul egy harmadik világbeli, nyomorúságos modell,
amelyben a külvárosok doboznegyedeibe szorulnak a földjeiket hátrahagyó
falusiak. Ezeket a társadalmi következményeket a mezőgazdasággal, a faluval, a
7
vidékfejlesztéssel kapcsolatos minden döntésnél figyelembe kell venni. Minden
további döntésünknek az értékközpontú, ember- és közösségközpontú logikából
kell következnie, s a mi emberképünkből, amelyben az ember nem tárgy vagy
eszköz, amely a hatékonyság függvényében felhasználható vagy eldobható, hanem
méltósággal és küldetéssel rendelkező személy.
A mezőgazdaságot gondolatilag, döntéshozatali logika szempontjából
nem az iparhoz kapcsoljuk, hanem a vidékfejlesztés, a falu jövője s a népjólét
kérdéseihez. Értékrendünk része a magyar vidék, a magyar falu megmaradásának
szükségessége, virágzásának elérése. Ehhez Magyarországnak megvannak
az adottságai, hiszen kiváló a termőföldünk, a vízkincsünk, jó az éghajlatunk,
gyönyörűek a tájaink, s a magyar emberek tehetségesek és szorgalmasak. Ha
elismerjük, hogy az emberi máltóság, a küldetés, a mi emberképünk, az emberés
közösségközpontú gondolkodás „igényli” a falu megtartását, akkor ez határoz
meg olyan döntéseket is, mint az oktatás, a kisiskolák kérdése. Lehet azt mondani,
hogy „nem éri meg” a falusi kisiskolák fenntartása – ha ezt kizárólag pénz, profit,
hasznossági logika szerint nézzük. Ha ember- és közösségközpontúan közelítjük
meg a kérdést, akkor azt kell mondjuk, hogy a falu akkor marad meg, ha az iskola
megmarad, s az emberek alapvető érdeke az iskolák megtartása, amely utóbbit
a közösség kulturális központjává is kell tenni. Továbbgörgetve a logikát: fontos,
hogy a bűnözés, illetve a társadalmi együttélés szabályainak durva megsértése
ne hozzon olyan helyzetbe falusi embereket, hogy kiszolgáltatottak legyenek,
a biztonságérzetük megszűnjön vagy megrendüljön, gyerekeiket az iskolából
máshová kényszerüljenek hordani. A falvak megmaradásához, a falusi emberek
biztonságérzetéhez – ami az emberi méltóság fontos része – a közösséget
szolgáló helyi rendőrségekre/csendőrségre van szükség, amely a közösségi
bűnmegelőzésnek egyik végrehajtója.
Munkajog, a munka világa
A középpontban nem a pénz és a profit, hanem a dolgozó ember áll. A munkát végző
ember nem profittermelő eszköz, hanem méltósággal rendelkező személy.
Hogyan gondolkodjon bonyolult munkajogi kérdésekről, EU-direktívákról az,
aki ehhez nem igazán ért, nem szakterülete? Honnan tudjuk, hogy mi a helyes
álláspont, a jó döntés egy olyan dilemmában, ami a munka világával kapcsolatos?
Megint csak az egységes, koherens, megismerhető értékrend ad eligazítást. A mi
szemléletünkben az ember nem profittermelő eszköz, tárgy, hanem méltósággal
rendelkező személy, akinek az életében, küldetésében a munka fontos, központi
szerepet tölt be. A munka az ember- és közösségközpontú felfogásban egyfelől
ugyan az önfenntartás szükséges eszköze, másfelől azonban arra kell törekedni,
hogy ne kizárólag a létfenntartás anyagi alapjait szolgálja, hanem méltóság,
öröm, megbecsültségérzés forrása is legyen. Ideális esetben az embernek a
8
munkáját küldetése részeként kell felfognia, megfelelő, az emberi méltósággal
összeegyeztethető körülmények között, s természetesen a létfenntartásra, a család
fenntartására elegendő mértékű tisztességes jövedelemért. A munka világa, a
munkavégzés középpontjában nem a profitteremtésnek, a hatékonyságnak, a
versenyképességnek kell állnia, hanem az embernek, a méltósággal és küldetéssel
rendelkező embernek. Az államnak kötelessége munkavállaló polgárait
megvédeni az embertelen profitmaximalizáló törekvésekkel szemben.
Ebben a felfogásban kell közelítenünk az olyan kérdésekhez, mint a munkabér,
minimálbér. Az állam nem tűrheti el, hogy a profithajhász, embertelen globális
tőke a magyar emberek jövedelmét az emberi élethez méltatlan szintre szorítsa le,
azzal fenyegetőzve, hogy ellenkező esetben még igénytelenebb, megalázhatóbb
és kizsákmányolhatóbb harmadik világbeli országba áll tovább.
Egyéb munkajogi kérdéseket is az emberközpontú, a munkát, az emberi
méltósággal és küldetéssel összhangban tekintő szemlélet jegyében kell
megközelítenünk. Ha például egy olyan kérdéssel szembesülünk, mint a
határozott idejű, vagy azzal szemben a határozatlan időre kötött munkaszerződés
gyakorlata, vagy a munkaerő-kölcsönzés, ennek az értékrendnek kell eligazodást
adnia. Nincs olyan, hogy „a szakmailag helyes álláspont”. Ezt a kifejezést azok
és akkor szokták ellentmondást nem tűrően használni, akik véleményüket
értéksemlegesnek, objektívnek próbálják beállítani, miközben erről szó sincs,
csak éppen az ő szemükben az „objektív”, a „szakmailag helyes” értékrend az
a neoliberális, pénz és profitközpontú, a versenyt és a „versenyképességet”
mindenek elébe helyező, utilitarista értékrend.
Nekünk vissza kell állítanunk a közélet, a politikai döntéshozatal szótárába az
olyan kifejezéseket, mint az igazságosság és az emberi méltóság. Értéksemlegesség,
objektivitás, „szakmaiság” helyett nyíltan értékelvűeknek kell lennünk, s a
gondolkodásunkat egy világos és koherens emberközpontú értékrend kell, hogy
áthassa, s döntéseinket ezen értékrendnek kell irányítania. Az erkölcsileg felnőtt
ember jellemzője, hogy döntéseit nem a pillanatnyi hasznosság alapján hozza
meg, nem az motiválja, hogy mi az, ami számára éppen „bejön”. Ezzel szemben
van egy szilárd belső lelkiismerete és értékrendje, s döntéseit ez a lelkiismeret,
ez az értékrend irányítja. Ez az egyik olyan dolog, ami a magyar politikai életből
hiányzik. A pártok abban versengenek, hogy ki hoz olyan döntést, amely az
adott pillanatban aktuálisan éppen „hasznosabb”, nem is törekszenek arra, hogy
döntéseiknek legyen egy kikristályosodott, koherens, kiszámítható értékalapja.
Nekünk ebben kell alapvetően másnak lennünk.
Álláspontom szerint a döntéseink két tartópillére a magyar érdek (szemben a
globális, illetve az idegen érdekkel) és az ember- és közösségközpontúság (szemben
a pénz- és profitközpontúsággal) kell, hogy legyen. Döntési helyzetben, például
9
egy európai vagy magyar parlamenti szavazásnál, e két fő iránytű segítségével
kell választanunk a lehetőségek közül. Vagyis: mi az a döntés, amely nem a
globális érdekeket, nem valamely lobbicsoport vagy idegen állam, hanem a
magyar nemzet érdekét szolgálja az adott választási lehetőségek közül? Másfelől:
mi az, ami a (méltósággal rendelkező, küldetéssel és életcéllal e világban lévő,
közösséghez tartozó) ember(ek) szempontjából helyes, az embereket, a közjót
szolgáló döntés?
