Ha az EU, Nyugat nem vesz orosz olajat, gázt, üzemanyagot, képes lesz majd eladni Oroszország az energiahordozókat Törökországban, Közép-Ázsiában, Dél-Ázsiában, Kínában, Délkelet-Ázsiában?
Most is képes, csak jóval olcsóbban, mint amennyiért az EU-nak adta.
Az oroszoknak, mint eladóknak az lenne az érdekük, hogy minél több vevőjük legyen, hiszen akkor magasabb árat tudnak elérni, ha a kereslet magasabb.
A másik része, hogy az EU felé van a legnagyobb csőkapacitás kiépítve, Kína felé sokkal kevesebb van, így új csöveket is kell építeni a szállításhoz, ami nem kis idő és költség.
"Oroszország köszöni, jól van."
Az orosz gazaság az eddigi költségvetési többletes évek után deficitbe fordult, úgyhogy a köszöni jól van, nem teljesen állja meg a helyét:
Elismerte az orosz kormány: még 2025-ben is deficites lesz a költségvetés, jövőre is csökken a GDP - Portfolio.hu
Korlátozott mértékben egyelőre.
Ugyanis nem létezik komoly infrastruktura abba az irányba.
Gyakorlatilag nincsen értelmezhető kapacitású vezetékes szállítás Törökországot leszámítva.
Leginkább csak tankerekkel tudják kelet felé vinni, viszont a tankeres szállítás, főleg a gáz esetében annyira nem gazdaságos.
És még egy fő probléma van a tankerekkel: a legnagyobb tanker-flották szintén a nyugati érdekszféra kezében vannak úgymond, a Mitsui, a Frontline, a Teekay, a Scorpio, stb, és ezek pl. el lettek tiltva attól, hogy ruszki olajat szállítsanak, nem csak az EU-ba, hanem bárhová.
Tehát bajban vannak az oroszok, rövidtávon mindenképp.
6: ha az olajat nézzük, amire szankció van (a gázra nincs, ugye), akkor abból konkrétan csökkent a bevételük, mert hiába tud másfelé is eladni, ha csak jóval kevesebbet tud kérni érte Kínától, Indiától:
Russia Oil Revenues Dropped in November Amid Price Discounts - Bloomberg
Ha a tényeket nézzük, általában képes eladni, de speciel jelenleg a tengeri szállításaik a rossz idő miatt több helyen szünetelnek, mivel az évnek ebben a szakaszában, vagyis télen gyakoribbak a viharok az északi Félgömbön.
Így most csökkentek ideiglenesen az eladásaik, mivel a tengeri kereskedelem volumene jelentősen nőtt, de a viharzónákból, vagy *ba biztonsági okokból nem szállíthatnak.
Ez azonban a korábbihoz képest nem okoz komoly bevételkiesést, mivel az árak viszont nőttek, így a korábbi bevételük kevesebből is megvan és az eladatlan olajat később még eladhatják.
A deficit tényleg nő az orosz gazdaságban, de ennek a háború az oka elsősorban, mivel ahhoz már Montecuccoli szerint is három dolog kell: pénz, pénz, pénz.
Bizonyára a GDP is csökken (mint majdnem mindenhol a világon) mert az senkinek sem jó, ha a gyümölcsöző kapcsolatok megszakadnak, de egyrészt az oroszok kereskedelmi mérlege ugyanúgy pozitív maradt, ahogy eddig is volt, másrészt több szektorban kezdenek átváltani hadi jellegű gazdálkodásra, amelynek jelen esetben nagyobb a hatásfoka, így a jövő évet nem, vagy csak nehezen lehet a mostanihoz hasonlítani.
A viszont tényleg igaz, hogy a szankciók nem hozzák a várt eredményt, nincsenek hatással a háborúra és nézőpont kérdése, hogy kinek mennyi rosszat okoznak, de ez nincs a kérdésedben.
Összegezve: igen, általában már most is képes eladni a tengeri szállítások megnövelésével, de jelenleg vannak, vagy lehetnek azért zavarok, de az oroszok dolgoznak azon, hogy az európai szállításokat átirányítsák az általad jelzett helyekre, bővítik a szárazföldi kapacitást, megkezdték a vezetékek építését, úgy tűni, Európa mindörökre lemondhat az orosz energiahordozókról.
"az árak viszont nőttek, így a korábbi bevételük kevesebből is megvan "
Olajból nincs meg, az visszaesett, a gázra pedig nincs is szankció, és a gázár is bedőlt a háború előtti szintre:
Szakad tovább a gázár, már 70 euró alatt a jegyzés - Portfolio.hu
#7
Azt hiszem, hogy a gázból rendesen is csak kb negyede volt a bevételük mint olajból, úgyhogy mindenképp az olajra koncentrálnak jelenleg. Különben is a tankereikkel az olajat bárhova szállíthatják, a gázbizniszt meg a csővezetékek eléggé behatárolják. 2022 rekord évük volt bevételi szinten, és ha jelentős marzs-al is adják az uralt a brenthez képest, még midig magasabb mint a két évvel ezelőtti ár, sőt ha jól emlékszem korábban a covid közepén még negatív jegyzés is volt az olajra. A japok is bejelentkeztek, hogy nem tudnak orosz olaj nélkül létezni, úgyhogy igény van az olajukra, a technikai nehézségeket meg el fogják intézni. Normális körülmények közt a brent és az ural közt 2-3 dollár szokott lenni, most hogy biztosítás nélkül mennek a hajók kb 20-25 dollárral olcsóbb az orosz. Valahol már olvastam, hogy megoldják rövidesen saját hatáskörben a biztosítást, akkor vissza fog állni a marzs 5-10 dollár körülire, amivel nagyon jól ellesznek. Mivel az amcsik is kipucolták a stratégiai készleteiket, és szeretnék visszatölteni, rövidesen még nagyobb kereslet lesz, és ez megint árfelhajtó tényező lesz. Egyszerűen az lesz, hogy át fog rendeződni a piac, az eladói, és vevői körökben a szereplők helyet cserélnek, de mindenki hozzá fog jutni a betevő olajához, csak mástól, mint eddig.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!