Miért ujjítjuk fel a régi AK-63 gépkarabélyokat kb. darabonként 1 millió forintért amiért szinte bármely mai modern gépkarabélyt megvehetnénk kiegészítőkkel együtt, amik mellesleg 5,56-os kaliberűek ami a NATO szabvány nem pedig 7,62-es?
Látványosan kamuzok?
gyere nyugodtan Pénteken lesz hadtechnika óra a Lejtős 2esbe (Kossuth Lajos előadóterem), ott megkérdezheted mindkettő tanár urat hogy mégis melyik gép jobb és miért. 9.35től kezdődik az óra. Nyugodtan várunk már amennyiben be tudsz fáradni. Kedves Walter.
Vadászgép-tender:
"Nemigen kell a Gripent bemutatnom, ha máshonnan nem, a tv-ből mindenki hallott róla és a körülötte zajló botrányokról.
A tenderen a francia Mirage 2000, az amerikai F-16 és F/A-18 és a svéd Gripen indult. Nem csoda, hogy mind közül a legszerényebb képességű, de egyben a legdrágább típus, a Gripen nyerte a tendert. Akkoriban röpködtek különböző összegek. A Mirage 35-40 millió $, az F-16 25 millió $, az F/A-18 35 millió $ körüli áron volt kapható (darabonként), a Gripen ára 35 millió lett volna, de ez már lassan a duplája lesz az ún. NATO-kompatibilitás miatt. Szinte mindenki az F-16-ost várta befutónak. Nem csoda. Több, mint 3000, azaz háromezer db készült belőle és számos ország légiereje használja, de bizonyította harci képességeit az elmúlt évtizedek háborúiban is."
Nincs időm utazgatni, de ha már itt vagy, csak a főbb dolgokban világosíts már föl, Mester! Csak a főbb témakörökben: Miben jobb a Zafír-29 (NATO: Slot Back) mint a PS-05/A? Miben jobb az R-27R/ER mint az AIM-120C? Miben jobb a Klimov RD-33 mint a Volvo RM-12 (GE F404)? Meg a MiG-29B avionikája?
Csak a főbb pontokban, légyszi, profi vagy te!
Walter.
Internet huszár vagy, kár volt vitatkoznom veled. Én felajánlottam hogy begyere órára, mert nem egyszerű bejuttatni senkit se a ZMNEre mint látogatót. (mivel szigorították a civilek ideiglenes kártyakiadását) ott akkor lehet több mindent megtudnál. 1 óra alatt mint amennyit eddig összeszedtél különböző fórumokon, újságokban, meg a "haverom haverjától aki kintvolt repülőnapon és kérdezte a pilóta haverját"
De tőled nem is vártam többet.
RD-33
legfontosabb hogy kettő van belőle Az RD egyenként tud 8300kp-t a RM-12tőd pedig lead 8220at mellesleg a MiG ezzel éppen 0.5 Machhal többet tud. Ebben tehát k.rvára nincs előnye a Gripennek. Szerelésben tudni illik, hogy a MiGeknél az egész hajtóművet cserélni kell és azt is hogy elég hangos jószág. A Gripennél egyszerűbb az élet, ha valami gallyra megy, azt megmondja, leveszik azt a panelt megrendelik Svédországból 3 hónap itt is van annyi idő alatt szétszeded teljesen a MiGet és meg is javítod (legolcsóbb semmien panel 180ezer juhéé) MiG-29 b.szik közölni, hogy mi a baja, cserébe elbattyogsz az első elektronikai boltba megveszed hozzá a 1000forintos ellenállást és beleforrasztod. Igen sokkal több szakértelmet kíván, az Fix.
Fegyverzet. Mivel a Gripeneket a megvételi árukon felül NATO kompatibilissé varázsolták ezért a Phoenix rakéta övön aluli ütésnek minősül Walter, tekintve hogy már a Tomcatek is ezzel aprították a népeket és ország világ rettegett tőlük, hogy 160km a hatótávuk, kár hogy a Gripen csak 100kmről tud tüzet nyitni. Ennek ellenére a két rakéta ugyanakkora (4machos végsebessége nem különbözik) nyilván a hatótávolságuk (50-160km) a 120C-t emeli ki.