A munka világában tehát alapvetésnek kell tekintenünk, hogy mind a
munkavállaló, mind a munkaadó méltósággal és küldetéssel rendelkező személy,
akiknek egymással szolidaritásban, egymás érdekeit lehetőség szerint tiszteletben
tartva, együttműködve kell tevékenykedni. A munkavállalónak lehetőség
szerint rálátása kell, hogy legyen a munkaszervezet életére, a folyamatokra, s
lehetőség szerint képesnek kell lennie befolyással lenni, hatni a folyamatokra.
(Ez az emberközpontú szemlélet eligazítást ad például a munkavállalói
érdekképviselettel, szakszervezetekkel, üzemi tanáccsal, kollektív szerződéssel
stb. összefüggő állásfoglalásainkhoz, amelyeknek szintén értékvezéreltnek kell
lenniük.) Minél nagyobb és minél „globálisabb” cégről van szó, annál kevésbé
lehet személyes a kapcsolat munkaadó és munkavállaló között, s annál inkább
egy kicsi, apró „tárgynak”, csavarnak érezheti magát a munkavállaló a nagy
gépezetben. Ezért is kell támogatnunk a családi vállalkozásokat, kis- és középes
vállalkozásokat, mert ott a személylét, a személyesség, a munka emberléptékűsége
és méltósága főszabályként jobban érvényesülhet.
Az ember ideális esetben kiszámítható, előre látható, hosszú távú tervekkel
kell, hogy rendelkezzen az életéről, s benne a munkájáról, szakmai fejlődéséről,
arról, hogy hol fog dolgozni és ebből következően hol fog lakni mondjuk nyolctíz
év múlva. Jó lenne, ha számíthatna arra, hogy a gyerekei továbbra is szeretett
iskolájukban tanulhatnak, szomszédközösségük, baráti körük együtt marad.
Ebből következően nem pártolhatjuk azt a tendenciát, amely a munkaviszonyokat
kiszámíthatatlanná teszi, a határozott időre (2-3 évre) kötött szerződésekkel
váltja fel a határozatlan időre kötött munkaszerződéseket, amely utóbbiak
kiszámíthatóságot, tervezhetőséget adnak az ember életének. Ennek hiányát a
globális nagytőke és világuralmi rend – amely az embert nem úgy kezeli, mint
méltósággal és küldetéssel rendelkező lényt, akinek az élete valahonnan valahova
tart – úgy állítja be, mint szükséges rugalmasságot, a munkaerő, azaz az ember
alkalmazkodó készségét, amely „előnyös és fontos tulajdonság”. A rugalmasság
keretében elvárják, hogy a munkavállaló könnyedén költözzön az ország vagy a
világ egyik végéről a másikba, feladva megszokott környezetét, közösségét, sőt
akár családját is hagyja hátra.
Ez megint csak egy bizonyos „értékrendből” származó felfogás, amelynek
10
lényege, hogy mindent pusztán a hasznosság, a hatékonyság, a – másoknak, egy
szűk, szerencsés elitnek történő – profitszerzés érdeke alá kell rendelni. Mi ennek
ellentmondunk, s azt mondjuk, hogy – bár kétségtelenül elvárható egy egészséges
együttműködési készség a munkavállaló részéről a céggel, a munkaadóval – a
gazdaságot, a termelési folyamatokat s persze a munkajogi szabályokat is úgy
kell megszervezni, illetve megállapítani, hogy az emberi élet kiszámíthatóságát,
tervezhetőségét szolgálják, s az embert ne ide-oda helyezhető gépnek, hanem
méltósággal rendelkező, közösséghez tartozó személynek tekintsék.
Hasonló megfontolásból tűnik veszedelmesnek például a munkaerő-kölcsönzés
rendszere, amelyet nem véletlenül utasít el számos nyugat-európai állam, illetve
jogrendszer. Ha ezt egy körültekintő, a lehetséges legnagyobb mértékben emberés
közösségközpontú szabályozás ki nem zárja, akkor ebben a rendszerben az
embert, a munkavállalót emberi kötődésekkel, munkahelyi közösséghez tartozás
érzésével, kiszámíthatóság iránti vággyal nem rendelkező termelési tárgynak
lehet tekintetni, „amely” a hasznosság, hatékonyság, profitközpontúság jegyében
ide-oda helyezhető, dobálható.
Meggyőződésem, hogy a nyíltan értékközpontú program és tevékenység
komoly előrelépés lesz a „rendszerváltozás” utáni magyar politikában, főként
tisztességessége, őszintesége miatt. Biztos vagyok abban is, hogy a globális
érdekek helyett a magyar érdekek képviselete, a pénz- és profitközpontú
gondolkodás helyett az ember- és közösségközpontú gondolkodás kivezeti
hazánkat a bajból.
E két pillér lesz a szebb jövőnk záloga.
Szeretettel:
Morvai Krisztina
11
II. A PROGRAM ALAPKÉRDÉSEI
Magyarországnak az Európai Unióhoz történt csatlakozása óta eltelt öt esztendő
elegendő tapasztalattal szolgált ahhoz, hogy számba vehessük e sorsdöntő lépés
következményeit, mérleget készítsünk és meghatározzuk azt az utat, amelyen a
továbbiakban meggyőződésünk szerint járnunk kell. A magyar emberek többségében
is kialakult egy, a saját élethelyzetén, az ennél bővebb körben szerzett ismeretein
alapuló végső válasz uniós tagságunkkal kapcsolatban. Ez a válasz a 27 tagállam
közül nálunk a legelutasítóbb az Unióval szemben, miközben az Országgyűlésben
képviselettel rendelkező pártok a brüsszeli törekvések elkötelezett hívei, és nem
mutatnak őszinte érdeklődést a csatlakozásban csalódott emberek problémái
iránt.
A Jobbik Magyarországért Mozgalom a júniusi európai parlamenti választásokra
készülve programjában két alapvető kérdésre ad választ:
- Létezik-e reális alternatívája a jelenlegi berendezkedésű Európai Uniónak?
- Lehetséges-e határozottabban képviselni nemzeti érdekeinket, mint ahogyan azt
parlamenti pártjaink teszik?
A mi válaszunk mindkét kérdésre igen, s ennek megalapozottságát jelen
anyagban tesszük világossá. A brüsszeli központi hatalom és a vele összefonódó
politikai elit – sajnálatos módon a mienket is beleértve – az elvetélt uniós
alkotmány helyettesítésére szánt Lisszaboni Szerződésben megnyitná az utat a
nemzetállamokat felszámoló Európai Egyesült Államok megteremtése felé. Ezzel
szemben áll az általunk is képviselt Nemzetek Európája koncepció, amelyik a politikai
unióval szemben a gazdasági együttműködésre helyezi a hangsúlyt, a nemzeti
szuverenitást megtartva, az önrendelkezésről csak a legszükségesebb mértékben
mondva le. Az uniós intézményekben, Brüsszelben és itthon, a jelenlegi besimulás
helyett pedig egyetlen vezérlő elvet fogadunk el, aminek jegyében a döntésekben
részt kell vállalnunk: a nemzet érdeke mindenek előtt!
Már programunk bevezetőjében le kell szögeznünk, hogy a „minden magyar
felelős minden magyarért” Szabó Dezső-i erkölcsi parancsot betartva a Jobbik az
Európai Parlamentben sem csak a Magyar Köztársaság állampolgárainak, hanem az
elszakított nemzetrészeken élő magyaroknak az érdekében fog fellépni.
