Kezdőoldal » Politika » Hadsereg, hadvezetés » Ha egy tank, keresztbe átmegy...

Ha egy tank, keresztbe átmegy a sínen akkor a sín deformálódik? Mert 70 tonna nem kis súly.

Figyelt kérdés
2013. máj. 31. 21:26
 1/8 A kérdező kommentje:
Ja és még azt elfelejtettem hogy nyáron a 40 fok melegbe,ilyen kor forró a sín.
2013. máj. 31. 21:29
 2/8 anonim válasza:
73%

Érdekes kérdés.

Bár normál esetben a tankokat külön hadtest szállítja teherautókon, amiknek a pótkocsiján azért van jó pár kerék, ami eloszlatja kellően a tank súlyát, meg a szállító kocsi önsúlyát.

Háborúban meg, ahol tankok már maguktól járnak kelnek meg már régen nem az a fontos, hogy mi lesz egy vasúti sínnel ha átmegy rajt a tank :)

2013. máj. 31. 21:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/8 anonim ***** válasza:
100%
Tankokat régen szokás volt vonatokkal szállítani. Na ha kibírta a tank és a szerelvény tömegét akkor egy sima tank is menne.
2013. máj. 31. 21:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/8 anonim ***** válasza:
100%
A Magyarországon leggyakrabban használt V43 villanymozdony 80 tonna, a Siemens Taurus villanymozdony 86 tonna a V63 villanymozdony 118 tonna. Az M41 dízelmozdony 66 tonna, M44 dízelmozdony 63 tonna. A MÁV 5341 (Stadler FLIRT) szerelvényei 124 tonnások. Ezek még sehol sincsenek egy teljes tehervonat tömegéhez. Azt hiszem egy 63 tonnás Abrams-et is elbírnának azok a sínek.
2013. máj. 31. 21:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 MolotovPunk ***** válasza:
100%
Acélból van.Ráadásul legtöbb még Diósgyőri acélból.Világhírű volt.Elbírná tankot simán amúgy szerintem.
2013. máj. 31. 22:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 anonim ***** válasza:
100%

Valóban, 70 tonna nem kis tömeg. Emlegetik itt többen a mozdonyok, motorvonatok tömegét. Nos, ezek még nehezebbek, azt' azokat is elbírja.

Viszont a dolog nem ilyen egyszerű. Attól valószínűleg nem adná meg magát a sín, hogy rajta áll keresztben a harkocsi. Egy-egy sínszálra jut 35 tonna (fogjuk rá), ez két-két ponton támaszkodik, tehát hellyel-közzel olyan, mintha 17,5 tonnás tengelyterhelésű szerelvény állna a vágányon. Ezt azért elbírják a fővonalak sínjei. Ráadásul a lánctalp nem annyira kemény, mint a vasúti kerék, ezért nem is nyomná szét a sínfejet. A reménytelen állapotú mellékvonalakon beépített mit tudom én, milyen betűjeles sínek lehet, hogy nem örülnének a dolognak.

De van egy nagy buktató: hogy jut fel a tank a sínre? Bizony úgy, hogy oldalról érkezve "felkap" rá. Na, minden bizonnyal itt adnák meg magukat a sínek. A vasúti sín a felülről érkező terhelést jól viseli, hiszen erre találták ki, az oldalról érkező erőhatást viszont sokkal rosszabbul kezeli. Márpedig mikor érkezik a 70 tonnás harckocsi olyan jó 30 km/h-s sebességgel (tud többel is menni, de épp nem támad és nem is menekül), akkor rendesen meglöki oldalra, ahogy a lánctalp felkapaszkodik a sínre. Ekkor pedig már gyengének bizonyulhat a talp és a fej közti, keskeny keresztmetszetű szakasz. A talp jól le van rögzítve, főleg hegesztett pályák esetén, a fej nagy és nehéz, az egész meg pont eléggé kiemelkedik ahhoz, hogy a lánctalp kapaszkodókörmei ne tudják átlépni, biztosan megrúgják oldalra.

A pontos végeredményt nem tudom, mert élőben még nem láttam ilyen helyzetet. De valószínű, hogy tudna kárt tenni egy harckocsi a sínekben. Lehet, hogy nem tépné el a sínszálat (ahhoz kevés ő, esetleg, ha belelő a vágányba), de tudna olyan deformációt okozni rajta, hogy ne lehessen használni a vágányt. Elég, ha mindkét sínszál fejét sikerül pár milliméterrel elhajtania oldalra, esetleg megcibál pár betonaljat, aztán máris vége a vasúti közlekedésnek, amíg nem állítják helyre a vágányt.

2013. máj. 31. 23:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/8 anonim ***** válasza:
100%
Az utolsó okfejtése logikus, de kihagyott egy valamit: a tank lánctalpának felfüggesztését. Tehát mikor a sínen van a tank, akkor a többi görgő, követve a terep egyenetlenségét, ugyanúgy felfekszik a talajra és hordja a terhet, így a 70t egy-egy görgőre csak pár tonnát kap, és ez adódik át a sínre. Ugyanez igaz az oldalerőre. Az is a teljes szakaszon adódik át. Bár így is feltépheti a sínek rögzítését mert a csavarokat nyomásra tervezték benne, nem palástnyomás/nyírásra.
2013. jún. 1. 10:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 A kérdező kommentje:
Köszönöm a válaszokat.Ment a zöld.Mikor háborúvan vonaton is érkezik utánpótlás,és a tankoknak néha muszály a sínen átkelni.
2013. jún. 1. 22:11

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!