Az e-útdíjnak ennyi a "haszna"?
Egyik ismerősöm egy elég nagy magyar fuvarozócégnél dolgozik. Ő mondta, hogy valószínű jövő hónaptól belföldi szállításra nem fogják használni az autópályát, mert ha kerülőúton mennek 55 Ft-ot takaríthatnak meg kilométerenként.
Valószínű a legtöbben így fognak gondolkodni, szépen szét fogják cs*szni az eddig is "jó állapotban lévő" főutakat a kamionok, mert tuti a bevételt nem a közutak felújítására fogják fordítani, hanem zsebbe megy.
Ezeket csak úgy hasraütés-szerűen találják ki, vagy pont lesz*rják, hogy milyen hatása lesz egyes törvényeknek?
Ennek az egész e-útdíjnak akkor lenne értelme ha becsületes emberek kezelnék a bevételt és szépen sorba terveznék az adott utak karbantartását. Sajnos igazad van mert így jóval olcsóbb mint az autópálya ha már fizetni kell, csak én keresztapám is kamionozik és ott a cég úgy gondolkodik hogy csak akkor fognak közutakon menni autópálya helyett ha nem túl nagy a kerülő a cél állomásig mert oké hogy az útdíjjal spórolnak csak nem mindegy hogy akkor mennyi üzemanyag megy el mert ennyi erővel belegondolva semmit nem érnek el és még akár 1-2 órával többet kell mennie a szerencsétlen fuvarosnak is.
Sajnos idehaza nagyon kevés olyan útszakasz van ami használható, de ha tényleg így van hogy az olcsóbb akkor előbb utóbb az a kevés jó is tönkre fog menni.
Ha valóban arra költenék amire kellene mert a benzin sem drága önmagába csak azon is hatalmas adók vannak pontosan az utak fenntartására is nagyrészt abból a pénzből is simán meglehetne ezt oldani. Ha tényleg az utakra menne el, és erre lenne kézzel fogható bizonyíték hogy mondjuk 1 év alatt összejön jó pár milliárd és már tervezik is hogy az adott útszakaszt rendbe rakják akkor azt mondom oké, mert tényleg ráfér az utakra a felújítás. De lemerem fogadni hogy abból a pénzből mi látni fogjuk kb a 30%át a többi pedig megy szépen a nagykutyák zsebébe plusz a drága stadionra Felcsúton....
Akármerre nem csatangolhatnak a nehéz tehergépjárművek. Csak fizetős utakon mehetnek, onnan letérni csak terelés vagy célforgalom esetén lehet, amúgy bünti van ( nem tudom pontosan 110 vagy 160 000 ).
Önmagában a használat arányos útdíj az nem lenne rossz dolog, ha a pénzt visszaforgatnák a közútba. Mivel az elején közölték, hogy kell a költségvetésbe ez az évi 70 Mrd, így kétséges, hogy az utak minősége javulni fog.
Egy másik érdekessége, hogy egy kicsit rendet tesz a fuvarozók körében. Eddig az aki fejlesztett, újabb autókkal dolgozott hátrányba került azokhoz képest, akik a régi autókkal olcsóbban el tudták vinni a fuvart. Most fordul a kocka, azok járnak jobban, akik korábban fejlesztettek. Én tovább szigorítottam volna a környezetvédelmi besorolások szerinti osztályozást.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!