III. UNIÓS CSATLAKOZÁSUNK KÖRÜLMÉNYEI ÉS KÖVETKEZMÉNYEI
A magyar társadalom döntő többségének megítélése Magyarország Európai
Unióhoz való csatlakozásának hasznosságáról olyan mértékben változott meg az
elmúlt hat év alatt, hogy indokolt az okok feltárása. Ennek kapcsán nem kerülhetjük
meg a parlamenti pártok és az egymást követő kormányok felelősségének
kimondását.
12
ILLÚZIÓKELTÉS ÉS KIJÓZANODÁS
2003. április 16-án Athénban ünnepi ceremónia keretében, a parlamenti pártok
vezetőinek jelenlétében Medgyessy Péter miniszterelnök aláírta azt a csatlakozási
szerződést, amelynek értelmében 2004. május 1-jén Magyarország jogilag is az
Európai Unió tagjává vált. Az aláíráshoz a felhatalmazást a négy nappal korábban
megtartott, jogilag érvényes, politikailag azonban kétes legitimációjú népszavazás
adta. Mindez pedig úgy vált lehetővé, hogy 2002. december 17-én a parlamenti
pártok kétharmados többséget igénylő alkotmánymódosítást fogadtak el a nemzeti
függetlenség csatlakozás miatti korlátozásáról.
A népszuverenitás letéteményese, a nép nem kapta meg az esélyt a felelős
döntéshez, érdekeinek felismeréséhez és valódi akaratának kifejezéséhez. A
választópolgárok döntése csak akkor felel meg a demokrácia követelményének,
ha a szavazó állampolgár mindazokkal az alapvető információkkal rendelkezik,
ami felelős döntésének meghozatalához szükséges. Jelen esetben ez a feltétel
nem teljesült. A döntésre a csatlakozási szerződésben foglaltak megismerhetősége
nélkül, az előnyökről-hátrányokról szóló nyilvános vitát megkerülve, az egyébként
erre a célra jelentős összegű közpénzből létrehozott Európai Unió Kommunikációs
Közalapítvány egyoldalú, félrevezető, csak az igent támogató propagandájának
közepette került sor. A közalapítvány a hiteles tájékoztatás helyett a választók
manipulálására törekedett, bárgyú, félrevezető, egyoldalú kampányt folytatott.
A társadalom minden rétege számára kecsegtető jövőképet festettek, a tejjelmézzel
folyó Kánaánt mutatták fel, a hatalmas piacok megnyílását, legfeljebb
néha hozzátéve a pontosan ki nem fejtett bűvös kifejezést, a versenyképességet
mint feltételt. Az akkori kormány és ellenzéke egyaránt csak a csatlakozás előnyeit
és a kimaradás hátrányait hangsúlyozta, pedig a felelős döntéshez meg kellett
volna ismertetni az emberekkel a csatlakozás hátrányait és a kimaradás előnyeit. A
parlamenti pártok fő üzenete az volt, hogy a csatlakozás meghozza a fejlett Nyugat-
Európa és az új tagok jelentős életszínvonalbeli különbségének kiegyenlítődését,
és esélyegyenlőséget eredményez. Ma már világosan látszik, hogy ez nincs így, sőt
a leszakadás és az esélyegyenlőtlenség nőtt.
A csatlakozási feltételek elfogadásának ellenzői, köztük a Jobbik nem kaptak sem
forrást, sem sajtófelületet arra, hogy aggályaikat a közvéleménnyel megoszthassák.
A csatlakozást ellenző Szabad Magyarországért Mozgalom kampányát rendőri
erővel akadályozták, több ezer, nem szavazatra buzdító kampányplakátjukat tiltott
önkényuralmi jelkép használatra történő hamis hivatkozással a kampány hajrájában
elkobozták, büntetőeljárásokat indítottak az aktivisták ellen: évekkel később a
bíróság felmentve őket megállapította: mindez jogellenes volt.
Azt is meg kell említenünk, hogy a magyar nemzet sorsát meghatározó
ügydöntő népszavazás érvényességéhez Európában nem jellemző módon
50% alatti részvétel is elegendő volt. Érdemes emlékeztetni rá, hogy az ehhez
szükséges törvénymódosításra 1997 novemberében, a Horn-kormány idején,
alkotmánymódosítással sebtében kerítettek sort, ilyen módon biztosítva a NATO13
belépésről szóló népszavazás érvényességét. (Egy települési, helyi népszavazás
érvényességéhez ma is szükséges feltétel az 50%-ot meghaladó részvételi arány.)
Az EU-csatlakozáshoz így a felhatalmazást a szavazásra jogosultak mindössze
38%-a adta meg. Az akkori magyarázkodás szerint a távolmaradás oka az igenek
győzelmének biztos tudata volt, s a nem szavazók döntő többségéről mint
a csatlakozást támogatóiról beszéltek. Ráadásul olyan népszavazási kérdést
válaszoltattak meg az emberekkel, amely nem a konkrét és részletesen megismert
feltételekkel történő csatlakozás kérdését tette fel megválaszolásra, hanem egy
önmagában értelmezhetetlen és ezért megválaszolhatatlan elvi kérdést („Egyetérte
Ön azzal, hogy a Magyar Köztársaság az Európai Unió tagjává váljon?”). Az erre
adott válasz lényegében egy kitöltetlen, üres felhatalmazást jelent. Mindezt még
azzal is tetézték a parlamenti pártok, hogy 2003. február 10-én az Országgyűlés
Európai Integrációs Nagybizottság ülésén négypárti nyilatkozatot írtak alá, amelyben
közösen kérték a választópolgárokat ennek a hamis népszavazási kérdésnek az
igenlő megválaszolására.
A magyar társadalom többségének kijózanodása a délibábos ígéretekből hamar
megkezdődött, s mára nálunk a legnegatívabb az EU megítélése a 27 tagállam
közül. Az Eurobarométer, az unió közvélemény-kutató intézményének 2008. végi
felmérése szerint az EU támogatottsága Magyarországon 31%-ra csökkent. Ennek
okait keresve célszerű az egyes szakterületek részletes tárgyalása előtt néhány
ígéretet és a bekövetkezett valóságot összevetni.
- „A belépést követően dőlni fog a pénz, gondjainkat majd az uniós forrásokból
oldhatjuk meg” – hangzott az ígéret. Ezzel szemben megállapítható: a pénz
nehézkesen csordogál, nem sikerül a pályázati forrásokat teljes kihasználással
igénybe venni. A pályázatok jelentős része virtuális, vagyis nem elérhető. Az
önrészen kívül a megvalósításához szükséges teljes összeggel rendelkeznie kell
a pályázónak, amelyet a tőkehiány miatt számosan – így a fejlesztésre leginkább
rászoruló önkormányzatok – nem tudnak felmutatni. A kifizetés utólag történik,
előny itt is a multiknál, az elosztás nem átlátható, azt a korrupció bűze lengi körül,
ezt már a szocialistákhoz közel álló személyekkel szembeni büntetőbírósági ítéletek
is igazolják. A pályázók számára áttekinthetetlen, bonyolult és szinte betarthatatlan
feltételeket támasztanak: ma már tipikus gyakorlat, hogy a megvalósítás során
mondvacsinált okokra és szabálytalanságra hivatkozva mégsem folyósítják a pénzt,
vagy visszakövetelik.
