Kit túlzással sikeresnek mondható. Az elsődleges feladatát még a rendszerbe állítása előtt törölték, így maradt a többi.
Az üzemeltetése viszont rettenetesen sokba került és végül ez lett a veszte.
Nagyobb volt a lezuhant gépek mennyisége, mint a második világháborús repülők esetén. Pedig azokra lőttek is, az SR-71 meg háborítatlan körülmények között szelhette a levegőt, még egy nyamvadt gépágyú sem került rá.
Mondjuk úgy, hogy a hozzá kapcsolódó szupertitkos amerikai kémrepülő mítosz erősen túl van fényezve. A cél tulajdonképpen az volt, hogy legyen egy repülőjük amivel be tudnak menni szovjet légtérbe és megfigyelhetik őket. Ez soha nem történt meg.
Összességében igen! Bevetés közben egy sem veszett oda, a küldetések többségét (felderítés) sikeresen végrehajtotta. Nagyon sok semmisült meg balesetekben, műszaki hibák miatt, viszont igen értékes tapasztalatokat szereztek az üzemeltetése során, amit a későbbi típusokba be tudtak építeni.
S hiába húzták le a #3-ast igaza van. A műholdak megjelenése feleslegessé tette a gépet. Onnantól kockázat, gép- és pilótavesztés nélkül lehetett végrehajtani a nagy magasságú felderítést.
Engedjétek el ezt a műhold témát, mert szimplán nem igaz.
Az első Corona felderítő műhold 1959-ben indul el, míg az SR-71 1966-ban állt csapatszolgálatba. Ha a műholdak lettek volna amik betettek neki, akkor a gép vagy szolgálatba sem áll vagy sokkal korábban kivonják.
A komolyabb, szembenálló feleknek megvolt a képessége a műholdak követésére, ismerték a röppályát előre tudták mikor van az a 15-20 perces időablak amikor el kell mindent tüntetni. Ezzel szemben egy SR-71 vagy U-2 az bármikor felbukkanhatott és mire észre vették már késő volt.
AZ SR-71 és U-2 el van látva egy rakás SIGINT cuccal is, nem csak fotókat csináltak hanem elektronikus adatot is gyűjtöttek amit a műholdak nem tudtak ( az U-2 képes real-time digital feedre is ).
A felderítőgépek rugalmasak voltak, az SR-71 ráadásul gyors is így képes volt bármikor akár 6 órán belül eredményt produkálni míg a műholdak áthaladására sok esetben napokat kellett várni.
A legendák szerint felszerelhető volt gyors neutronok detektálásála szolgáló eszközzel is, így fentről gond nélkül megtalálták az urándúsító és atomfegyver előállításával próbálkozó "üzemeket".
Az SR-71 utolsó életciklusában a haditengerészetnek dolgozott, fejlett mágneses interferencia detektorokkal repült és ezekkel gyorsan és pontosan tudták követni a szovjet északi flotta tengeralattjáróinak mozgásait.
A kivonásának legfőbb oka a Szovjetuinó széthullát követően a fenyegetettség megszűnése költségcsökkentéshez vezetett ( lásd peace dividend) és az SR-71 irtózatosan drágán üzemeltethető repülőgép volt. Minden repüléshez 3-5 légi utántöltésre volt szükség, azaz minden bevetés 3-5 olyan tankert igényelt ami csak JP-7-etszállított, ami brutálisan megdobta a költségeket, 6-7 óra repüléshez szükség volt legalább 4db KC-135-re azok minden járulékos költségével együtt...
A kongresszusi költségcsökkentés után nem maradt aki fizesse az SR-71 brutális üzemeltetési költségeit ezért előbb átmenetileg majd később végleg kivonták őket. A felderítési feladatok jelentős részét átvették a modernizált U-2-esek, az orosz flottával nem volt gond abban a pár évben míg meg nem jöttek az MQ-4-ek és P-8-ak.
A 80-as évektől a műholdak - a saját kötöttségeikkel - alkalmasak a légvédelemmel védett hátország megfigyelésére (Gary Powels lelövése és a tajvani pilóták bakijai után amúgy sem repültek be fejlett nagyhatalom fölé többet), de nem rugalmasak, nem feltétlen akkor jön az infó amikor a megrendelő szeretné, nem alkalmasak tengeralattjárók követésére stb... A műdoldak kötött pályán keringenek, a repülő pedig arra megy amerre akarod.
Mildenhallból rendszeresen repültek a kelet-német határon, a napi csapatmozgásokról pár órával később már tudtak.
Az SR-71-et a járulékos költségek küldték nyugdíjba és nem a műholdak. Ha a műholdakkal kiváltható lenne minden, akkor most 30 évvel később nem repülnének az U-2-esek és a Global Hawkok minden nap...
&7: Igazad van. Ezek szerint most, az új hidegháborúban az USA valószínűleg elkészít egy legalább hasonlóan gyors és igen nehezen követhető gépet.
Vagy az igaz váltótípus már meg is van?
https://www.youtube.com/watch?v=5AxEQ_w6sJc
(Ezt az új X-37B-t Kína pár év alatt lemásolta. Kiválóan működik a műszaki adatbegyűjtésük.)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!