A legendák miért szólnak arról, hogy az orosz repülők jobban manővereznek, mint az amerikaiak?
#John_McClane:
Igen, 10-es megelőzött, én is ma használtakat akartam írni :D
A modern gépek nagyjából pariban lehetnek egymással, na meg nem mindegy mikor mihez mérünk.
Nem mindegy a hajtómű száma, teljesítménye, a gép mérete, na meg a legfőbb a hordozott fegyverzet, mert légi bemutatón szépen repülnek, de teljesen más a felállás megpakolva 6-8 légiharc rakétával, esetleg mellette 1-1 tonnás bombával vagy póttartállyal.
Na meg nem mindegy a fegyver korszerűsége, pl az iráni F-14-esek nagy mészárlásokat végeztek Irak ellen Phoenix rakétákkal, de egy AMRAAM-nek is elég nagy a találati pontossága. Plusz kis távolságra ott van a Sidewinder aminek újabb típusai gyakorlatilag bármilyen szögből indíthatóak az ellenségre.
Érdekességként említem, hogy anno a MiG-21-et összeeresztették az oroszok zsákmányolt F-5-ös "olcsó" vadászgépekkel, és az utóbbiakat vezető orosz pilóták nagy arányban győztesként jöttek ki a manőverező légiharcban.
Az arab-izraeli és egyéb háborúk olyan szempontból lehetnek megtévesztőek, hogy ott modern gépek általában régebbi masinákkal (mig-21,23) futottak össze.
Érdemes megnézni az F-15,16 légiharc győzelmeit:
Elég sok 29-es is elvérzett velük szemben, Mondjuk nem is egyenlő feltételekkel indultak, tekintve az usa AWACS gépeinek, és a technikai, számbeli fölénynek. Olvastam pl hogy a szerb gépek kikapcsolt radarral, rádiócsendben, alacsonyan szállva próbáltak "lopakodni" kevés sikerrel. Na meg a lelövések többségét azt nem manőverező légiharcban érték el.
A mai képességeknél már nem elsődleges a légiharc. Az elektronikai rendszerek, fegyverrendszerek sokkal fontosabbak.
Minek légiharcolni, ha úgy is el tudom pusztítani a másikat, hogy nem is látom szabad szemmel?
Ezen a területen viszont az orosz vasak némileg le vannak maradva. Picivel csak....
"Minek légiharcolni, ha úgy is el tudom pusztítani a másikat, hogy nem is látom szabad szemmel? "
Már a '70-es években tudta ezt az F14. Nagy magasságban, közeledő légi célra akár 100+km-ről is indíthatóak voltak a Phoenixek szimultán is. Viszont ilyen lehetőség lényegében csak egy totális háborúban lenne. Nyugati oldalon elég sok "friendly fire" volt már ahhoz, hogy belássák nem lehet ész nélkül lőni mindenre, lásd a Navy által véletlenül lelőtt utasszállítót, amikor az AH64-ek saját Bradleykre nyitottak tüzet, amikor az F15-ösök két UH60-at lőttek le stb..
Ha jól tudom az új radarok és az Awacs-ek is meg tudják állapítani a közeledő cél pontos típusát a visszaverődött radarjelből, ennek ellenére mondhatni kötelező lett a vizuális ellenőrzés - talán a nemzetközi vizeken úszó repülőgép hordozó biztonsági zónájának határát nagy sebességgel átlépő gép lehet kivétel. Ha előírás a vizuális azonosítás, akkor hiába van a Horneten 10 Amraam, közel kell mennie és onnantól... :)
koreai-vietnámi háborút kár példának említeni
alulképzett személyzet vezette a migeket
a harcmodoruk is más volt
pl:míg az amerikaiak szabadon vadászhattak a másik fél pilótáinak mindenre engedélyt kellet kérniük a földi irányítástól
mind a két fél zsákmányolt gépeket a másiktól és kipróbálták a levegőbe
nem véletlenül rettegett a nyugat a migektől
Azért, mert az oroszok olyan hátrányban vannak még most is a BVR fegyverzet terén, hogy inkább a fordulóharcot emelik ki mint pozitívumuk.
A baj ezzel csak az, hogy éles helyzetben mire ezt bizonyítani tudnák, az amerikai már rég leszedte az égről.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!