Egy valós pénzügyi egyenleg felállításhoz a közvetlen befizetéseinken túl a
kormánynak számszerűsíteni kellene kiesett bevételeinket is, ezt azonban
nyilván azért nem teszi meg, mert tisztában vannak ők is a csatlakozás negatív
egyenlegével. (Vámbevételek estek ki, az áfabevétel egy jelentős részét át kell
engedni, az adókedvezményben részesülő és a döntően nem magyar termékeket
forgalmazó külföldi kereskedelmi láncok ránk szabadulása miatt megszűnő hazai
vállalkozások és munkahelyek miatt jelentős a költségvetési bevételkiesés, az
ehhez kapcsolódó munkanélküli ellátás, az Unió Világkereskedelmi Szervezetnek
(WTO) tett engedményei következtében iparágak – pl. cukoripar – megszűnésének
14
számszerűsített következményei stb.) Ezekre tekintettel állítják mértékadó
közgazdászok, hogy ez a komplex pénzügyi egyenleg minden bizonnyal negatív,
nettó befizetők lettünk (ez korábban értelemszerűen a legerősebb gazdaságú
államokat jellemezte csak). A lakosság döntő többsége is úgy érzi, hogy Magyarország
a csatlakozás vesztesei közé tartozik.
- „Mezőgazdasági termékeink számára hatalmas piac nyílik meg” – sulykolták unosuntalan.
A valóság: soha nem látott mértékű importdömping az élelmiszerek terén,
a tőkehiányos, ezért gyenge versenyképességű hazai gazdáknak hatalmas késéssel
fizetett, az ígérthez képest csekélyebb támogatások, növekvő kereskedelmi
passzívum, döntsd a szőlőtőkét, ha biztos alamizsnához akarsz jutni. A mezőgazdasági
termékek – csatlakozáskor egyébként is sok esetben irreálisan alacsonyra megszabott
– kvótáit sem tudták a magyar gazdák elérni, radikálisan csökkent az állattartás.
Mindezek következtében jelentős számú családi gazdaság ment tönkre.
- A hazai gazdaság fellendül, a vállalkozások virágozni fognak az európai piac
megnyílásával. Ehelyett a versenyhátrányból induló hazai kis- és közepes
vállalkozások soha nem látott számban mennek tönkre. Helyzetüket a hatalmas
adóterhek mellett az is nehezíti, hogy az uniós szabályok betartása jelentős tőkét
igényel.
- „A csatlakozó tagállamok a régiekkel együtt építik majd fel a közös, új Európaházat” –
Valójában másodrangú ország lettünk, anyagi és humán erőforrásainkat gyarmatosító
módon használják ki.
- „A megjelölt cél szerint a kibővített Unió az éles gazdasági küzdelemben a világ
legversenyképesebb régiója lesz.” Ezzel szemben valódi verseny nélküli, bürokratikusan
túlszabályozott a gazdaság, s az EU ezen a téren is az USA-központú globalista
érdekek közvetítője.
- „A döntéshozatal és intézményrendszer demokratizálódni fog, a választott
képviselőkből álló parlament szerepe növekszik.” A valóság: minden lényeges
döntést a Bizottság és a Tanács nem választott, nem ellenőrizhető, visszahívhatatlan
tagjai hoznak meg. A törvényalkotó és végrehajtó hatalom nem válik szét, az Európai
Parlament hatásköre, befolyása mérsékelt.
- „Az egyes országok népszavazásai, ill. parlamenti elfogadásával hatályba lép az
európai alkotmány, kifejezve a népek akaratát.” Ez az akarat azonban megbuktatta
az alkotmányt, ennek ellenére az EU politikai elitje cinikus módon szerződés
formájában mégis ránk akarja erőltetni azt, ráadásul a csatlakozáskor még nem is
volt ismert annak tartalma.
- „A külföldi földvásárlásokkal szemben meg tudjuk magunkat védeni.” A lesújtó adat
15
szerint viszont a magyar termőföld 26%-a gyakorlatilag már most külföldiek és
ismeretlen gazdasági társaságok kezében van! A magyar gazdák válsághelyzetbe
kerülésük miatt fontolgatják termőföldjeik eladását. Mivel a termőföld
megvásárlása 2011-től a külföldiek számára legálissá válhat, ennek törvényi úton
való megakadályozása elsődleges nemzetstratégiai feladat.
- „A munkaerő szabad áramlása a magyar munkavállalók sokasága számára teszi
lehetővé a magasabb életszínvonalat, a francia vagy német munkás pedig úgysem
jön hozzánk” – a számunkra fontos országok (Ausztria, Németország) nem nyitották
meg munkaerőpiacukat. A hazai életviszonyok tarthatatlansága, a reménytelenség
miatt ugyanakkor jól képzett, tehetséges fiatalok (köztük orvosok, mérnökök)
tízezrei települtek ki a munkaerőpiacukat megnyitó államokba, sok esetben végleg.
Mindez veszélyezteti többek között a hazai egészségügy működőképességét.
- „Magyarország és a környező államok EU-csatlakozása ellégiesíti a határokat,
s ezzel megoldja a határon túli magyarság gondjait is.” Ez a hamis kijelentés az
ún. rendszerváltás óta eltelt időszak közéleti dogmája. Teljesen nyilvánvaló, hogy
a csatlakozás nem jelentett gyógyírt az elszakított sorban élő nemzetrészek
magyarsága számára. A nyitott határ csak az utazás és tartózkodás szabadságát
érinti, de nem a jogi státust. Marad az idegen rendőrség, az idegen közigazgatás,
bíráskodás és iskolarendszer.
Szlovákiában a felvidéki magyarság jogait a korábbinál erőteljesebben korlátozzák:
akadályozzák az anyanyelv használatát, diszkriminatív módon osztják szét az uniós
forrásokat, hátránnyal sújtva a döntően síkvidéki területeken élő magyar gazdákat.
Romániában a kormányon lévő RMDSZ-nek a minimális célokat kitűző, EU-konform
kisebbségi törvényt sem sikerült elfogadtatni, a román elnök 2009. februári,
budapesti látogatásán nem csupán az autonómia lehetőségét utasította el, hanem
a kisebbségek kollektív jogairól lakonikusan ennyit mondott: soha. Mindezek
ellenére Romániának nem kell brüsszeli nyomásgyakorlásra számítania, jóllehet
a regionalizmus uniós alapelve lehetővé tenné Székelyföld önálló eurorégiókénti
működését.
Az Unió számos okból elutasító, vagy legalábbis közömbös a nemzeti kisebbségek
kérdésköre iránt, a vonatkozó jogszabályi háttere és intézményrendszere is hiányzik.
Az európai birodalomépítés jelentős állomásának tekinthető Lisszaboni Szerződés
is csupán általános értelemben rendelkezik a kisebbségekhez tartozó személyek
jogainak tiszteletben tartásáról, nincs szó azok garanciáiról, vagy éppen a kollektív
jogokról.
- „A csatlakozással növekedni fog a jogbiztonság, az Unió majd kordában tartja a kádáriantidemokratikus
reflexekkel működő balliberális kormányokat, kiegyensúlyozott
jogállammá válhatunk” – hitegettek minket. Ezzel szemben az emberi jogok
válsághelyzetbe kerültek: a politikai szabadságjogok (gyülekezési és egyesülési jog,
a véleménynyilvánítás szabadsága) gyakorlóit állandó jelleggel hatalmi atrocitások
16
érik, futószalagon hurcolják meg a kormány ellen tiltakozókat. Ennek legvéresebb
megnyilvánulását 2006 őszén tapasztalhattuk, amikor a gyurcsányi hazugságbeszéd
napvilágra kerülését követően a kormány karhatalmi eszközökkel fojtotta vérbe
az országot mozgósító tiltakozási hullámot, több száz embert megsebesítve,
megkínozva, fogságba vetve és megalázva. Az Unió nem tudott hatékonyan fellépni
a jogsértések megfékezése és a bűnösök felelősségre vonása érdekében.
