Az EU miért irtózik annyira attól, az állam beavatkozzon a gazdaságba, netán pénzt adjon cégeknek?
Pedig a történelem folyamán oly sokszor oldotta meg ez a problémákat, sokszor így lett versenyképesebb egy ország.
Jelentős állami beavatkozás kell ahhoz, hogy egy ország fejlődjön és iparosodjon.
Pár példa:
Egyesült Németország (Bismarck)
Franciaország (Charles de Gaulle)
USA (Bizony-bizony, bármily meglepő, az Amerikai Egyesült Államok 1918-ig keményen protekcionista politikát folytatott, a Világ egyik legzártabb gazdaságaként és Roosevelt is durva állami beavatkozásokat tett a gazdaságba)
Hogy közelibb esetet mondjak, az NSZK-ban a II világháború után, nagymértékű állami beavatkozások voltak,sőt az állam bizonyos cégeket még anyagilag támogatott is, hogy a versenyképességét növelje.
Természetesen a nyugati tagállamok már megtőkésedtek, nincs szükségük állami beavatkozásokra.Így nekik nagyon is kedvező dolog a szabad verseny, szabad piac és annak a propagandálás.
A keleti tagállamok versenyképessége nem érdeke a nyugatiaknak Nekik egy olcsón termelő és nagytételben felvásárló periféria kell.
Hisz gondoljunk bele, milyen ciki lenne a német Siemensnek vagy a francia Alastomnak, hogyha a "kacat" lengyel Pesa vagy a cseh Skoda versenyképes terméket állítana elő , esetleg lenyomná az övükét.
Na, ezért tiltja ennyire az EU ezt a fajta gazdaságpolitikát, ezért ellenez minden jellegű államai beavatkozást.
Mert ez általában olyan eredményekkel járna, mint amikor Magyarországon az állam aktuális vezetői a saját haverjaiknak utalgatják a milliárdokat.
Működne a dolog egy korrupciómentes országban, de ahol nagyon ott van ez a tényező, ott csak azzal jár, hogy egyesek piszkosul meggazdagodnak az állam pénzéből, az állam pénze pedig az adófizetők pénze.
A szocializmusban az állam jelentősen beleavatkozott a gazdaságba, még is megbukott.
Magyarországon is beavatkozik az állam a gazdaságba. A közbeszerzéseket, a vele járó állami és EU-s támogatásokkal együtt Simicskának, a felcsúti polgármesternek, Orbán papának stb. adja. A kisvállalkozásokra viszont annyi adóterhet rak, hogy csődbe mennek. A munkavállalók is annyi adót fizetnek, hogy nem marad pénzük hó végén vásárolni.
A gazdaság pedig hanyatlik.
De Németország sem a saját pénzét fektette a vállalkozásokba a II. VH után, hanem a Marschall-terv pénzéből állt talpra.
Nem szabad keverni az elveket egy-egy konkrét gyakorlattal (amely sokszor kompromisszumként jön létre).
Egyfelől az EU nem irtózik. Másfelől a beavatkozás alapvető szereptévesztés. Az államnak a feltételek megteremtése a kötelessége, és ez nem kevés. A törvények megalkotása (a mindenkori helyes célok érdekében) pontosan szükséges és elegendő eszköz. Harmadrészt, fölösleges 80-100 éves példákra hivatkozni teljesen más feltételek közepette. Ráadásul a példák egy része nem állami beavatkozás, hanem törvénykezés. Az állam gazdasági szereplőként való feltüntetése az állam fogalmának nem ismeretre utal. Nem szeretnék azt a rosszabb feltételezéssel élni, hogy a nem ismeret helyett cinikus mellébeszélésről van szó.
Közelebbi és nagyon szomorú példa a hajógyártás.
Az EU-ban 320 ezer ember vesztette el a munkáját a hajóiparban. Olyan tradicionális hajógyártó nemzetek, mint Hollandia, Németország, Spanyolország vagy Portugália hajóipara gyakorlatilag összeomlott, de (szégyen és gyalázat, Nelson admirális forog a sírjában!), ma Anglia az európai hajógyártás egyik sereghajtója.
A legnagyobb európai hajógyártó állam Törökország. Ironikus, fájdalmas, szomorú.
Persze Törökország nem EU-tag, nem érvényesek rá a hajóipar állami támogatását tiltó brüsszeli rendelkezések.
A horvátok csatlakozása egyenlő volt a horvát hajógyártás halálával. Az EU csatlakozás feltétele volt, hogy a horvát állam vonuljon ki hajóiparból. 1,6 milliárd kuna állami szubvenciót kaptak a horvát hajógyárak és 1,9 milliárd kuna adóbevételt termeltek. Csak a hajógyárak. Ebben nincs benne a hajóiparnak alvállalkozóként bedolgozó 3500 horvát KKV adója, akik mellesleg 150-200 ezer embernek adtak munkát.
