Miért vannak olyan emberek, akik ellenzik a halálbüntetést, de támogatják az eutanáziát?
A halálbüntetés-ellenzők legtöbbször azzal érvelnek, hogy az állam nem rendelkezhet az egyén élete felett, csakis az egyén rendelkezhet a saját élete felett, de az eutanáziával nem ugyanez a helyzet? Ha valaki (orvos/állam) úgy dönt, hogy az egyén életének véget kell vetni, az nem rendelkezés az egyén élete felett? Nem ugyanolyan kaliberű dolog, mint a halálbüntetés?
Én alapvetően liberális gondolkodású ember vagyok (általában ugye ők az eutanázia támogatói és a halálbüntetés ellenzői) de nem szeretném azt, hogy amíg öntudatlanul fekszek egy kórházban, az orvos egyszercsak úgy dönt, hogy bead egy cián injekciót.
"Az eutanáziáról nem az orvos\állam dönt hanem a haldokló vagy a hozzátartozója"
Aki valóban "haldokló" az ritkán beszámítható, ha meg a hozzátartozó utálja őt, akkor persze, hogy azt fogja választani, hogy végezzék ki.
"de nem szeretném azt, hogy amíg öntudatlanul fekszek egy kórházban, az orvos egyszercsak úgy dönt"
Ha az orvos dönt úgy az nem eutanázia, hanem gyilkosság.
Akkor eutanázia, ha te döntesz úgy.
Szerintem nem szabad összekeverni a kettőt. Az eutanázia lényege az volna, hogy megszabadítja az embert a szenvedéstől, és az emberhez méltatlan léttől. Persze felmerülnek erkölcsi aggályok, de bár én nem láttam még haldoklót, biztosan gyötrelmes lehet nézni is nem, hogy megélni. Nekem anyám nővér volt, és azt mondta, hogy nagyon súlyos betegségeknél kimondatlanul ugyan, de létezik eutanázia, egyszerűen több morfint kap a beteg, sokszor a családtagok kérésére, és mivel fájdalomcsillapítóként adják, hát nem is ütközik törvénybe. De csak akkor alkalmazzák, ha pár napon belül mindenképpen meghalna a beteg. Gyógyulási folyamat közben nem végeznek sehol semmilyen körülmények között eutanáziát.
A halálbüntetés pedig egy élő egészséges ember feletti ítélkezés. Nyilván szociális és pszichés vonatkozásban meg lehet kérdőjelezni például egy sorozatgyilkos emberi mivoltát, de itt az a kérdés, hogy egy élő embert elítélhet e a bírói hatalom, majd végrehajthattatja e rajta ezt a fajta büntetést.
A két kérdés közös pontja az, hogy vindikálhat az jogot magának az állam arra, hogy elvegye valaki életét bizonyos speciális körülmények között. Viszont az indíttatás más, az egyik indító ok a büntetés, a másik pedig a szenvedés megszüntetése. Szerintem ez egy olyan kérdés, amiben nem lehet jól dönteni.
Szükseges rossz?Hmmm...
Csaka zert gondolkodnak, kedves kerdezö valoszinüleg igy, mert az orruk vegeig sem latnak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!