Teljes mértékben elhallgatták a csatlakozást vakbuzgósággal erőltető parlamenti
pártok azt, hogy a nemzeti önállóság egy jelentős részéről le kell mondanunk. A
Szovjetunió birodalmának részeként elszenvedett alávetettségünket követően a
függetlenség önkéntes feladására kényszerítették az országot. Miután visszanyertük
legbecsesebb értékünket, a szabadságunkat, ezt a szabadságot és függetlenséget
áldozták fel az európai uniós csatlakozás oltárán.
S mi az ami az ígéretekből, jóslatokból mégis valóra vált? Catherine Samary
francia közgazdásznak még a bővítés előtt a firenzei Európai Szociális Fórumon
figyelmeztetésként felvázolt jövőképe: ha nem sikerül közösen fellépni a
neoliberalizmus ellen és az EU demokratizálódásáért, akkor az EU gyarmatosítani
fogja Kelet-Közép-Európát. Ki kell mondunk: sajnos megtörtént.
A PARLAMENTI PÁRTOK FELELŐSSÉGE
A parlamenti pártok között nincs lényegi különbség uniós ügyekben, mindegyik
deklaráltan és egyes döntései által bizonyítottan is a jelenlegi EU elkötelezett híve.
Az alkalmankénti halvány kritika is annak jegyében fogalmazódik meg, hogy ennek
az EU-nak nincs alternatívája.
A csatlakozási feltételek súlyosan sértették a nemzeti érdekeket, és hátrányosan
megkülönbözető jellegük miatt nem feleltek meg az Európai Unió saját alapelveinek
sem. Az egymást követő kormányoknak közös a felelősségük az előnytelen csatlakozási
feltételek elfogadásáért. Az Orbán-kormány elsődleges célja az eminens tanulónak
kijáró dicséret megszolgálása volt, ezért kemény tárgyalások helyett élen járt az
egyes tárgyalási fejezetek mielőbbi lezárásában. Megnyilvánult ez a termelhető
mezőgazdasági termékek mennyiségének számos esetben életszerűtlenül alacsony
szinten történő meghúzásában. Sor került önfeladó módon a termőföld kérdésének
a tőke szabad áramlása keretében történő tárgyalására, a nemzeti elbánás elvének
kikötése nélkül. Ezt kemény nemzeti földtörvény megalkotásának ígéretével
igyekezett ellensúlyozni, amit aztán nem tartott be. A külföldiek földtulajdonszerzésére
vonatkozó törvényt így már az MSZP-SZDSZ többségű parlament alkothatta
meg néhány nappal a csatlakozás előtt – helytartókhoz méltó szolgalelkűséggel.
Ugyanez a kormány véglegesítette 2002 decemberében a sorsdöntő koppenhágai
tanácskozáson a megalázó és méltatlan pénzügyi feltételeket (Pl. a lengyelek ekkor
még legalább további 1 milliárd euró közvetlen kifizetést kiharcoltak, a területalapú
agrártámogatásuk pedig nem 25, hanem 50%-ról indult.)
A határon túli magyarság érdekeinek képviselete terén a magyar politikát a formális
17
rendszerváltozás óta irányító pártok bizonyítványa épp olyan gyenge, mint a magyar
élet egyéb területein. A kezdetektől egyenrangú külpolitikai célként („hármas
prioritásként”) fogalmazták meg az uniós csatlakozás mellett a jószomszédsági
politikát és a határon túli magyarok érdekeinek képviseletét. Ez az állítólagos
egyenrangúság a valóságban a birodalmi betagozódás céljának mindenek
felettiségét jelentette, melynek érdekében elengedhetetlennek tartották a jó viszony
látszatának fenntartását a szomszédos, úgyszintén az unióba törekvő államokkal,
s történt mindez az elszakított nemzetrészek rovására. Vagyis a nemzetpolitikailag
legjelentősebb cél a fontossági sorrendben leghátulra került. Ebben túlnyomó a
posztkommunista-balliberális erők felelőssége, akik váltakozva közömbösen, illetve
ellenségesen viszonyulnak az elcsatolt magyarokhoz. Soha el nem évülő bűneik közül
legsúlyosabb az állampolgárság kiterjesztéséről döntő népszavazás NEM-kampánya.
De a parlamenti jobboldalnak is bőven akad szégyellnivalója: a Duna elterelésének
eltűrésétől egészen Románia uniós csatlakozásának feltétel nélküli megszavazásáig,
mely az erdélyi magyarság kezéből a legfontosabb kártyalapot ütötte ki. Az
állampolgárság kiterjesztésével pedig elejét lehetett volna venni a december 5-ikei
traumának. A tüneti kezelésként – éppen a magyar állampolgárság kiterjesztése és
az önrendelkezés jogának követelése helyett – alkalmazott félmegoldásokat, mint
amilyen a Magyar Állandó Értekezlet intézménye vagy éppen a státusztörvény, a
posztkommunista-globalista kormányok, ha kellett, nemzetközi segítséggel, játszi
könnyedséggel felszámolták. A délvidéki és kárpátaljai magyarság számára pedig,
a schengeni határokon kívül esve, az anyaországgal való puszta kapcsolattartás is
hatalmas nehézségekbe ütközik, költséges és megalázó vízumkötelezettségnek
és hivatali packázásoknak kiszolgáltatva. Számukra végképp semmi előnyt nem
hozott a csatlakozás.
Az Unió működését és így Európa népeinek jövőjét meghatározó alkotmányról
a parlamenti „egypárt” a népszavazást elvetve, közösen döntött. (A népszavazás
kiírásának az Alkotmány csak annyiban lehetett akadálya, ahogyan a csatlakozási
szerződésről – mint nemzetközi szerződésről – tartott népszavazást is megelőzte
egy rövid módosítás beiktatása az alaptörvénybe.) Az EU-alkotmányra az Európai
Parlamentben minden magyar képviselő igennel szavazott – miközben például a
cseh és a lengyel képviselők többsége nem támogatta azt. Gyurcsány Ferencnek
sikerült a lisszaboni EU-csúcstalálkozón tett szolgai ígéretét megtartania: a holland
és a francia népszavazáson elbukott európai alkotmány helyébe antidemokratikus
módon lépő Lisszaboni Szerződést elsőként a magyar parlament ratifikálta. Az egyetlen
helyes út a népszavazásra bocsátás lett volna egy olyan országban, ahol az unió
közvélemény kutató intézménye által végzett felmérés szerint a lakosság mindössze
31%-a értékeli egyértelműen hasznot hozónak a csatlakozást. A szerződés törvénybe
iktatásához kétharmados szavazati arányra volt szükség, s ehhez a sebtiben történő
eljáráshoz a Fidesz sajnálatosan – de már nem meglepő módon – úgy adta meg
támogatását, hogy képviselői a mintegy 300 oldalas és 17 másik szerződésre
hivatkozó dokumentumot nyilvánvalóan még nem is tanulmányozhatták. (A lengyel
példa a Lisszaboni szerződés kapcsán is megemlítendő: az Egyesült Királyság mellett
18
ők is elérték, hogy az alapjogi charta náluk sem lesz kötelező érvényű.)
IV. VAN ALTERNATÍVA!
Az Európai Unió antidemokratikus és bürokratikus működésnek bírálatával,
sőt annak megállapításával, mely szerint a bővítés során az új országokat nem
egyenrangúként vették fel a Tizenötök, meglepő módon brüsszeli képviselőink
közül is többen egyetértenek, csak éppen pártjaikhoz hasonlóan dogmaként
jelentik ki: ennek az EU-nak nincs alternatívája. Ezért szükségesnek tartjuk a mai
Unió működésének elemzése mellett annak a valós alternatívának a felvázolását,
amit a Jobbik Magyarországért Mozgalom – több európai párthoz és EU-parlamenti
frakcióhoz hasonlóan – kiútnak tekint.