Ja és igen, hogy a mai napig is járnak hajók Világszerte?
Hát persze, hogy járják. Japánban, Dél-Koreában, Tajvanon és Kínában készülnek. Előbbi három ország szubvenciókkal és állami megrendelésekkel tartja életben a hajóiparát, utóbbi egy az egyben állami kézben tartja a szektort. És persze jövedelmez is nekik. Nem hiszem, hogy a japánok vagy a dél-koreaiak ráfizetéses pénznyelőként szállítanák le a-nem egyszer nyugat-európai-megrendelőiknek a teherhajókat.
Ez az a fajta rosszul értelmezett piacgazdaság és ostoba fafejű neoliberális-neokon gazdaságpolitika, amit az EU és a republikánusok részéről nem tudok hová tenni. Most komolyan tapsoljunk annak, hogy kicsináltunk egy hagyományosan európai ágazatot és szabad utat engedtünk a távol-keleti vetélytársaknak? Nem is értem az ilyesmit...
"Nem hiszem, hogy a japánok vagy a dél-koreaiak ráfizetéses pénznyelőként szállítanák le a-nem egyszer nyugat-európai-megrendelőiknek a teherhajókat."
Ja, csak elfelejted, hogy ezekben az országokban akkora szégyen a korrupció, hogy sorra szurkálják magukat gyomorba azok, akik egyáltalán gyanúba keverednek.
Ott nincsenek Mészáros Lőrincek és Simicskák.
#6, azért nem árt értelmezni, mielőtt állítunk valamit. Hátha kiderül, hogy nem az EU neoliberális voltáról, hanem valami egészen másról van szó.
A horvát hajógyártás egyenlege tehát a következő. Befektetnek x összeget, kapnak hozzá 1,6 milliárdot az államtól, ebből létrehoznak termékeket, eladják, a kapott pénzből fedezik a költségeket (az alvállalkozók felé is) a jövedelem után adóznak (most hagyjuk, hogy ezen túl profitra tesznek szert). Minthogy az adók nagyjából a nettó jövedelem (tehát a profit) 25%-a körül vannak, tehát a hajóipar mintegy 7-8 milliárd nettó bevételre tett szert. És ebből nem telt a szubvenció kiváltására! Mert nyilván nem is erről van szó. Szubvenciót veszteséges termeléshez adnak. Mindenütt a világon. Van, hogy a veszteség a világpiaci helyzet következménye, van, hogy pazarló hibás termelés következménye. Akár így, akár úgy, felülvizsgálandó a termékszerkezet, a gazdaságszerkezet, az érdekeltségi rendszer és még néhány dolog. Különben az ország veszteséges, és hamarosan lejtmenetben lesz. Ami a csőd kezdete.
Lehet, hogy az Unió elfogult, lehet, hogy drasztikus, lehet, hogy fűnyíróelv szerint cselekszik. És nyilvánvaló, hogy van mit javítania a módszerein. De hogy az alapelv helyes, az magától értetődik egy gazdasági szakember számára. Az Unióban is, mint mindenütt a világon, a dolgok a hatalmi útvesztőkben dőlnek el. Már rég felül kellett volna vizsgálnia az agrárszubvenciókat, akarná is, de megbukik a franciákon, akik ennek igen nagy haszonélvezői. Ha azokat a szubvenciókat inkább termékszerkezet váltásba, racionalizálásba, fejlesztésbe tennék, nem húzódna ennyire a válság, nem húznának el más országok az Unió mellett.
Egyébként pedig az Unión belüli egyenlőtlen szubvencionálásra (hatalmi alapon történő újraelosztásra) rá kell mutatni konkrétan. És utána - ha nem történik semmi - alkalmazható hasonló elv, éppen erre való hivatkozással. Ha a franciák kiboríthatják a magyar kacsa és más élelmiszer kamionokat (nem az állam, a gazdák!), akkor el kellene gondolkozni, miért vásárol a magyar kereskedő francia terméket a magyar helyett. És talán a magyar kereskedőt kéne felelősségre vonni (nem az államnak, a gyártóknak!). De ez nálunk nem megy, mert a magyar a francia terméket szívesebben vásárolja. Vagyis nem annyira az állami beavatkozásokkal van itt probléma, hanem az emberek szemléletével. Ott kell keresni a problémát, ahol az van!
1,6 milliárd kuna állami szubvenciót kaptak a horvát hajógyárak és 1,9 milliárd kuna adóbevételt termeltek. Csak a hajógyárak. Ebben nincs benne a hajóiparnak alvállalkozóként bedolgozó 3500 horvát KKV adója, akik mellesleg 150-200 ezer embernek adtak munkát.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!