Jól értem, hogy végeredményben azzal érvel a kormány, hogy azért jobb a keretszámok szűkítése a Gyurcsány-féle tandíjjal szemben, mert most már van Diákhitel 2? Ha igen,4 éve miért nem vetették fel?
"Ugyanabból a pénzből most nem kevesen kapnak sokat, hanem sokak között osztják szét."
- Sokak? Lássuk a hároméves alapszakokat:
2012: 32767 teljes ösztöndíjas + 5550 részösztöndíjas
Így összesen valamivel több mint 39 ezer ember kap.
2013: 7710 teljes ösztöndíjas + 37 350 részösztöndíjas
Ez így 45 ezer. Szerinted 6 ember öröme, hogy csak fél tandíjat kell fizetni feledeteti, hogy ötödére csökken annak a száma, aki teljesen ingyen tanulhatott?
Az osztatlanképzést nem írnám le, mert megtévesztő, hiszen a támigatott keretszám fele a most induló tanárképzéshez tartozik.
"Szép hogy ennyi részösztöndíjas van, de attól még nekik is ugyanúgy fizetni kell, és ezt nem minden család engedheti meg magának."
- De nem mindegy, hogy csak mondjuk a felét esetleg. Ami máris sokkal több család számára teszi elérhetővé a tanulást, mint a kevesek teljes támogatása.
Az eddigi válaszokból kiválóan látszik, hogy ugyanannak a dolognak a megítélése kizárólag a szemlélettől függ.
Többen juthatnak hozzá kevesebbhez. Ez jól hangzik. Önmagában az állítás akkor igaz, ha ezt a keretszámot kihasználják. Ha igen, formálisan igaz az állítás. De nem használják ki, tavaly a sokkal kisebb keret nagyjából ötödére volt igény. Másik probléma, hogy a hitel az hitel. Vissza kell fizetni. Ha lesz állása a diplomásnak. Ahhoz két dolog kell, munkahely és felkészültség. Az előbbiből csak közmunka van (de ilyen minek), utóbbiból viszont hiány lesz. Erről már idén gondoskodtak, a jövő évi (egyetemi) költségvetés alapján pedig már tervezik a leépítéseket (szakirányok, óraszámok, minőségi mutatók csökkentése, stb), ugyanis nem lesz rá keret.
De ez még mindig a kisebb gond. Feltételeztük, hogy ennyi osztható e területen. De ha az egész gazdaságot tekintjük, ki állítja, hogy annak hosszútávú fejlődése szempontjából az az arány a jó, amelyik ekkora összeget eredményez? Ki állítja, hogy a világban a (hosszú távon is) fejlődő gazdaságok így csinálták annak idején? Mert a lényeg mégis csak ez. A felsőoktatás egy szűkebb réteg problémája. Kérdés, hogy ez a probléma milyen mértékben hat ki a többi, széles rétegekre. Ha semennyire, belügy. Ha nagyon is, akkor közügy. És eltűrhetetlen. Nem is fogják eltűrni. Most még lehet terrorizálni, ez is egy fejlődési folyamat, amelynek megvan a kifutási ideje. Csak ne jajgassanak, akiknek akkor kell majd szélsebesen elugrálniuk előle.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!