AZ EURÓPAI UNIÓ MA: A BRÜSSZELBŐL IRÁNYÍTOTT BIRODALOM
A II. világháború után a nyugat-európai államok intézményes együttműködése
gazdasági téren 1951-ben hat ország részvételével az Európai Szén- és Acélközösség
megalapításával indult meg. A továbblépést az 1957-es Római Szerződés, az
Európai Gazdasági Közösség (a Közös Piac) létrejötte jelentette, amely a következő
három évtizedben 12 tagúvá bővült. A minőségi változást, a döntő lépést a politikai
unió megteremtése érdekében az 1992-ben hatályba lépett Maastrichti Szerződés
jelentette. Ekkor indult el az a folyamat, amelynek eredményeként a brüsszeli központi
hatalom ma az európai lakosok mindennapjait közvetlenül érintő döntéseket hoz,
rendkívüli mértékben csorbítva az egyes országok önrendelkezését. Erről a ma
létező EU-ról kimondhatjuk, hogy antidemokratikus, bürokratikus, korrupcióval
terhelt, neoliberális elveket érvényesítő, államok felett álló képződmény.
Antidemokratikus, mert a működését meghatározó, az elbukott európai alkotmány
helyébe lépő Lisszaboni Szerződést népszavazásokon kinyilvánított népakarat
ellenére fogadta el Európa politikai elitje. Antidemokratikus, mert a legfőbb
döntéshozó testülete, a Bizottság gyakorlatilag kinevezett és nem demokratikusan
választott tisztségviselőkből áll. Nem érvényesül a hatalommegosztás klasszikus
elve, a Bizottság az Unió kormánya, tehát a végrehajtó hatalmat gyakorolja, a
törvénykezdeményezés monopóliuma is az övé, és részben bírói feladatot is ellát
(büntet). A parlament jogköre korlátozott, még a törvénykezdeményezés jogával
sem élhet, módosításait pedig csak bonyolult procedúrával, a Miniszterek Tanácsával
egyeztetve fogadtathatja el.
Bürokratikus, mint minden központilag irányított birodalom, amelyik döntéseit
egy kaptafára, az alattvalóktól távol, azok döntéshozatali jogait elvéve hozza meg. A
brüsszeli, felduzzasztott adminisztráció külön kasztként működik, a maga szabályait
kényszerítve Európa lakosságára.
Korrupcióval terhelt, aminek eklatáns példája a Jacques Santer vezette bizottság
19
korrupció miatti kollektív lemondása volt (1999). Az Unió számvevő intézményének
vezetőjét pedig azonnali hatállyal eltávolították tisztségéből, amikor súlyos pénzügyi
visszaélések leleplezésére készült. Lépten-nyomon hallunk híreket a képviselők
szabálytalan költségfelhasználásáról is. Az Európai Csalásellenes Hivatal (OLAF)
évente több száz korrupciós ügyet tár fel. Az uniós költségvetés százalékokban
mérhető, nem elhanyagolható része az Unió számvevőszékének adatai szerint nem
tiszta csatornákon távozik.
Az EU neoliberális elveket képvisel az emberi jogok terén és a gazdaságpolitikában
is. Elfogadja és a tagállamoktól elvárja, hogy az egynemű pároknak a házasság és a
gyermekek örökbefogadásának teljes jogát biztosítsa, ezzel a hagyományos család
felbomlását igyekszik elérni. A bevándorlással szembeni fellépést xenofóbiának,
a cigányság esetében a törvények betartatását, a pozitív diszkrimináció elvetését
pedig rasszizmusnak bélyegezi.
A brüsszeli gazdaságpolitika deklaráltan az egységes piacon alapul, ugyanakkor
adminisztratív szabályozó eszközökkel és kvótákkal ezt eltorzítják – elsősorban az
újonnan csatlakozott országok kárára. A bizottság döntéseit mintegy 1500 aktív
szakértői csoport készíti elő, amelyben meghatározó szerepük van a multinacionális
vállalatoknak. Az európai gazdaság irányításában tehát alapvető befolyással bírnak
a multinacionális társaságok. A brüsszeli szabadságfogalom középpontjában a tőke
szabad áramlása áll, ez pedig a globalizációt erősíti, szemben a nemzeti közösségek
szabadságának kiteljesítésével.
Az EU – amelyik már ma is államok felett álló képződmény – a Lisszaboni Szerződés
alapján egységes jogalannyá válna, lehetővé téve egy európai szuperállam
létrehozását. Az Unió olyan mértékben lehetetleníti el a tagállamok önállóságát, a
nemzeti parlamentek szerepét, hogy az egyes országok lényegében tartománnyá
degradálódnak. (Az EU-jog a magyar parlament törvényhozása nélkül is kötelezően
behatol a jogrendünkbe. A Habsburgok „csak” három terület önálló döntési jogát
vették el. Az EU hármat hagy meg – legalábbis papíron.) Az Európai Bíróság világosan
leszögezte egyik ítéletében: „az unió joga felette áll minden vele ellentétes nemzeti
jognak, beleértve az alkotmányokat is.” A regionalitás esetében követendő példának
tekinti az önálló döntéshozó testületekkel (kormány, sőt helyi parlament) bíró
régiókat. Ezzel valójában a nemzetállamok erodálása a célja, hiszen így Brüsszelhez a
régiók nem a nemzeti kormányokon keresztül kapcsolódnának. (Persze a magyarság
ezen alapuló autonómia törekvéseit az Unió – ellentmondva saját elveivel – már
nem támogatja.)
Az Unió számos jelét adta annak, hogy nem áll szemben az amerikai központú
pénzügyi-gazdasági globalizmussal, hanem annak közvetítője a tagállamok felé. Valery
Giscard d’Estaing, az alkotmánytervezetet kidolgozó konvent vezetője egyenesen
úgy fogalmazott, hogy az EU az USA-nak nem riválisa, hanem megbízható,
együttműködő partnere kell, hogy legyen. Ennek jegyében felel meg Brüsszel egyre
inkább a WTO kívánságainak, és többek között engedélyezi Amerikából génkezelt
20
mezőgazdasági termékek behozatalát, sőt európai termesztését. (Leleplező volt
a CIA-repülőgépek európai, törvényellenes leszállásai körüli botrány is, amelynek
során az EU magas szintű képviselői hazudtak a vizsgálatot végző parlamenti
bizottság tagjainak, illetve megtagadták a válaszadást.)
Jelenleg Európában birodalom építése zajlik reform álnéven. Az eredetileg hat
országot és 170 millió lakost tömörítő Unió a legutóbbi tagfelvételekkel 27 országra
bővült, amelynek félmilliárd lakosa van, akik 22 különböző nyelvet beszélnek. Ma
az Unió soknemzetiségű birodalomhoz hasonlít, maga José Manuel Barroso, az
Európai Bizottság elnöke mondta ezt 2007-ben egy sajtóértekezleten. A birodalom
definíciószerűen olyan állam, amely számos etnikailag, kulturálisan különböző
nép felett uralkodik, és uralmát, legalábbis részben, erővel tartja fenn. E definíció
pontosan ráillik az Európai Unióra, mert:
- népessége valóban igen vegyes, szinte minden országban más nyelvet
beszélnek;
- az Unió fenntartása részben szintén erővel, mindenekelőtt gazdasági nyomással
történik (a kvóták túllépését bírsággal sújtják, tilos a hazai ipar és gazdaság közvetlen
támogatása, a költségvetési hiány túllépése az eurózónában csillagászati mértékű
bírságot von maga után);
- hasonlóan más, a történelemből ismert birodalmakhoz, az Unió is terjeszkedik;
- az Unió irányítása sem demokratikus eszközökkel történik.
