Ebben az egész ügyben nagyon sok kérdést tehetnénk fel, mivel egyenlőre nagyon zavaros minden. Nézzük a tényeket. Tűz keletkezett egy raktárban, amiben petárdákat,tűzijátékokat, esetleg lőszert-robbanószereket tároltak. Kérdés: Az elsődleges tűz hogy, miért keletkezett, ténylegesen mit tároltak a kigyulladt raktárban? Lehetséges válaszok: Szabálytalan, szakszerűtlen tárolás történt, hanyag kezelés, esetleg jól szervezett szabotázs történt. Ismerve azt a félarab kuplerájt, mindenbebelexarunk mentalitást én a trehányságra szavazok. A tűz már egy ideje tombolt az elsődleges helyen, amit bizonyít hogy rengetegen videózták, már a tűzoltók is a helyszínen voltak, vagy vonultak a szirénázást halva. Innen terjedt át a szomszédos raktárra a tűz, ahol ténylegesen tárolták az ammoniumnitrátot. A füst színe vörösre vált a szürkéről, ami egyértelmű jele hogy elkezd égni az ammóniumnitrát. Közben persze a lőszerraktár is ég, összevissza repkednek a gyutacsok, petárdák, amiből elég ha csak egy eltalálja az ammóniunmnitrátot. Ez meg is történik, 2750 tonna ammóniumnitrát felrobban, kb 0,3-0,5 kT hatóerővel. Kérdés:Valójában hogy került oda az ammóniumnitrát, és ha odakerült, miért tárolták 7-8 évig. Szerintem a magyarázathoz vissza kel nyúlni a történelemben arra az időszakra, amikor azon a vidéken az egyedüli megélhetést a kalózkodás nyújtotta, vagyis Libanon térsége nem olt más mint egy kalóztanya. Történt ugyanis az, hogy xy orosz üzletember eladott egy afrikai országnak 2750 tonna ammóniumnitrátot, a szállítást egy Grúz hajózási társaságot bízott meg. A hajó Líbia felségvizein bajba került, léket kapott, és műszaki segítséget kért a líbiai hatóságoktól. Na itt kezdődik a ködösítés. Ugyanis a tengerjog szerint, egy süllyedő hajó kimentett rakománya a mentő hajó kapitányát illeti meg. Szerintem itt ütközött ki a kalóz véna, mivel a líbiaiak kimentették a rakományt, egyben le is einstandolták, és hagyták elsüllyedni a hajót. Kérdem én, mekkora volt a műszaki probléma, hogy a 2750 tonna szajrét át lehetett pakolni, de ez idő alatt nem lehetett megmenteni a hajót a mai technikákkal? Ködösítés,ködösítés,ködösítés... Szóval raktárban a szajré, már csak el kell adni.. Tiszta ammóniumnitrát, ami ipari-robbanóanyag alapanyag, valamint műtrágya alapanyag. A lényeg, hogy alapanyag, egyből nem lehet használni, további feldolgozást igényel. Líbiában nincs nagy bányászat, ipari-robbanóanyagnak felesleges, katonai robbanóanyagnak nem jó, a műtrágya felesleges, az olajfákat nem kell műtrágyázni, más meg a homokon-kövön úgy sem terem. Szóval valamiért nem tudják eladni a szajrét, lehet a lehetséges vevők elálltak mikor megtudták az eredetét. Lassan használhatatlanná válik a cucc, mivel az ammóniumnitrát erősen nedvszívó, a tengerparton meg pont nedvességből van elég. Az újabb ötlet, adjuk vissza a gazdájának, persze miután kifizette a mentési-tárolási költségeket, amik már paritásban vannak az árú értékével. A tulajt felszólítgatják hogy vigye a cuccát, de nem akaródzik neki, valószínű a rakomány biztosítva volt, tehát őt nagy kár nem érte, vagy tudja jól az árú már tönkrement és értéktelen. Szóval sakk-matt, visszanyalt a fagyi, előre borítékolható volt, hogy gond lesz. Vagy a legendásan hanyag arab munkamorál miatt, vagy hogy egy jól szervezett diverzáns akcióval levegőbe küldik az egészet. Ugyanis nem kell rakétát küldeni az ammóniumnitrátba hogy felrobbanjon, elég csak a szomszéd raktárat felgyújtani ahol robbanószert tárolnak. A bizonyítékok a környékkel együtt garantáltan megsemmisülnek. Az eredmény a pusztításon kívül, hogy a helyzetet függetlenül attól hogy a robbanás baleset, vagy szabotázs volt, a kormány minden külső-belső ellensége felhasználja a kormány ellen. Macroni nem is titkolt üzenet, hogy segítünk, ha pucol a kormány.