Avionikában mind a két gép Fly-By-Wire rendszerrel van felszerelve, a Gripen HoTaS irányítási rendszerű.
A Gripenen további drága pízért lehetett venni f.sza barát felismerő rendszert, Ez aztán tényleg kibafontos igazad van. Ericssonék nagyon kitettek magukért hogy lehetőleg ne az F-16osokat vegyük majd célba (taps taps taps)
A MiG-29 tűzrávezetője tud alacsony radarjelzésű gépekre is tüzet nyitni. Valamint javaslom neked a bizonyos "teflon szürke" grafitszemcsés festés áldott előnyeit...
Főbb különbségek:
a MiG 11 évvel öregebb, (1977 első felszállás) nagyobb, több fegyvert képes gyorsabban szállítani, a kopoltyúknak köszönhetően pedig a kiscicát nem fogja beszippantani felszálláskor. A Gripen avionikájával és vezérlésével sem dicsekednék mert 89ben február 2.án úgy esett le mint egy darab kavics.
De még súgok is neked. Tudod miért nem modernizálták tovább a MiGeket? Mert meglett volna már rá az ember is, és a technika is. Azért mert a NATO beköhögte, hogy tovább magyarországnak nem járkálhat olyan vadászgépekkel amikkel az ellenség is furikázik.
Ezért lett kiírva a tetves tender, és most ezért nem dörzsölhetjük a markunkat hogy Vajon 2012-2013ra nem kapunk-e MiG-35ösöket. Csak ehhez nem kellett volna lek.csögözni Putyint.
Igen a JAS és az F-16 vagy az F-18 között értelemszerűen az Amcsi pályázat lett volna a befutó.
Jelenleg pedig áll a garázsban 2 Ferrari meg 14 Subaru WRX...
Köszönom mindeki válaszat különös Walterét és az utolsó válaszolóét.
Ennek a vitának a végére kiváncsi vagyok mert rendkívül érdekes.
Hát, 81%, ez baromságözön. Csak a leg alap dolgokat emelném ki:
-Kormányzás: MiG-29 nem fly-by-wire. Az a MiG-31 és a Szu-27 (kortársai közül). A duplasvancú hidraulikus kormányzású. A Gripen fly-by-wire rendszerének problémáit meg már húsz éve megoldották egy egyszerű szoftver patchel.
-Megbízhatóság: Na megnézem én, hogyan forrasztanál be egy bolti alkatrészt egy 9 G-re hitelesített szovjet szabványok szerint épített repülőgépen. Meg meg lehet nézni egy szovjet és egy nyugati típus hadrafoghatóságát, meg, hogy miért is álltak a MiG-jeinknek a fele szétkanibalizálva a füvön. Még ha tényleg három hónap is amíg megjön az alkatrész, de legalább jön! Nem úgy mint az oroszoknál. Ráadásul egy olyan kis ország mint mi nem hiszem, hogy meg tudjuk engedni magunknak akár a 70% alatti hadrafoghatóságot is.
-Fegyverzet: Phoenix? Ki beszélt itt az AIM-54 Phoenixről? Az F-14-en kívül más nem is tudta hordozni. Én az AIM-120C AMRAAMről beszélek. És azért van egy kis különbség az R-27 és az AMRAAM között (kezdve ott, hogy az egyik SAR a másik AR rávezetéses, bár nem hiszem, hogy tudod, mik ezek). A lopakodótechnológiás gépekről meg annyit, hogy nagy részüket még az infrás R-60 és R-73 sem látja. Pláne, hogy ahhoz közel is kéne kerülni, ami nem túl valószínű.