AZ ALTERNATÍVA: A NEMZETEK EURÓPÁJA
A téves axióma: a jelenlegi EU-nak nincs alternatívája. A helytálló kijelentés: Európa
népei együttműködésének nincs alternatívája. Ez nem a Jobbik Magyarországért
Mozgalom sajátos felfogása, csak Magyarországon tűnik annak. Az úgynevezett
euroszkeptikus vagy inkább eurorealista felfogást más országokban parlamenti
pártok, vagy – mint Csehországban – maga az államfő képviseli. Talán érdemes
Habsburg Ottó egy korábbi írását is idéznünk: „A kisállamok szálkák az uralkodó
bürokrácia szemében. Nem hagyják magukat könnyedén egységesíteni, zavarják az
egyetemes szabványosítás tervét, és miután nem felelnek meg az új hűbéruraknak,
el kellene tűnniük… Érthető tehát, hogy a kisebb országok népeinek gondot okoz
saját jövőjük, és Európát gyakran szkeptikusan szemlélik.”
Európa lakói nem kívánnak egy birodalom részesévé válni. Felmérések szerint
például Angliában a lakosság kilencven százaléka utasítaná el a birodalmi politikai
berendezkedést szentesítő Lisszaboni Szerződést, ha szavazhatna róla. Egy korábbi
magyarországi felmérés is azt mutatta, hogy a megkérdezettek hetven százaléka a
nemzetállami együttműködés és nem egy egységes birodalom vagy föderatív állam
mellett tenné le a voksát. Az emberek megértik az együttműködés szükségességét,
de
- csak olyan formákat támogatnak, amelyek nem járnak a nemzeti szuverenitás
olyan alapvető csonkításával, mint amit az alkotmány vagy a Lisszaboni Szerződés
tartalmaz;
21
- a demokráciát valóban európai értéknek tekintik, ezért nem akarnak olyan
államformákban élni, amelyeknek a politikáját nem tudják befolyásolni, ahol
közhelyszerű tény a szakértők által egybehangzóan az Unióra ráolvasott
demokratikus deficit;
- nem akarják feladni a második világháború után felépített európai szociális
modellt, ezért elutasítják az Uniót jellemző neoliberális politikát, amelyet a legújabb
szerződések alkotmány rangjára akarnak emelni.
Már a csatlakozási feltételeket meghatározó 2002-es koppenhágai csúccsal
párhuzamosan megtartott civil szervezetek tanácskozásán megszületett ún.
Koppenhágai Kiáltvány is alternatívát jelölt meg az akkor formálódó, 25 tagországú
Unióval szemben. E dokumentum célként a népek, nemzetek Európáját jelölte meg, a
jelenlegi EU-t a gazdasági és politikai elit projektjének titulálva.
Az EU szabályozó eszközei közül néhány olyan mechanizmussá vált, ami
meghamisítja a piacot, és így sok fejlődő ország számára vált destruktívvá. Ezt
tovább súlyosbították a bővítési tárgyalások eredményei, mivel azok valójában
diktátumoknak az új tagországokra kényszerítését jelentették.
Meg kell szüntetni a nemzetközi konszernek meghatározó befolyását az EU politikai
döntéseire. Ezek a Bizottsággal szorosan együttműködve a fő szószólói a gazdasági
ultra-liberalizációnak és a közszolgáltatások privatizációjának. Hatalmas befolyású
lobbirendszer működik Brüsszelben, amellyel a nemzetközi cégbirodalmak
polipszerűen fonják körbe az uniós döntéshozatal minden színterét.
Létrejött, mint egy új kaszt, az eurokraták szilárd szövetségi rendszere, amely átível
az Európai Parlament nagy frakcióin is, mivel az európai szocialisták és néppártiak
(utóbbihoz tartozik a Fidesz) határozott egyetértésben vannak az Unió jelenlegi
irányának helyessége tárgyában. Közösen lépnek fel, antidemokratikus eszközökkel
(például frakciólétesítési feltételek szigorítása) azon erőkkel szemben, amelyek a
Nemzetek Európájáért, a szabad és független nemzetek kölcsönös előnyökön
alapuló együttélésének modelljéért küzdenek. Ezekkel az ún. euroszkeptikus
erőkkel kíván a Jobbik az Európai Parlamentben közösen fellépni a kontinens
országainak új alapokra helyezett együttműködéséért, a Nemzetek Európájának
megvalósításáért.
A jövő Európájának nyitottnak kell lennie az együttműködés rugalmas formái, a
kivételek iránt, a népek önrendelkezési joga alapján. A demokrácia megköveteli a
nyilvános, kritikus vitát, választott politikai vezetőket, azok elszámoltathatóságát. A
föderáció sok jelét felmutató irány, egy jövőbeli európai szuperállam, elvetendő. Az
önrendelkezéshez való jogot az ENSZ-határozatokkal összhangban minden nemzet
számára biztosítani kell.
A Jobbik Magyarországért Mozgalom egy ilyen elveken alapuló európai
együttműködés mellett kötelezi el magát, ezt kívánja képviselni az Európai
Parlamentben. A közvélemény-kutatások, az uniós alkotmányt és a helyére lépő
Lisszaboni Szerződést elvető népszavazások is ennek az útnak a helyességét
támasztják alá. Akik pedig kétségeket ébresztenek egy ilyen együttműködés
22
realitásával kapcsolatban, azok számára a választ a múlt alapján is megadhatjuk:
a Maastricht előtti Európában a hangsúly a kölcsönös előnyökre épülő gazdasági
együttműködésen volt, nem pedig egy európai szuperállam létrehozásán.
V. TEENDŐINK ITTHON ÉS BRÜSSZELBEN
Az Európai Unió jövőjének alakításában való részvétel, ezen belül a magyar
célok megfogalmazása és érvényesítése nem valamiféle külpolitikai, integrációs
kérdés, hanem mindennapi életkörülményeinket, valamint nemzetként való
megmaradásunkat meghatározó feladat. Az életkörülmények befolyását
természetesen félrevezető arra a kérdésre leszűkíteni, hogy a nemzetgazdaság
mekkora összegű brüsszeli támogatáshoz juthat, azt melyik kormány hogyan
használta vagy használná föl. Ennél tágabban kell megvizsgálnunk, hogy az egyes
területeken milyen előnyben részesülünk, és milyen hátrányt kell elszenvednünk,
hogyan lehetne eredményesebben érvényesíteni a magyar érdeket a jelenlegi
rendszerben is, s melyek azok a lényeges kérdések, amelyek a jelenlegi Európai
Unió keretein belül nem oldhatók meg. A következőkben a nemzetstratégia
szempontjából lényeges területek helyzetét áttekintve határozzuk meg azokat a
legfontosabb teendőket, amit a Jobbik Magyarországért Mozgalom megvalósítandó
programjának tekint – itthon és uniós szinten.
MAGYAROK A TRIANONI HATÁROKON TÚL: NÉLKÜLÜK NINCS JOBBIK-STRATÉGIA
A trianoni békediktátum ellen reménytelen helyzetben az utolsó percig küzdő
Apponyi Albert szavaival valljuk: „A magyarságot papíroson el lehet tüntetni, meg
lehet kísérelni más eszközökkel a kiirtását és megfélemlítését, de az a magyarság
ma még megvan, és amíg él, elévülhetetlen jogot formál a nemzeti léthez, amelyről
soha és semmilyen körülmények között sem fog lemondani.”
