A pedagógusok mikor kapják meg a horror fizukat?
#10 Az a baj, hohy amit ìrsz jogos, de a tervezett ertekelèsi rendszer pont az ellenkezőjet èrnè el.
Ilyenekèrt lehet pontot kapni, mint: hàny diakja nyert tanulmànyi versenyen.
Vagyis a rosszabb sulikban tanìtò tanàrok meg kevesebbet fognak keresni.
Olyanròl meg egy piaci alapù munkahelyen sem hallottam meg, hogy ùgy osztogatnak prèmiumot, hogy a màsik dolgozò szerződèsben lefektetett bèrèből lecsippantanak ès ùgy adjàk a kollègànak. Mert ebben a rendzserben valaki jutalma, màs büntetèse lenne. Ez embertelen ès csak azt èri el hogy feszültsèg legyen a munkahelyen, ami hàtraltatja majd megint a munkavegzèst
#7 "Gyanítom, hogy valamiféle teljesítmény-értékeléshez lesz kötve, de azt még nem tudjuk, hogy mihez."
Mindig van egy félelem azokban akiket minősíteni fognak, hogy olyan szempontok fognak számítani amiket majd úgy sem lehet teljesíteni. Ahogy terjednek most is olyan mesék, hogy majd az kap magas fizetést akinek sok a versenyeken győztes diákja és persze hogy nem lesz majd ilyen, főleg ott nem ahol a diákok nehezen tanulnak.
Ez csak mese. Most sem ilyen szempontok alapján minősítik a pedagógusokat, hanem konkrét, a saját pedagógiai munkáját, fejlődését nézik amikor valaki pedagógus 2 fokozatba vagy mesterfokozatba lép.
Van 3 osztályom egy évfolyamon, ugyanazt tanítom nekik ugyanolyan óraszámban, ugyanazzal a tankönyvvel, ugyanolyan tantervvel. Még ebben a 3 osztályban sem egyformán végzem el a munkámat, mert teljesen eltérőek a diákok. Melyik alapján minősítenének engem? Amelyik osztálynak 4,3 lett az év végi átlaga vagy amelyikben 3,4? Amelyik osztályban megbukott 2 diákom vagy amelyikből versenyt nyert 2? Mi van ha ugyan versenyen indult a tantárgyamból, de nekem semmi közöm a felkészítéséhez, mert másik iskolába járt külön felkészítőre? Miképpen minősít engem ha nem a saját tanórámon hanem másnak a tanóráján tudom eredményessé tenni a diákot, hiszen én vagyok vele délután korrepetáláson meg tanulószobán? Hogyan lehetne összehasonlítani a diákok osztályzatai vagy eredményei szerint egy kertvárosi, jól szituált, diplomás szülők gyerekeiből álló osztályban dolgozó pedagógust meg egy roma iskolában dolgozó pedagógust, ahol a szülők még írni olvasni se tudnak gyakran?
Természetesen a minősítésbe bele fog számítani az is hogy milyen eredményeket érnek el a diákjai, de nem így, hogy ha lett országos bajnoka akkor jó tanár, ah nem is volt versenyen nyertes diákja akkor rossz tanár. Hanem a diákok év közben elért fejlődését, a használt pedagógiai módszereit és hasonlókat fogják nézni. Hogy miképpen tartja az óráit, mennyire tudja megfogni a diákjait, felkelteni az érdeklődésüket, gondolkodásra bírni őket a lehetőségekhez képest stb. stb.
Majd kialakul, ahogy meg lettek a szempontjai annak a minősítésnek is ami most van.
#13 "Olyanròl meg egy piaci alapù munkahelyen sem hallottam meg, hogy ùgy osztogatnak prèmiumot, hogy a màsik dolgozò szerződèsben lefektetett bèrèből lecsippantanak ès ùgy adjàk a kollègànak. Mert ebben a rendszerben valaki jutalma, màs büntetèse lenne. "
Márpedig van amikor így működik. Van egy keret amit úgy határoznak meg, hogy elméletileg minden dolgozónak járna X, majd ezen kereten belül súlyoznak és döntik el, hogy ebből mennyit kap meg az egyik és mennyit a másik.
"Ez embertelen ès csak azt èri el hogy feszültsèg legyen a munkahelyen, ami hàtraltatja majd megint a munkavegzèst"
Pontosan ezért nem szokták ezt elmagyarázni a dolgozóknak és ezért nem tudsz róla te sem. Pedig alapvetően így történik.
Ami ennél "vicecsebb" és egy volt munkahelyemen csinálták is, hogy utólag alkottak olyan szabályokat a minősítéshez, ami szerint ki lehetett hozni, hogy a keretbe beleférjenek a jutalmak. Vagyis előre olyan elvárások voltak meghirdetve amiket nem lehetett konkrétan megszabni pl. "az éves teljesítménye és munkavégzése a csoportja eredményét jelentősen javítja", majd amikor osztani kellett a jutalmat akkor jelezték, hogy ez azt jelenti, hogy nőtt-e a bevétel 12%-kal vagy nem.
"a ped 1-ben is másfél millió bér adható, ami a legalacsonyabb tanári szint." - mármint nem a másfélmillió a legalacsonyabb, hanem a Ped.I. - de amúgy a gyakornok a legalacsonyabb.
Ha megfigyeled, annyi a változás, hogy a Gyakornok->Ped.I.->Ped.II. fokozatok között a minimumban csak bruttó húszezres különbség van, és távlatosan azt is meg fogja enni az infláció (pár év múlva senki nem kap majd minimumot, mert a szakmunkás bérminimum fölé megy). A háromévenkénti soros lépés is megszűnik. Magyarul lesz egy tanári fizetés, ami az évekkel nem emelkedik. Ja, azt nem mondtam, hogy a mesterpadagógus, kutatótanár, az nem olyan fokozat, mint az alatta lévők, hogy nem lehet elveszíteni, azt egy konkrét célfeladatra, program megvalósítására adják. És ha nincs pályázható keretszám, akkor senki nem lehet mester vagy kutatótanár fokozatú...
A maximális összeg meg ne tévesszen meg senkit, lehetne végelen is. Semmilyen törvényi garancia nincs rá, hogy ne mindenki a minimumot kapja.
Szóval a kezdők bére jelentősen emelkedik, a többieké nem. Nettó 272eFt-ot én nem neveznék "horror bér"-nek... (Ped.I minimum) Például 2024 januártól egy kezdő őrmester nettó 338eFt-ot fog kapni, egy hadnagy (hogy diplomás fizetéseket vessünk össze) 389eFt-ot. Csak míg egy hadnagyból lehet később alezredes, a ped.I.-ből már érdemi fizetésnövekedést nem lehet elérni.
#19 A legfontosabb pont a kezdő béreket emelni, ha ezt meglépik és jelentős az emelés, azzal már fél sikert érnek el.
Ha egy kezdő tanár az egyetem után inkább elmegy máshová dolgozni akkor nem fog visszajönni. De ha az első években már értelmes bére van akkor gyakorlott pedagógus válik belőle és már nem is akar elmenni olyan könnyen.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!