Hajtóművek: Végsebességről annyit, hogy ez már nem a hatvanas évek. Nem véletlen, hogy az F-22-ről meg az összes 4+ és 5 generációs gépről "lefelejtették" a változtatható keresztmetszetű szívócsatornákat. Épp ezért a max. teljesítménynél kicsit "illetlen" a csak forszázzsal mért tolóerőt megadni maximumként. A rendes max. tolóerő több a Volvonál, úgy, hogy a Gripen jóval könnyebb, és rövidebb a hajtómű reakcióideje. Épp ezért még egy hajtóművel is nagyjából egy szinten van a MiG-el
-Radar: Az egészről egy szót nem ejtettél. Pedig azért nem egy elhanyagolható része a vadászgépnek.
-IFF: Szerbia bombázásakor a NATO kért a magyarokat, hogy lehetőleg se a 29-el, se a 21-el ne szálljunk fel, mert nincs semmi ami azonosítaná őket. IFF az KELL! Gőzöm sincs miért becsülöd le.
Viszont mindentől függetlenül én is siratom a 29-et, úgy ahogy akkor 21-est és a Szu-22-est is. Még rendszerben lehetett volna tartani (lásd szlovákok, lengyelek). De attól még a tény tény marad, hogy egy modernizálatlan 29B már nem igazán állja meg a helyét, és a Gripen messze veri. Csak amiatt a rombolás miatt amit a vezetőség végigvitt az egész Honvédségben, már nem igazán éri meg azt a pár roncsot modernizálgatni. Nem vigyáztak rájuk, most mehetnek a kukába.
A Gripen helyett meg tényleg jobb lett volna az F-16, csak ugye akkor még használt F-16A-król volt szó (asszem Block-20 körüliekről). Legalább Block-40-esek kellettek volna, ráadásul új gyártásúak (a lengyelek vadiúj Block-52-eseket vettek). Az F-18 meg szerintem sok lett volna a mi szűkös zsebünkhöz. A MiG-35 meg még mindig hátrányban van a nyugati gépekhez képest, meg ugye NATO kompatibilitás 0.
A Magyar MiG-29eseket 90 után gyártották (az M verzió bemutatása után), így Fly-By-Wire rendszerrel kellene, hogy rendelkeznek.
De merüljünk el, mert látom, nagyon szeretnéd ezt az egészet.
AA-10 Alamo, AA-11 Archer.
Vagdalózhatsz számokkal, amik jöttek a Wikipédiáról, annyit lehet róluk tudni, hogy az Archer feltehetőleg az AA-8 Aphid adataival rendelkezik, mert kinézetre úgy tűnik, hogy a korszerűsített változata. Az Alamo „kis hasonlóságot mutat” az AA-3 Anabbal, de még azt sem tudják, hogy a farokrészen vannak-e csűrőlapátjai. Azt lehet tudni, hogy a lokátoros kúpos orral, az infrás meg tompával érkezik.
Ugyanez érvényes az AIM120-ra is. Amiről legalább megtudtam ma, hogy akciós ha 6ot rendelsz akkor darabonként csak 250.000 dollár! (tisztára megéri)
„várhatóan kevesebb, mint 22 kilogramm a robbanótöltete és egyéb ilyen extrapontos adatok. Ezekkel dobálózol? Mikor a mérnökökön kívül senki se tudja, hogy pontosan mit is tudnak az orosz hadtechnikai eszközök? (meg az amcsik, bár ők nagyképűbb banda és dicsekednek)
MiG-29
„Bármilyen körülmények között bevethető többfunkciós vadászgép, mely különösen alkalmas a mostoha, (értsd IGÉNYTELEN) környezeti viszonyok elviselésére. Tárolására hangár nem szükséges ugyanis adnak hozzá letakaró ponyvát. Vontatni bármivel lehetséges, sőt lábon is szívesen közlekedik, mivel földközelben, és a földön a szárnyak tetején elhelyezett kopoltyúnyíláson szívja a levegőt”. (füves leszállópályán, tajgán bevethető)
----És itt az első legyintésed, hogy minek? Kérlek, azért mert valós körülmények között nem fényesre sikált kifutópálya várja a pilótákat.--- Ezért jó, hogy nem igényel különösebben igényes bánásmódot.
