Ha egy tank, keresztbe átmegy a sínen akkor a sín deformálódik? Mert 70 tonna nem kis súly.
Érdekes kérdés.
Bár normál esetben a tankokat külön hadtest szállítja teherautókon, amiknek a pótkocsiján azért van jó pár kerék, ami eloszlatja kellően a tank súlyát, meg a szállító kocsi önsúlyát.
Háborúban meg, ahol tankok már maguktól járnak kelnek meg már régen nem az a fontos, hogy mi lesz egy vasúti sínnel ha átmegy rajt a tank :)
Valóban, 70 tonna nem kis tömeg. Emlegetik itt többen a mozdonyok, motorvonatok tömegét. Nos, ezek még nehezebbek, azt' azokat is elbírja.
Viszont a dolog nem ilyen egyszerű. Attól valószínűleg nem adná meg magát a sín, hogy rajta áll keresztben a harkocsi. Egy-egy sínszálra jut 35 tonna (fogjuk rá), ez két-két ponton támaszkodik, tehát hellyel-közzel olyan, mintha 17,5 tonnás tengelyterhelésű szerelvény állna a vágányon. Ezt azért elbírják a fővonalak sínjei. Ráadásul a lánctalp nem annyira kemény, mint a vasúti kerék, ezért nem is nyomná szét a sínfejet. A reménytelen állapotú mellékvonalakon beépített mit tudom én, milyen betűjeles sínek lehet, hogy nem örülnének a dolognak.
De van egy nagy buktató: hogy jut fel a tank a sínre? Bizony úgy, hogy oldalról érkezve "felkap" rá. Na, minden bizonnyal itt adnák meg magukat a sínek. A vasúti sín a felülről érkező terhelést jól viseli, hiszen erre találták ki, az oldalról érkező erőhatást viszont sokkal rosszabbul kezeli. Márpedig mikor érkezik a 70 tonnás harckocsi olyan jó 30 km/h-s sebességgel (tud többel is menni, de épp nem támad és nem is menekül), akkor rendesen meglöki oldalra, ahogy a lánctalp felkapaszkodik a sínre. Ekkor pedig már gyengének bizonyulhat a talp és a fej közti, keskeny keresztmetszetű szakasz. A talp jól le van rögzítve, főleg hegesztett pályák esetén, a fej nagy és nehéz, az egész meg pont eléggé kiemelkedik ahhoz, hogy a lánctalp kapaszkodókörmei ne tudják átlépni, biztosan megrúgják oldalra.
A pontos végeredményt nem tudom, mert élőben még nem láttam ilyen helyzetet. De valószínű, hogy tudna kárt tenni egy harckocsi a sínekben. Lehet, hogy nem tépné el a sínszálat (ahhoz kevés ő, esetleg, ha belelő a vágányba), de tudna olyan deformációt okozni rajta, hogy ne lehessen használni a vágányt. Elég, ha mindkét sínszál fejét sikerül pár milliméterrel elhajtania oldalra, esetleg megcibál pár betonaljat, aztán máris vége a vasúti közlekedésnek, amíg nem állítják helyre a vágányt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!