A trianoni diktátum óta magyar nemzetpolitika nem létezhet a határainkon kívül
élő nemzetrészek érdekeinek képviselete, jövőjének tervezése nélkül. Ez a feladat
részben erkölcsi természetű: még ma is minden megszülető magyarnak közel 25
százalék esélye van rá, hogy idegen állam polgára legyen, amelyik beolvadásra vagy
éppen elvándorlásra készteti, jogaiban, életlehetőségeiben korlátozza. A másik
háromnegyed – e szempontból – szerencsésebb sorsúra mindez kötelezettségeket
is ró, a nemzeti szolidaritás elve alapján.
Az erkölcsi parancson túlmenően is könnyen belátható az egymásrautaltság: a
globalizáció nemzeteket roncsoló folyamatának a magyarság nagyobb erővel
állhat ellen, ha nem hagyja veszni a vele közös vérségű, anyanyelvű, történelmű és
egyszokású milliókat. Nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy a két világháborút
követően a rovásunkra megjutalmazott szomszéd népek több évszázados
törekvése a magyar nép szállásterületének folyamatos csökkentése, s ezzel állami
befolyásuk további kiterjesztése a Kárpát-medence belseje felé. Amennyiben sikerrel
számolják fel a területükön élő magyar közösségeket, a maradék magyarhon lakói
is védtelenebbé válnak. Az erdélyi, felvidéki, délvidéki, kárpátaljai nemzetrészeink
23
erősítése tehát nem csak e közösségek túlélését segíti, hanem az egész nemzet
önvédelmi, népesedési és gazdasági kilátásait is nagyban javítja. Mindezek alapján
fontos a program alaptételeként rögzíteni: a Jobbik az Európai Parlamentben sem
csak a Magyar Köztársaság állampolgárainak, hanem a Kárpát-medence valamennyi
magyarjának az érdekében kíván fellépni, együttműködve a magyar érdekekért
küzdő határon túli magyar képviselőkkel is.
A további sorvadás, fogyatkozás, jövővesztés csak bátor és a nemzetérdek iránt
elhivatott anyaországi politizálással állítható meg, mely szakít az eseménykövető,
a cselekvés alóli kibúvókat kereső eddigi gyakorlattal. Hatékony nemzetközi jogi
elvárás- és szankciórendszer hiányában a magyar külpolitika elsőrendű célja kell legyen,
hogy Magyarország számára védőhatalmi státuszt fogadtasson el a tőle elszakított,
szülőföldjükön őshonos magyar közösségek felett. Ez lehetővé tenné, hogy –
amint azt Ausztria tette az első világháború után Olaszországhoz csatolt Dél-Tirol
érdekében – Budapest a határon túli magyar közösségeket ért jogsértések és egyéb
sérelmek esetén kellő jogalappal lépjen fel a nemzetközi fórumok előtt, illetőleg
képviselje érdekeiket. Meg kell értetnünk, és el kell fogadtatnunk Európával, hogy az
ezer évig közös államiságban élő magyar milliók sorsa és helyzete nem hasonlítható
a más kontinensekről néhány évtizede bevándorlókéhoz, vagyis kisebbség és
kisebbség között nagy eltérések vannak. Amennyiben ez a megkülönböztetés
a jogi szabályozásban is teret nyer, akkor nem kell attól tartani, hogy az őshonos
közösségek önrendelkezési igényeinek figyelembevétele a nyugat-európai status
quo felborulását eredményezi.
Látni kell, hogy a nemzetállamok és a nemzeti öntudat képezik az Unió által
is közvetített globalizációs folyamat fő akadályát, ezért a legnagyobb veszély a
nemzeti közösségeket fenyegeti. Az Európai Unió rendszere jelenleg nem tartalmaz
semmilyen megoldást arra, hogy a kisebbségi sorba kényszerített nemzeti
közösségek hogyan boldoguljanak, hogyan jussanak el arra az őket megillető
önrendelkezési szintre, amelyeket egyébként a nemzetközi egyezmények előírnak.
A Jobbik a szövetséges erőkkel azon szeretne dolgozni az Európai Parlamentben,
hogy ez a helyzet megváltozzon.
A Jobbik vallja, hogy a nemzetpolitikai fordulathoz mindenekelőtt idehaza kell
a rendet helyreállítani, a magyar államot visszahelyezni történelmi szerepébe, s
ezzel erős támaszt és jövőképet nyújtani a trianoni határokon kívülre szakadt
honfitársainknak. E főcél mellett azonban az Európai Unió intézményi keretei között
is minden lehetséges eszközt meg fog ragadni a magyar érdek érvényesítésére, az
Európai Parlamentbe jutó képviselőit is ennek szolgálatába állítja, a következőkben
felsorolt célokat tűzve ki számukra.
A magyar ügy európai közbeszédbe terelése
A magyar politika – s tegyük hozzá: a határon túliak pártjai – máig képtelen
volt illetve valójában meg sem kísérelte az európai közélet megoldandó kérdései
közé bevinni az erdélyi, felvidéki, délvidéki és kárpátaljai nemzetrészeink ügyét.
24
A kétségkívül meglévő közöny nem mentség a restségre, a megalkuvásra, az
elszalasztott lehetőségekre. A trianoni békediktátummal elcsatolt magyarok
jogfosztottságának az európai közvéleményben történő tudatosítása a helyzet
megváltoztatásának első és megkerülhetetlen lépése.
Az önrendelkezési törekvések feltétel nélküli támogatása
Nem csak a regnáló anyaországi politikai elit, de a határon túli magyarok
érdekképviseleteinek nagy része is alkuk foglya, külső elvárásoknak igyekeznek
megfelelni saját közösségük építése helyett. Nagyrészt ennek köszönhető, hogy az
autonómiakövetelések puszta megfogalmazása is gyermekcipőben jár. A Jobbik
nem kíván a gyakran csak nevükben magyar pártokhoz igazodni, hanem készséggel
támogat valamennyi önrendelkezési törekvést, mely az elcsatolt nemzetrészek
cselekvő köreiben megfogalmazódik.
Kollektív jogok beépítése az EU jogrendszerébe
Az állammal nem rendelkező, vagy államuktól elszakított őshonos közösségek
fennmaradását, illetve gyarapodását az egyénre szabott emberi jogok nem képesek
szavatolni. Nem csak azt kell biztosítani ugyanis, hogy a nemzeti kisebbséghez tartozó
személyek az önazonosságuk megőrzéséhez szükséges jogokkal rendelkezzenek,
hanem azt is, hogy az ennek alapjául szolgáló intézményeket létrehozhassák,
működtethessék, s a szükséges anyagi erőforrásokkal is rendelkezzenek. Ennek
törvényi feltételrendszerét a nemzetiségek kollektív jogainak rögzítése jelentheti az
EU joganyagában, mely hivatkozási alap lehetne a magyar önrendelkezési igények
érvényesítésére is. A megbukott Lisszaboni Szerződés esetleges újratárgyalása és
szövegezése alkalmat kínál a kollektív jogok elismerése iránti ismételt fellépésre.
Fellépés a sérelmet szenvedő magyarokért
Szerte a Kárpát-medencében származása miatt sok magyar van erőszaknak,
hátrányos megkülönböztetésnek kitéve. A jogti
A Jobbik programját még nem is ismerjük (16.-án jön ki), tehát akkor miről beszélünk?
A Fideszét nem nehéz kitalálni, valamennyit biztos segít, a kérdés csak az, hogy ez elég lesz-e.
MSZP program segít-e MUHAHAHAHA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!