Javítása karbantartásra nem írtam h.lyeséget. NYÁK ki, tranzisztor csere, forrasztás egész vissza készen van. De amint bebizonyítod, hogy az elektromos áramra hatással van a gravitáció, azonnal jelöllek Fizikai Nobel díjra. (igen, arra célzok, hogy elviseli a 9G-t)
A kecskeméti pilóták REPÜLHETŐSÉG szerint azt mondják, hogy a JAS a míg 21es szintjén áll. Sebességben és manőverezésben messze elmarad a 29esektől. Persze ez nem azt jelenti, hogy a Gripen gagyi, lenne hanem azt hogy a pilóták jobban szeretik\megszokták a 29est, és a kettő közül azt gondolják jobbnak. Nem nagyon zavarja őket, hogy nem lát a radar 800kilométerrel odébb…
A MiG29eseket HA úgy tárolnák, mint a Gripeneket valamint azokra költöttek volna negyedennyi pénzből, megúszták volna az egészet.
Nincs barát felismerő rendszer, és az Amcsik lőttek volna. (ez látod nagy baromság, mert az amcsiknak is van 29esük) Nagyon drága és bonyolult dologról lehet szó, bár érdekes módon az amcsik és a németek is megoldották ezt a problémát, és NATO kompatibilissé varázsolták a MiG-29eseiket… (juj)
Hogy tudd, a Gripeneknél még az aljzatbeton vastagsága is szabványként van előírva, hogy mennyinek kell lennie a hangárban, (amit fűteni\hűteni kell, tehát állandó hőmérsékletet kell biztosítani) továbbá, hogy csak a SPECIÁLIS SAJÁT vontatója vontathatja a gépet.
Persze a Gripen vagy 10 évvel fiatalabb, ez az elektronikán természetesen meglátszik vezérlés, és a paneles felépítésből (és itt javítanom kell magam, mert a legolcsóbb panel nem 180ezer, hanem 300ezer forintba kerül és 4 hónap a hivatalos szállítási idő az alkatrészekre).
JAS-39
Időjárástól függetlenül bevethető, többfunkciós vadászgép. Kisebb, mint a 29, az első megrendeléseket a szerinted egyszerűen javítható hiba okozta. A hibát csupán 1 évbe tellett kijavítani, tényleg egyszerű lehetett. Ezért az „apró” malőrért több ország (köztük Hollandia, Norvégia) is visszalépett a Gripen vásárlásától, (és akkor ők F-16osokat szereztek be most, pedig a JST projekt keretein belül pénzelik, hogy végre megkapják az F-35öst.)
Sok képességében felülmúlja a Gripen a Mig29est Magyarországon, mivel az egyiket fejlesztették a másikat meg nem. A Gripen 4(!) tonnával könnyebb HoTassal, és mindenféle repüléstámogató eszközzel sem képes jobban fordulni, mint a 29es. A kacsaszárny elrendezés, sokat segít a manőverben, a szereléshez nem kell katalógus, mivel a gép elújságolja a problémáját. 6 külső felfüggesztési pontja van. (a 29esnek 8) A GE 404 alapján készült kétáramú, sugárhajtóművet licensz szerződés keretén belül ellenállóvá tették, hogy kibírjon egy madárral történő ütközést.
Radarok:
Mind a kettő Doppler elven működik. A Mig29 62 mérföldről képes észlelni légi célokat. A radar egyszerre 10 célt képes követni (az F-22es 4 célt képes bemérni és további 10 felé tartó rakétát nyomon követni) és a rendszer lehetővé teszi, hogy a MiG29 felderíthető radar vagy rádiójelek kibocsátása nélkül közelítse meg a célokat és vegye fel ellenük a harcot.
A MiG-29-et eddig itt vetették be: Öböl-háború, Csecsenföld (1994-), Bosznia (1995), Koszovó (a NATO-akciók idején - 1999), etióp-eritreai háború.
