Miért csökken Európában a vasúti közlekedés? Szerintetek milyen jövője van a vasútnak?
A vasút sok aspektusában a jövő közlekedési eszközének tűnik. Környezetbarát, biztonságos, gyorsabb, mint az autó (már ahol 130-nál gyorsabban mennek a vonatok) stb.
Ennek ellenére úgy tűnik, Európában hasonló folyamat játszódik le, mint Amerikában az 50-es években, amikor elkezdtek rengeteg személyszállító vasúti szolgáltatást megszüntetni, és az autópályahálózat építésére került a hangsúly.
Dacára annak, hogy a Nyugat-Európai országok többsége híres az erős környezetvédelmi politikájáról, teljes mértékben liberalizálták a fapados légitársaságokat, a repülők pedig nem épp környezetbarát közlekedési eszközök.
Németországban pár éve legalizálták a belföldi, magán buszos társaságokat, amik nevetségesen olcsó árakkal utasok tömkelegét nyerik el a vasúttól.
A Német és Francia vasút sok éjszakai viszonylatot megszüntetett.
Úgy tűnik egyedül a kínaiak (akik nem épp környezetvédők) és az oroszok (akik nem épp a technikai fejlődés csúcsán vannak) veszik komolyan a vasutakat. Kínában gőzerővel folyik az új vasútvonalak építése, az oroszok sok hosszútávú nemzetközi viszonylatot vezettek be pl. nemrég egy Moszkva-Párizs hálókocsit.
Szerintetek mi lehet az oka annak, hogy Európa hagyja veszendőbe hagyni másfélévszázados vasútközlekedési hagyományait?
Gondolom azért zárják be őket, mert nem gazdaságosak és csak nyelik a pénzt.
Ha nem így lenne, akkor nem zárnák be. Nem?
Az oroszokat meg a kínaiakat hagyjuk, mert ezeknél lényegében az van, amit a Párt mond, azok meg nem foglalkoznak azzal, hogy mi éri meg és mi nem. Tetszik a vezetőknek a vasút, ezért az kell.
Nálunk is Orbánnak tetszik a kisvasút, ezért nálunk is az kell.
Azért, mert a személyszállításban a repülés például mára sokkal szélesebb körben elérhető lett a fapados társaságoknak köszönhetően. Ami vonattal több napos út lenne (például Európa egyik végéből a másikba jutni), az repülővel alig pár óra. A teherszállításban a vízi fuvarozás jelentősége növekedett meg világszinten, hiszen az ipari létesítmények is a kikötők körül telepednek meg. Ezek a tényezők okozzák a vasút térvesztését.
Kína és Oroszország esetén érthető a vasutak favorizálása, hatalmas területű országokról van szó, amelyeknek tipikusan a szegényebb, fejletlenebb régióiban épülnek ezek (Belső-Kína és Szibéria), ahol egyelőre nem igen van alternatívájuk. Ha ezek a területek is fejlettebbé válnak, elképzelhető, hogy itt is teret veszít majd a vasút.
Egyre inkább erőszakkal(uniós vállalások) privatizálják, ami a legtöbb vasúttársaságot a közút-vasút finanszírozási probléma miatt versenyhátrányba kényszerít, végül több esetben és ki is kényszerül a piacról a "minőségi távolsági nagy-sebességű" (ICE/TGV/...) és az előváros kivételével.
Ahol állami, és tesznek bele pénzt, ott egyre nagyobb teret nyer, nagyobb utaslétszámmal pl: ÖBB(az osztrák állami vasút) CD(Cseh vasutak) ZSK(Szlovák vasutak).
Közút-Vasút finanszírozási probléma:
Közutakat az állam az adófizetők pénzéből építi, a használatukért közvetlenül ritkán kell fizetni (kivétel Autópályák illetve itthon az útdíj), azaz 0 költséggel közlekedik rajtuk mind az áru, mind a személyek(Buszok,autók).
Vasút esetében nem az állam fizet, hanem a privatizált vasúttársaságnak önerőből kell pályahasználati díjat, fizetnie, amiből finanszírozzák a pályaépítést, illetve fenntartást, ami hozzáadódik a költségeihez.(Ezért van az, hogy a korábban említett két szegmens marad csak meg, mivel nagy bevételt jelent kilométerre, megállóra, illetve gyorsítás-lassítási energiára lebontva.)
A tehervasúti visszaesésnek a "Just in time" rendszerek a fő okai egyre kisebb raktárkészlet, gyorsabb eladások, kis szállítás a fő oka(azaz az, hogy kamionnal ez könnyebben megoldható). Ezen csak direkt állami beavatkozás (raktárközpontok, állami vasúttársaság, ami, átvállalja a raktárban álló áru egy részének ára azaz de facto faktorálja a már kocsira rakott árut).
Esetleg a Rola, vagy hasonló rendszer, de ahhoz is előbb államilag támogatott, vagy állami infrastruktúra kell, hogy kiépüljön, és csak azután tud piaci alapon működni.
Nem feltétlenül csökken, csak éppen átalakul, amire nagy szükség is van az olcsó fapados légitársaságok miatt.
Európa sok országában erőteljesen folyik a nagysebességű vasúthálózatok kiépítése (Franciaország, Németország, Olaszország, Spanyolország), melyek már esetenként fel tudják venni a versenyt a repülőgépekkel is, hiszen vonzó lehet, hogy míg egy vonat egészen a város közepén fekvő pályaudvarig elszállítja az utasokat, addig a repülőgépek a város határában vagy még messzebb tesznek le.
A szárnyvonalakat pedig érthető okokból zárják be, hiszen sokszor drágább a fenntartásuk, mint a haszon.
A hosszútávú cél egy egész Európát behálózó nagysebességű vasúti hálózat, amely valóban versenyhelyzetet teremtene a fapados légitársaságokkal szemben.
Egyáltalán nem csökken a vasút jelentősége Európában, csak éppen átalakul. A középtávú városközi és a nagyvárosok környéki elővárosi közlekedésben a vasút továbbra is a legkedveltebb és a leginkább megfelelő tömegközlekedési eszköz.
Amit írsz, hogy a németek és a franciák meg kívánják szüntetni az éjszakai hálókocsis vonatokat, éppen, hogy a fejlődés jele. Átalakulnak az utazási igények. A nagysebességű vonatok (TGV, ICE, AVE) korábban fél napos, egész éjszakás utakat rövidítenek le pár órásra, nemigen van értelme drága gördülő szállodákat működtetni ezek mellett. De ez is van, ahol megéri, az ÖBB-nek például jól mennek az éjszakai járatai, a tervek szerint át is vesznek több hálókocsijáratot a DB-től. Nekik megéri :)
A brit éjszakai vonatok is reneszánszukat élik.
A privatizált brit vasúti személyszállítás pedig amúgy is nagy siker, folyamatosan bővül a vonaton utazók száma, még az 1960-as években bezárt vonalakat is felújítanak és újra járatnak.
Amerikában meg a vasúti teherszállítás jelentősége óriási, sokkal nagyobb, mint Európában, az Egyesült Államok teherszállításából kb. 40 százalékkal részesedik a vasút (Európában 10 százalék sincs ez az arány). De még ott is van, ahol a kormányzatok komoly pénzt fektetnek a személyszállítás fejlesztésébe, pl. Dél-Kaliforniában.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!