Sokaknak mi a problémája, azzal,hogy az oktatást kicsit a szolgáltatás jellegűvé akarják tenni?
Nyilván, a státusztörvényben azért vannak problémás részek, mint a vezényelhetőség,hosszú felmondási idő.
De, ezeket leszámítva nincs vele nagy baj.
Én, amikor pályakezdő voltam, a 2010-es években nem volt ám könnyű pályakezdő diplomásként elhelyezkedni, sokkal nehezebb volt, mint most.IT szoftverüzemeltetőként kezdtem, az egy szolgáltatás volt.Alá kellett vetnem magamat a megbízó akaratának, mivel gyártástámogató rendszerekről volt szó, ügyeleti rendszer volt.Felhívhattak hajnali 3-kor vagy vasárnap is, beosztás tervezésétől függően.
Az oktatás is egy szolgáltatás, csak eddig a megbízók nagyon nagy keretet engedtek a szolgáltatást végzőnek.Eddig nem volt értékelés, ellenőrzés is csak alig.
A szolgáltatás színvonalán pedig emel az értékelés, visszajelzés.
Én azt a felfogást sem értem,hogy a pedagógusokat piedesztálra emelik, mintha különbek,többek lennének, mint a többi diplomás.Pedig, nem azok.
Ha tetszik ha nem, ők a szolgáltatást végzők és az lesz amit a megbízók akarnak.
Most ezt pontról pontra megcáfolnám, csak már annyiszor leírtam gyakorira, hogy meguntam.
Ha szerinted az rendben van, a gimnazistákat nem szaktanárok tanítják, és az évtizedek óta adott iskolában tanító tanárok egy tollvonással másik iskolába átvezényelhetőek lettek, akkor egészségedre.
Ha művelődni akarsz a témáról, akkor életedbe először olvass el egy nem NER által cenzúrázott újságcikket.
"Az oktatás is egy szolgáltatás"
Amíg tankötelezettség van, nem szolgáltatás.
"csak eddig a megbízók nagyon nagy keretet engedtek a szolgáltatást végzőnek"
Nehogy azt hidd!
"Eddig nem volt értékelés"
Dehogynem!
"ellenőrzés is csak alig"
Folyamatosan ellenőrzi minden tanár munkáját a felettese!
"A szolgáltatás színvonalán pedig emel az értékelés, visszajelzés."
Folyamatos volt a visszajelzés eddig is a felettesek, a kollégák és a gyerekek meg a szülők részéről is
"a pedagógusokat piedesztálra emelik, mintha különbek,többek lennének, mint a többi diplomás"
Kik? Hosszú évek múlva SEM fogja elérni a bérük a diplomás átlagbért SEM, csak a 80%-át!!! Milyen piedesztálról beszélsz?!
"ők a szolgáltatást végzők és az lesz amit a megbízók akarnak"
Majd ha átmennek a versenyszférába: nyelviskolákba meg hasonló helyekre, akkor! Csak az a kérdés, hogy akkor ki fogja tanítani azokat, akiknek nem lesz rá pénzük, hogy megfizessék a versenyszférabeli szolgáltatásokat!
Ez a kérdés olyan, mint, a huxitra való hangolás.
Hova jutott ez a nyomorult ország.
"ez a nyomorult ország"
Nem nyomorult. Oda jutott, ahova juttattuk. Nem kell áttolni a felelősséget másra, úgyse lehet.
7, én biztos nem:
-amig otthon éltem szavaztam, jártam tüncikézni, később kiabáltam, szóltam, hogy ezt már ne, de, de ez kellett ennek a nyomorult országnak. Ha kell, akkor nagy betűkkel irom le, hogy NYOMORULT ORSZÁG. Gyurcsány sem tudta ezt ennyire elqrni, sőt...
hogy a fenébe történhet, hogy ebben a nyomorult országban ma már a szabad oktatáshoz való jogról szól a vita, hogy a tanárok valami nemtudom, milyen ellenzéki politikusok lettek, azok a tanárok, akik a jobboldali embereket ugyanúgy tanitották, hogy a diákok, akik az oktatásért szólnak fel, könnygázozzák? Hová jutott ez a nyomorult ország?!
