Milyen lenne a legjobb nyugdíjrendszer?
"Kádár-rendszer......"
A Kádár rendszer a maga idejében lehet, hogy jól tudott működni, ugyanis lényegesen nagyobb volt a születésszám, több volt a fiatal dolgozó, mint a nyugdíjas. De próbáld ezt kivitelezni ma az egy gyerekes családoknál, aminek fele kivándorol.
"Képzeld el, hogy sok olyan embert ismerek akik egész nap az irodában ücsörögnek és nagyon is megterhelő, hétvégén egy áldás nekik amikor kertészkedhetnek otthon egy kicsit. Továbbá az az irodában "ücsörgő" ugyanolyan keményen dolgozik mint a fizikai munkások, csak szellemi munkát végez, és többnyire elvégzett egy egyetemet vagy főiskolát amíg a fogatlan betanított munkásaid semmit."
Meg ne sajnáljam már őket, Kedveském! :)
Milyen? Mindenkitől annyit szednének be kötelezően, hogy egy minimális értékű nyugdíjat biztosítani tudjon az állam, kb. hogy ne haljon éhen. Az ezen felüli összeget pedig mindenki teremtse meg magának a ledolgozott évek során.
Vagyis: ha magas nyugdíjat akarsz, rakj félre sokat az éveid során. Ha nem raksz félre, akkor csak vegetálni lesz pénzed, csak épp éhen nem hagyunk téged halni.
"munkájuk során az emberek fizetik és a nyugdíjkorhatár betöltésekor elkezdenek visszakapni egy a befizetéssel arányosított járadékot."
Te el vagy tévedve. Ez a rendszer nem így működik. Felosztó-kirovó a rendszer neve, amit az ember befizet azt nem magának fizeti, hanem az akkori nyugdíjasoknak. Aztán mire emberünk nyugdíjas lesz, az akkori dolgozók fizetik majd a nyugdíját.
Ezért nem lesz a 40 év múlva nyugdíjba vonulóknak (köztük nekem sem) nyugdíja, mert nem lesz, aki befizetné (nem lesz olyan számú dolgozó ember), hiába fizettem én 40 éven keresztül, azt nem magamnak fizettem...
Úgy látom, érdemes lenne tanfolyamot tartani a nyugdíjrendszer elveiről. Sokan tudnák hasznosítani.
Kérdező! A jelenlegi semmiképpen sem segély jellegű, és nem az idősek támogatása a fő célja. Aki ezt mondta neked, vagy szándékosan hazudott, vagy nem tudta miről beszél.
Akiknek nem tűnt fel, a nyugdíjat kezelő szervezet neve ...biztosító. Vagyis a működési elve biztosítás jellegű. Van az idők során egy fizetésed. Ennek meghatározott %-át (régebben a fizetéssel arányos százalékát - ez volt benne a szociális elem) levonják. Lényegtelen, aktuálisan mire költik. A lényeg, hogy ezt számon tartják. Amikor elérted a korhatárt, a mindenkori fizetéseid (vagyis a befizetéseid) alapján, annak arányában határozzák meg a nyugdíjadat. Még az évek se számítanak, mert több év több illeték, több nyugdíj. Ezt lehet tovább finomítani, de a fő probléma nem ezzel van, hanem a végrehajtásával (az egyéb gondokról később). A magán és az állami között mindössze az a különbség, hogy ha a magánba a befizetés elfogyott, nem kapsz többet. Az államiból egyesek igen, mások (akik korábban meghalnak) nem. Mint a biztosítónál. Mindenki fizet, akit megloptak, annak ebből visszatérítik a kárát. A többinek meg veszett a befizetése - helyette kapta a biztonságot, ha őt is meglopnák, ő is kapna.
Ha viszont egy gazdaságot elkezdenek tönkretenni, akkor az emberek elkezdik rosszul érezni magukat, kevesebb gyerek születik, romlik az egyenleg, egyre nehezebb betartani a szabályokat. Ekkor szoktak új szabályt alkotni. Értelmes és humánus helyeken lassan, nálunk gyorsan, hogy jobban fájjon.
További gond, hogy régen (amikor még nem is volt ennyire szélsőséges a jövedelmek közötti szakadék), egy összeg fölött nem vontak, emiatt a nyugdíj nem lehetett akármekkora, hiába volt a fizetés milliós. A Fidesz ezt a korlátot eltörölte, emiatt többet vonnak (a teljes jövedelem alapján), így a nyugdíjak közötti olló is ugyanakkora lesz, mint a jövedelmeké (úgy 5-8 év múlva fog érződni). Ebből az a baj következik, hogy mivel a gazdagabbak tovább élnek, tovább fizetik a magas nyugdíjukat, ezért az egyenleg sokkal hamarabb és sokkal nagyobb mértékben borul fel. És akkor majd drasztikus intézkedéseket kell hozni. Ami ma elkerülhető lenne, ha épeszű döntések születnének.
Az egészségügyi és a nyugdíjbiztosító nem biztosítóként funkcionál, mivel akkor figyelembe venné, számolgatná, hogy a biztosított egyén mennyire kockázatos.
Ezért írtam, hogy inkább segély jellegű, mivel az állam mindenkitől egyenlő arányban von el (ahogy te is írtad, már felső határ sincs), a kifizetések viszont inkább rászorultsági, szociális alapon mennek. Aki nem fizette a nyugdíjjárulékokat az államnak, az is kap valamennyit, hogy ne haljon éhen, aki viszont több milliós kereset után befizetett rengeteget a közösbe, az annál jóval kevesebbet, havi pár száz ezret kap csak vissza.
És aki 20 évet dolgozott, de él 95 évet, az a befizetéseinek a többszörösét is visszakapja, aki viszont dolgozott 40 évet, de 62 évesen meghal, az nem kap vissza semmit, mivel itt is a rászorultsági, szociális tényező számít csak.
Ettől különbözik a harmadik pillér, ami önkéntes és megtakarítás jellegű. Ha az illető véletlen meghal, akkor ez örökölhető, mint például egy életbiztosítás vagy lakástakarék jellegű megtakarítás. ÉS ennek kifizetése elvileg független az aktuális befizetőktől.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!