A sors furcsa fintora, hogy még az USA haderejének IS van Mig29ese, (ezek a gépek alkalmasak atomfejek hordozására, így megvették őket, hogy ne jusson illetéktelen kezekbe.) nos ha az Amcsik, meg tudtak tenni egy barát felismerő rendszert az ottani 20 egynehány 29esre akkor szerinted képtelenség lett volna? Vagy nem tettek rá ilyen rendszert és bemondták az összes bázison, hogy NYUGI nem kubaiak, hanem csak kihoztuk játszani kicsit a sajátot! Ezek mellett Németország elkészítette a „NATO patchet” a gépekhez.
A Gripennek még NINCS éles harci szituációban szerzett tűzkeresztsége.
Kezdetben a JAS sem volt NATO kompatibilis, tehát a tender elején ott álltak az okosok, mint ló… a hidegvízben. Kérdés pedig jóval bonyolultabb, mint ahogy azt Én vagy akár TE is le tudnád írni.
Ami a Gripen ellen szólt már a megvásárláskor (és a mai napig).
Ugyebár a Gripenek ügyesen okosan elektronikusan kommunikálnak egymással és a földdel
Summa Summarum, ahhoz gépest, hogy a Gripenek 10 év előnye, és teljesen NATO kompatibilitása van, nincs 10 évnyi előnye repülési, és harcászati szinten. A vita immár eldőlt, de azért idézzük fel a legfőbb érveket és ellenérveket. A Gripen ellen szokták felhozni érvként, hogy Svédország nem NATO-tagállam és sok eszköze nem kompatibilis a NATO-rendszerekkel. Ugyanakkor a BAE révén a gyártásban részt vesz a NATO-tag Nagy Britannia is. A kommunikációs rendszere kétségkívül nem NATO-szabványos, a nagyobb baj az vele, hogy Magyarországon nincs meg az a kommunikációs kapacitás, amelyet a Gripennel használni lehetne. Nálunk még mindig a rádión, szóban történő célra irányítás a szokás. A legfőbb ellenérv (a sajtó csak ezt ismeri), hogy nem utántölthető a levegőben. (ami lényegtelen) mivel 1 tankkal körberepüljük az országot.
A MiG29 es ellen azok szólnak legfőbbképp, akik azt hangoztatják, mint te, hogy elavult, drága, meg persze hogy orosz. Meg, persze: minek kell EKKORA gép Magyarországra? Hát a románoknak minek van akkor Szu-27esük?
Amikor idekerültem az egyetemre nekem is hasonló volt a véleményem és a nézettségi köröm, mint neked. Az AK divatos de az M16 jobb, az F-22 az istenkirály, az Abrams a csaták királya, a Humvee pedig megment mindentől, ha netán le tudják lőni a Blackhawkot.
Aztán lassan felvilágosítottak, hogy az oroszok sem tétlenkedtek az elmúlt években, hogy a lopakodó technológia sz@rt se ér a méteres hullámhosszú radarok ellen, mert bemérhetőek. Hogy a T-90es az lehet el, tudná rontani egy Challenger napját. Persze arra is fényderült, hogy mit tud kilőni egy Challenger 2est? (egy másik Challenger, volt már rá példa). Lényegébe, ahogy itt üldögéltem azt vehettem észre, hogy akik ITT másolják a másikat azok nem az oroszok. Az oroszok voltak az első(K) között, akik megalkották a gépkarabélyt (amit NEM a németekről koppintottak), hogy ők csinálták a helyből felszálló gépeket 2 hajtóművel (most meg az amcsik az F-35tel), A Blackbird ellen készítettek egy olyan vadászgépet, ami utoléri és le is tudja lőni. Mindenre volt, és van is válaszuk, csak sok dolgot másképp fognak fel. Meg persze nincs tele az újság azzal, hogy mégis milyen király dolog a Szu-37es ami, mindjárt elkészül. Ahogy a míg-35ösről sem cikkezik agyon magukat.
Írhatod, hogy baromságot állítok folyamatosan, viszont belegondolhatnál, hogy ENNYI baromságok biztos, hogy egyedül ki lehet találni?
„A MiG-ek magyarországi történelme mintapélda lehet arra, hogy tudja egy állam elpazarolni és semmibe venni értékeit.”
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!