Kezdőoldal » Politika » Magyar politika » Mit szóltok ahhoz, hogy a...

Mit szóltok ahhoz, hogy a középiskolások/gimnazisták 92%-a akar felsőoktatásban továbbtanulni, miután végeztek? A kérdés a továbbtanulásra és a bérkülönbségre megy, nem az elképzelt fizetésre.

Figyelt kérdés

Válogatás a cikkből.

"A kutatás eredményei azt is világossá teszik, hogy a fiatalokat kizárólag a diplomás lét érdekli, a 16-17 éves tanulók kiemelkedően magas aránya szeretne továbbtanulni (92 százalékuk) a középiskola befejezése után. A továbbtanulni szándékozók körében a legnépszerűbb a gazdasági és pénzügyi képzés, de vonzó még az orvosi, műszaki, és informatikai szakirány is. A legkevésbé népszerű az agrár, a társadalomtudományi, a rendészeti, illetve a pedagógusi pálya."

"Az adatok visszaigazolják, hogy a képzettség nagyon sokat számít. A munkanélküliségi arány ugyanis csökken, ahogy haladtunk felfelé a képzettségi sorban."

" A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint ugyanis a versenyszférában dolgozó fizikai munkások átlagos havi keresete nettó 110 ezer forint, míg a szellemi munkát végzőké ennek több mint kétszerese, csaknem 245 ezer forint. Egy kezdő fizetés nyilvánvalóan jócskán elmarad az átlagbértől. "

Itt nettóról van szó:

"Amennyiben mégis alkalmazzák valahol a diplomás fiatalt, keserűen kell szembesülnie az elvárt és a végül elfogadni kényszerült fizetés közötti szakadékkal. A diplomás-pályakövetési rendszer legfrissebb, 2013-as adatai szerint a pályakezdő diplomások jövedelme átlagosan 158 ezer forint forint, amin belül a legalacsonyabb, 125 ezer forint, a legmagasabb pedig 192 ezer forint. A képzési területek szerinti megoszlásban a műszaki diploma éri a legtöbbet, átlagosan 285 ezer forintot, ezt követi az informatikus és a gazdaságtudományi 260 és 247 ezer forintokkal."


[link]


2014. júl. 16. 16:15
1 2
 11/18 anonim ***** válasza:
Valódi tudás = az emberek legalább 50%-a el tud helyezkedni azon a területen, amit tanult. Persze az 50% elég önkényes határ (helytől és szakterülettől függ), de nagyjából így néz ki a definíciója.
2014. júl. 16. 17:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/18 A kérdező kommentje:

ma 17:23


Azért a diplomásokra ez teljesül. Pont múltkor volt egy cikk, hogy ilyen 50% a legrosszabb néhány szakon ahol nem ott helyezkednek el. De van 90%+-os is. Pl informatikus.

2014. júl. 16. 17:29
 13/18 Sün!! ***** válasza:
nem kell diplomás és szakmunkás között ilyen éles határt húzni. Nagyon sok diploma rendkívül értékes. Ne a noname kis főiskolákon megszerzett könyvtáros és szabadbölcsész szakok alapján ítéljétek meg emberek kemény, sokszor 4-5-6-7 éves kitartó munkáját. Sok egyetemista a tanulás mellett keményen dolgozik. Egyébként pedig honnan is tudnák szegény gimnazisták mi vár rájuk. A szülőkkel egy percet sem beszélnek, a tanáraiknak pedig nem engedik, hogy belepofázzanak.
2014. júl. 16. 18:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/18 anonim ***** válasza:
Mit szólnék? Majd szembesülnek a nagy büdös magyar valósággal, és leeseik az álluk. Különösebben nem érdekel, milyen futurisztikus és szürrealista elképzelései vannak egy 17 éves taknyos gimnazistának.
2014. júl. 16. 21:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/18 anonim ***** válasza:
"Az hagyján, hogy nincs Isten, de próbálj meg vasárnap vízvezeték-szerelőt találni!" Woody Allen
2014. júl. 17. 08:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/18 anonim ***** válasza:
Azon a szakon ahol én végeztem, 7 emberből 3-an gyakoroljuk a hivatást, 2-en csak ímmel-ámmal, 2-en örökre elmentek családanyáknak. Kb. 60%-os-nak mondható.
2014. júl. 17. 08:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/18 anonim ***** válasza:

Egyrészt a gimnáziumok erre lettek kitalálva, hogy felkészítsenek a felsőoktatásra és a szakiskolák egy része is.


A vágy meg azért sem meglepő mert a társadalmi megbecsültsége sokkal nagyobb (az internet sötét zugait leszámítva) a fizetésről nem is beszélve mint a nem diplomásé. Ahogy a munkanélküliség valószínűsége is csökken minél képzettebb valaki. Persze a maszek vízszerelővel össze lehet hasonlítani az agrármérnököt, de átlagosan a diplomások jelentősen több pénzt visznek haza és fizikailag sem kell annyira gyötörniük magukat.


Nos a diákoknak Magyarországon ez tetszik akinek nem azon meg szülői nyomás is van, mert tényleg tetszetős.

Erre csak az legyint akinek más egész konkrét tervei vannak és a szülei nem ellenzi, vagy ő maga és a szülők is belátják hogy a fiúk hülye az állami helyhez a fizetősre meg nincs pénzük, de ahhoz se lenne okosabb.


