Az USA-ban soha nem volt cél a tömegközlekedési hálózat fejlesztése?
1. Az egyik ok, hogy az ottani fizetésekkel és árakkal az autóvásárlás és tankolás nem nagy luxus. Pontosabban ma már picit drágább az egész világon, de a XX. században még abszolút így volt.
2. A másik a távolságok, aminek oka, hogy régen relatív olcsó volt a föld. Ezt így nehéz elmagyarázni, de úgy képzeld el a főutakat, mint kisebb autópályákat. Vagy mint a budapesti az autópályák bevezetőit, tehát mint ha a Gyáli út vagy Budaörsi út lenne egy főút. Na most hiába visz el a nagyobb csomópontoktól a belvárosba a busz, ha te a 8 sávos főúttól 3 km-re laksz, akkor nem is lesz kedved oda kisétálni, és a 8 sáv mellett még a buszmegállóig is elsétálni. Főleg, hogy valószínűleg normális járda sincsen, hanem a susnyásban kellene sétálnod, mert senki nem sétál arra. Ha ehelyett be is ülhetsz az autódba.
3. A harmadik ok a társadalom szélsőséges összetétele. Egy amerikai gettó az nem tinglitangli Blaha Lujza tér, ahol a legrosszabb, ami történhet, hogy leszólít egy kéregető, te pedig elküldöd. (És a gazdag negyed pedig nem tinglitangli Rózsadomb, ahol a felső tízezer egy nagy úszómedencés házban él és Budagyöngye bevásárlóközpontba jár vásárolni, és ez hú de nagy was ist das.) Hanem felfelé és lefelé is sokkal-sokkal nagyobb a szórás. Szóval ha te sima középosztálybeli amerikai vagy, akkor a buszod lehet, hogy átmegy olyan környékeken is, ami tele van drogossal, az utcán sátrakban élnek a csövesek, és minden nap lelőnek valakit. Ezek a környékek ugyanis pont a "belső városrészekben" vannak, tehát a belváros (ahol az irodaházak vannak) és a külső kertvárosi részek között. Így aztán inkább nem szállsz fel a buszra.
Szóval ezek önmagukat gerjesztő folyamatok is, hogy ha nincs is igény tömegközlekedésre, akkor nem is lesz jó tömegközlekedés, ami miatt még kisebb igény lesz rá.
Meg természetesen az olajlobbi. Asszem a second tought csatorna az, amely jó összeállítást közölt erről.
A városokat is tervezték át, hogy autó nélkül lehetetlen legyen még egy bevásárlás is, hisz az autópálya egyik oldalán van a lakónegyed, a másik oldalt a bevásárló negyed, stb.
Tudatos várostervezés a kőolaj lobbi Tollából.
Az usa egy nagyon jó példa arra, hogyan lesz élhetetlenné egy ország, ha ipari lobbisták befolyásolnak minden döntést.
Amerikaban a varosok eleg nagy terjedelmuek. A busz nem tudna minden egyes pontjara ugy eljutni hogy az kifizetodo legyen,senkinek se kelljen sokat gyalogolnia a buszmegallohoz es raadasul viszonylag gyorsan is celba erj.
Az iskola busz is csak ugy jut el minden gyerekhez hogy sok a megallo, de nem a varos masik felebe visz a busz iskolaba hanem csak egy adott iskolaba ahova tartozol. Aki meg egy forgalmas fouton lakik annak kulon megall a busz a haza elott.
A mi varosunk kb 100.000 lakosu de a buszt nagyon kevesen hasznaljak. Nem is tudom hany utvonala van de igazabol csak a forgalmasabb utakon kozlekedik es van olyan akinek sokat kellene gyalogolni egy odaerjen a megallohoz. Altalaban csak nagyon szegenyek hasznaljak vagy akinek elvettek a jogsijat pl ittas vezetes miatt es nem vezethetnek de ok is inkabb robogoznak mert mopedre nem kell jogsi.
Akinek van rendes allasa az tuti hogy vesz egy autot es inkabb azzal kozlekedik.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!