Fideszes megmondóemberek szerint a magyar nép 2010-ben végleg lezárta a szerintük „hosszúra nyúlt Kádár-korszakot”. Vélemény?
"A Fideszes emberek is háttal nézik a fákat, amitől nem látják az erdőt."
De még a fákat se!xD
#10
A rendszer árnyoldalai
A nagyobb szabadság természetesen nem jelentett teljes szabadságot. A Kádár-
korszakban a párttól független közösségi cselekvést, szerveződéseket nem támogatták,
csak a párthoz kötődő szervezetek működhettek. A civil szerveződések hiánya hosszú távra
meghatározta az emberek közösségi szellemét, ennek lett negatív következménye lett az
elzárkózás, a csak saját problémákkal való törődés elterjedése a társadalomban.
Megmaradt az „éberség” beidegződése is: a Belügyminisztériumban továbbra is külön
csoport (a hírhedt III/III-as ügyosztály) foglakozott bizonyos személyek, csoportok állandó
megfigyelésével, ügynökök, beszervezett besúgók hálózatát működtetve.
Az életszínvonal emelésének politikája is következményekkel járt, emiatt elhanyagoltak
egy sor, kevésbé fontosnak ítélt területet, mint például a távközlés vagy az úthálózat,
oktatás, egészségügy fejlesztését; ezeken a területeken Magyarország egyre inkább lemaradt
a nyugati országoktól. Magyarországon viszonylagos jólét uralkodott, viszont emögött
nem állt olyan teljesítőképes gazdaság, mint a nyugati államokban.
A gazdaság alapvető jellemzői ugyanis azok maradtak, mint korábban: maradt a merev,
állami irányítású tervgazdálkodás, az extenzív fejlesztések (mennyiségi bővülés, új
beruházások) előtérbe helyezése, az állami szabályozások rendszere (pl. kötött, hatósági
árak az alapvető élelmiszerek esetében). Ezeknek megvolt a maga haszna (pl. az új
beruházások új munkahelyeket teremtettek, az árakat mesterségesen alacsony szinten
tartották, így könnyen megvásárolhatóak voltak pl. az alapvető élelmiszerek), de a gazdaság
fejlődése az 1960-as évek végére lassulni kezdett.
Az új gazdasági mechanizmus kísérlete
Ezt a tendenciát figyelembe véve 1968-ban így indult útjára gazdasági szakemberek (Nyers
Rezső, Fock Jenő) elgondolásai alapján az új gazdasági mechanizmus, amit nagyobb
szabású gazdasági reformnak szántak. A reform lényege az extenzív fejlesztésről az áttérés
lett volna az intenzív fejlesztésre (tehát a mennyiségi szemlélet helyett a minőség és
hatékonyság volt a cél, az új befektetések helyett a korszerűsítés, a meglévő struktúra
fejlesztése). A reform keretében alapvetően lazítottak a tervgazdálkodás szabályain, csak
keretszámokat írtak elő, nem szigorú tervszámokat, és a vállalatok nagyobb önállóságot
kaptak a megvalósításhoz. Az alapelv az volt, hogy a döntések ott szülessenek, ahol a
termelés folyik, ezzel akarták ösztönözni a hatékonyabb termelést.
A reform azonban nem érte el célját. A megvalósításba ugyanis olyan fékeket építettek
bele, amelyek eleve kétségessé tették a reform sikerét. Ilyen volt pl.
- a hatósági árszabályozás fenntartása, ami eleve kizárta a versenyképességet
a teljes foglalkoztatottság fenntartása (maradt a felesleges alkalmazások tömege,
ami a munkamorálra volt rossz hatással, illetve a bérek kifizetése a nyereségességet
kérdőjelezte meg)
- az állami támogatás és nyereségelvonás rendszere, amelynek keretében a
nyereségesen működőktől vették el a nyereséget, hogy a rosszul működőket
támogassák.
Ahhoz, hogy a reform sikeres legyen, politikai és ideológiai változásra is szükség lett
volna. Előrelépés ezen a téren viszont nem történt, Kádár nem kockáztatta meg, hogy
jelentősebb változásokkal Magyarország Csehszlovákia sorsára jusson (1968. „prágai
tavasz”), ezért 1973-ban leállították az új gazdasági mechanizmust.
A gazdasági reform sikertelensége után a gazdaság lassú hanyatlása folytatódott. Az
életszínvonal fenntartása viszont létkérdés volt a rendszer számára (emiatt fogadták el), így a
gazdasági problémákból eredő hiányt hitelfelvételekkel próbálták orvosolni. A hitelek
javarésze az életszínvonal politika szinten tartására ment el, nem a hatékony gazdálkodás
megteremtésére, így az államháztartási hiány folyamatosan nőtt. Az 1980-as évekre az ország
adósságcsapdába került, már a meglévő hitelek törlesztésére vettek fel újabb hiteleket.
A társadalmi következmények
Az életszínvonal fenntartása a lakosságtól is többletmunkát igényelt. Az egyéni boldogulást
a rendszer azzal támogatta, hogy szemet hunyt a „második gazdaság” létezése fölött.
„Második gazdaság” alatt a háztájiban, a kisiparban és kiskereskedelemben legálisan
mellékállásban végzett munkát értették, de ide számították például a magáncélra végzett
munkát („maszekolást”) is. Ennek köszönhetően a családok több bevételhez juthattak – igaz,
több munka árán.
Az életszínvonal emelésének és szinten tartásának árát így viszont a lakosság is
megfizette: az emberek jelentős része önkizsákmányoló munkát végzett „második
gazdaságban”, a főállás mellé másodállást vállalva a több és biztosabb jövedelem érdekében.
A hetvenes években a magyar családok mintegy háromnegyede szerzett jövedelmet a
második gazdaságból.
Az önkizsákmányolás, túlhajszoltság ugyanakkor negatív társadalmi
következményekkel járt. 1960 és 1980 között a felnőtt lakosság várható élettartama
csökkent, különösen a középkorú férfiak halálozási arányai romlottak. Nőtt a deviáns
jelenségek száma: az öngyilkosságok aránya, az alkoholisták száma folyamatosan
emelkedett.
Válságba került a társadalom alapegysége, a család is: nőtt a válások száma, elkezdődött
az egy, maximum kétgyermekes családmodell elterjedése (több gyermek eltartása már
problémás lehetett).
Mindezek mellett jellemzővé vált a társadalmi különbségek növekedése. A Kádár-
korszakban is létezett társadalmi elit (a káderek, vezető beosztásban lévők, akiknek szűkebb
körét a nomenklatúra, a párt felső vezetése jelentette), akik mindenhez könnyebben jutottak
hozzá, míg másik oldalon nőtt azon családok száma, akik jelentős többletmunkával tudták
csak fenntartani a jólétet, vagy épp szegénységben éltek (pl. sokgyermekes munkáscsaládok,
szakképzettség nélküliek, egyedülállók). A társadalmi egyenlőség tehát, amit a rendszer
hirdetett, a valóságban nem érvényesült
„hosszúra nyúlt Kádár-korszakot”
Teljesen igaz, szerintem is rövidebbnek kellett volna legalább 15 évvel lennie.
Ha viszont úgy lett volna, mai vezető politikusaink csak falusi kis surmók lennének.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!