Sokat nem tudok az oktatás Finn modelljéről, de állítólag, ott csak a legkiválóbbak lehetnek tanárok. Nagy fizetsét kapnak, de cserébe nagy válogatáson kell keresztül menniük. Ezzel nagyon egyet tudok érteni.
Szerintem eleve egy teljesen elhibázott dolog az, hogy a gyermekek az életidejük: a nevelődési idejük, ekkora részét töltik az oktatási rendszerben / távol a szüleiktől nap mint nap, de ha már így van...
A tanárok nemcsak tantárgyakat tanítanak ("szakmai kompetenciákat" adnak át), hanem nevelnek is és szerepmodellként is szolgálnak.
Na most. Saját tapasztalatokból kiindulva. Az én tanáraim (egy megyeszékhelybeli elitnek számító gimnáziumban) bőven többet tanítottak, mint az érettségi követelmény. (Ezt a többletet nem kérték számon, csak átadták.) ÉN épp ezért tudom, hogy mire és hogyan lehet azt használni, amit az érettségi megkövetel. De tapasztalatom szerint sok érettségit adó iskola, csak a minimumot adja át (maximum, mert van sok hely, ahol még azt sem). Akik onnan jönnek, kb. max. olyan kvalitásokkal kerülnek ki az oktatási rendszerből, mintha csak 8 osztályt végeztek volna. Szóval hiába tanulja meg (INKÁBB: MAGOLJA BE...) az érettségi tananyagot, szemernyi fogalma sincs arról, hogy az mire jó.
Ebből mi a konklúzió? Az, hogy tanára válogatja azt, hogy az általa tanított tantárgyat a diákja milyen mértékben tudja hasznosítani majd. És azon tanárok "felszaporítása", akik a tudást használható formában adják át, az kormányzati szándékok kérdése.
Több tanárom is képes volt az életszemléletét, élettapasztalatát számunkra édekes és befogadható módon átadni. Tehát, ha már ők (voltak) a nevelőink az életünk nagyobb részében, képesek voltak valami pluszt átadni.
DE ha a kormányzat folyamatosan építi le a pedagógiai szabadságát, a munkaeszközeit, a munkakörülményeit és nem utolsó sorban a munkabérét a pedagógusoknak, akkor mit várunk?? A tehetséges pedagógusok sorra hagyják el a pályát; a tehetséges LEENDŐ pedagógusok inkább bele sem kezdenek ebbe a képzésbe. Így egyre inkább csak az emberileg, pedagógiailag vagy épp szaktanárilag selejt emberek maradnak a pályán, és max. ugyanilyenek viszik végig a tanárszakos oktatást és maradnak is meg tanárnak...
Ha az állam/ a kormány az oktatáspolitikája által egyre kompetensebb embereket képez, akkor azok az emberek egyre jobban képesek az ország adottságaiból (gazdaságilag/ adóbevételileg is) a lehető legjobbat kihozni.
Lehet, hogy a globalista óriás-tőke, amire a rendszerváltás óta a magyar kormányok Antall-tól Gyurcsányon át egészen Orbánig alapoznak, megsínyli, ha egyre kompetensebb és kompetensebb (valamint a tehetséges pedagógusok által NEM tarumatizált [ahogy sokszor most van], hanem egyre épebb pszichéjű...) magyar emberek kerülnek ki a magyar oktatási rendszerből, de Magyarországnak viszont ez az érdeke.
Az oktatás nem a "jelenbe" (a gazdaságot jelenleg uralók jelenlegi érdekeibe), hanem a jövőbe, a jövő lehetőségeibe való befektetés.
Ehhez pedig az kell, hogy az oktatási rendszerben ne csak a tantervet megfelelő mértékben leadó szaktanárok legyenek, hanem jó nevelők és követhető (tanári) példaképek is.
Amilyen MA a kormányzat oktatáspolitikája, az az oktatási rendszeren legözelebb 10 év múlva látszik meg teljességében, az oktatási rendszerből kikerülő diákokon meg legközelebb 20 év múlva látszik meg.
Szóval, amit az elmúlt 19 évben elcseszett a Gyurcsány-Orbán kormány, azt legközelebb 2043-ra lehetne rendbe tenni, ha a jelenlegi kormány MOST EBBEN A SZENT PILLANATBAN elkezdené a renbetételt. De a jelenlegi kormány, most épp, sokkal inkább lezülleszti a maygar oktatási rendszer maradékait...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!