Persze ez bőven morzsolódik még a két év alatt. Szűr a felvételi, közbejöhet ezernyi más dolog, emiatt akik ténylegesen elkezdeni az olyan 25-30%. És abból valamint 15-20% aki papírral távozik onnan előbb utóbb.


A gazdasági képzéseket és azon belül is a népszerűbb szakokat azért választják a pénzügyi kultúra hiánya ellenére fiataljaink, mert magas a kezdőgázsi és magas a társadalmi status quo. Viszont könnyű elvégezni.

Mielőtt még nekem esne valaki azt írtam elvégezni, nem jól elvégezni vagy tudást sajátítani el ott. Ez annak az oka hogy magas a gázsi. Ugyanis rengeteg alkalmatlan ember kap papírt a kezébe, de alkalmasból kevés van. Így azoknak jár a magas kezdőfizetés és a társadalmi megbecsültség.


A kegyelemkettes a divatszakokon kellően intenzív elméletmagolással a vizsga előtti két napban, valami képletekről való homályos hablatyolással és egy jól megfizetett/kielégített korepetorral megoldható a Bsc képzés elvégzése. És ehhez nem kell az hogy bármi közöd legyen a közgázhoz, csak legyél elég attraktív és/vagy pénzes, valaki szinte garantáltan el fog rugdosni önös érdekből a diplomaosztóig, aki ért is hozzá. Oktató vagy másik diák mindegy. Aki menthetetlenül hülye azt nem, de azok a legritkább esetben szoktak oda bejutni.


Bár én a infó és matek karon végeztem párhuzamosan, tehát a közgázhoz nem sok közöm kellett volna hogy legyen, de mindig is érdekelt a téma, bár napi nyolc vagy ahogy a jenki munkaerőről hírlik heti 63-70 órában nem bírnék vele foglalkozni.

Függetlenül ettől a matekos részét mindenkinek el tudom és tudtam magyarázni szakiránytól függetlenül, az elvi részéről meg hobbiból tájékozódtam szakkönyvekből, amit a közkönyvtárból és a korrepetáltaktól tarháltam el.

És ez mint (bár adózatlan jövedelem, majd vezeklek a NAV-nál érte) keresetkiegészítés az egyéb gépes munkálatok mellett egész jól jött az egyetemi évek alatt és nem kellett a szülő támogatásától függenem.

2014. júl. 17. 09:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/18 anonim ***** válasza:

Nem tudom, mit kellene "szólni" ehhez. Miért ne akarhatnának ennyien diplomát? Gimibe eleve ezért megy az emberek többsége, aki már tizenévesen szakmunkásként képzeli el a jövőjét, az szakközépbe vagy szakmunkásképzőbe megy. Ami gond, hogy sok gimnáziumba nem megfelelő képességű emberek jutnak, akiknek amúgy nincs meg a tehetsége, hogy ez az álmot (diplomaszerzés) valóra váltsák, de ilyen esetben még mindig lehet érettségi után OKJ-re menni, és mivel vannak későn érő emberek, akik 14-15 évesen lusták, rosszul tanulnak, d ekésőbb észbekapnak, én azt mondom, nem baj, ha esélyt kapnak. Sok esetben van az is, hogy a szülő erőlteti a dolgot. Hozzánk egy tesitanár nyomta be a gyerekét, aki 10.-ben 4 tárgyból bukott félévkor, meg egy szigetvári iskolaigazgató a lányát, aki ha jól rémlik, évismétlésre bukott. Nekik szerintem sem ott lett volna a helyük, a srácról tudom, hogy azóta fizetik neki a sportszervezői képzést egyetemen, mert államilag támogatottra nem jutott be.

Ami cikibb, az az egyes egyetemek felvételi rendszere. Tavaly 500 volt a maximálisan elérhető pontszám, a minimum meg ennek fele sem (240.) Idén 260. A kevésbé népszerű, ám sokszor annál nehezebb szakokon gyakran ezt a minimumot húzzák meg, mert kell a fejpénz a diákok után, így fel akarják tölteni a helyeket, és úgy vannak vele, hogy majd később szelektálnak. Na mármost, ez becsapás a minimumpontosokkal szemben. Ugyanis ők aligha tudják teljesíteni ezeket a szakokat, és kihullanak a rostán, miutén 1-2 évet elvesztegettek az életükből. Az egyik osztálytársam pl. viccből érettségizett emelten bioszból, viccből adta be a jelentkezését, és saját megdöbbenésére is, 241 ponttal becsúszott a 240 pontos bioszra. Első év végére ott is hagyta.

Alapvetően nem tulajdonítok akkora jelentőséget a pontszámoknak, mert láttam már olyat, hogy valaki 360 körül jutott be egy szakra, majd a 400 felett bekerülteket maga mögé utasítva évfolyamelső lett, meg volt itt is SOTE-s, aki 480 pont felett került be, és kibukott, mert nem élhetett már meg csak az eszéből, ugyanakkor úgy gondolom, hogy 300 alatt azért jelent valamit az a pontszám. Mert 300 pontot egy tök átlagos képességű ember átlagos szorgalommal szerintem össze kell hozzon, szóval aki ezalatt kerül be valahova, annak érdemes magát vagy nagyon összekapni, vagy elgondolkodni, nem jobb-e mégis az OKJ.

2014. júl. 17. 10:02
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!