a 30 millás audi amiből ki szálnak a "honatyák" versace öltönyben, hogy át vegyék a 16 milliót méterenként.
plusz az üzemanyag = hogy érezd az iróniát......
Egy autóút ára nagyon sok összetvőből áll össze. Egyrészt igen komoly alapozás szükséges, hogy bírja a kamionokat és a sebességet. És nem csak a statikus terhelést, mert egy kissebb döccenő után többszörös erőhatás éri az utat, tehát igen komoly terhelést kell bírnia. Ezen kívül a sávok a sebesség függyvényében szélesednek, vízelvezetést, leállósávot kell kialakítani, valamint egy csomó kiegészítő építmény, felüljárók, vadak számára kerítés, átjárók, távfelügyelő rendszerek, parkolók, pihenők, benzinkutak x km-enként kellenek. Ehhez jönnek a tervezési, engedélyeztetési költségek, a telkek kisajátítási díjai.
Ha csak abból indulsz ki, hogy egy 3 sávos autópálya milyen széles, könnyen rájössz, hogy a leburkolt felület önmagában 1m-en kb 4x akkora, mint egy síma 2x1 sávos út esetén, ahol a műszaki paraméterek sokkal megengedőbbek.
Az átlagár amúgyis csalóka, hiszen pl. autóúton vagy autópályán nem lehet szintbeni kereszteződés, márpedig egy felüljáró saccra annyiba kerül mint 10 km út annélkül, márpedig ahol lehajtó van, ott kell felüljárónak is lennie.
Nem állítom, hogy nincs itt semmilyen mutyi, de azért azt látni kell, hogy a magyar autópályák műszaki előírásai nagyon szigorúak, hallottam olyat is, hogy elvileg a német sebesség korlátozás nélküli utakkal megegyezőek a vonalvezetés stb előírások. Szóval ha spórolni akarunk, akkor vagy nem építünk, vagy engedünk a műszaki színvonalból.
Tessék, német árak:
Egy kilométer autópálya ott 26,3 millió euró, ami forintba átszámolva 7,89 milliárd. Szerintem ez nem is volt annyira drága, ha így nézzük a magyar autópályát. Viszont tény, hogy a minőség és a munkaköltségek nem olyan magasak, mint odakint.
Mutyi garantáltan volt, de talán nem akkora mértékben, mint a völgyhíd, vagy az alagutak esetében.
Egy forgalmi sáv legyen 3,5 méter, a leálló pedig 3 méter szélet. Az út 2x3+1 sávos ez szegélyekkel együtt minimum 28 méter. Láttam az építést, a beton vastagsága simán van 50 centi és akkor ez 6300 méter hosszan 88200 köbméter betont jelent. Ha kisker áron 12 000 forintjával számolod köbméterét, akkor csak az úthoz felhasznált beton 10,5 milliárd forint.
Ehhez jön a kisajátítási költség, a gépi földmunka, a beton alatti aszfaltcsík, a szalagkorlátok, füvesítés, közművesítés, felüljárók megépítése, az ott dolgozók munkabére és még sorolhatnánk.
Csak abba gondolj bele, hogy ez a 88200 köbméter beton odaszállítása kamionnal 8900-9000 fordulót jelent! Ezt a közelből hordták, legyen fordulónként 20 000 a fuvardíj, akkor csak a beton szállítása 180 000 000 :D
Látod? A kisker árhoz képest még olcsón is kaptuk :)
"Mi kerül egy zebra felfestésében és a hozzá valló 2db tábla kipakolásában 2 millióba?"
A tervezés(!) több mint a fele. A táblások meg a festők sem olcsón dolgoznak. 2 millióba alig fér bele lenyúlás. Talán egy százas.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!