Mennyi realitása volt a jugó elképzelésnek?
A jugoszláv hadiipar a nyolcvanas években egy saját vadászrepülőgép tervein dolgozott, amelyből végül nem lett semmi A francia Rafale egyhajtóműves koppintásaként felfogható programot 1991-ben véglegesen leállították. A prototípus nem repült, meg sem épült. A terv gyenge pontja volt, hogy számos nyugati rendszert, nyugati segítséget igényelt. (Pl. a hajtómű.) Márpedig a nyolcvanas évek végén-a kilencvenes évek elején a Nyugatnak már nem állt érdekében a szocialista JUgoszlávia segítése. Inkább a szétrobbantására törekedtek. A szovjet vállalatok pedig a nyugati gyártókhoz hasonlóan a saját gépeiket (elsősorban a MiG-29-ről van itt szó) szerették volna eladni, nem örültek a jugoszláv konkurrensnek. Így kérdésesnek látom, hogy akár az RD-33 hajtómű, vagy az R-73 rakéta gyártási jogát eladták volna a jugoszlávoknak.
Szerintem a francia vagy az amerikai segítőkészség (F-404 hmű, MICA rakéták) sem volt ekkora, pénz ide, vagy oda. Ráadásul a kilencvenes évek elejére a jugók rendesen legattyásodtak, nem volt miből finanszírozni a szép tervet.
Szerintem se. De elszállt valami vagy valaki a szerbeknél, hogy ezt nem látták előre? A korábbi, roán-jugoszláv Orao harcigépnél is megjárták a nyugati országokkal. Szép dolog a szerb nemzeti nagyságba vetett hit, de ez álmodozás volt. Talán egy átalakított MiG-21-et, mint napjainkban a JL-9, ki tudtak volna hozni a franciáktól importált Magic rakétákkal. De mennyit ér az? Románia egyébként szintén dolgozott egy saját vadászon.
A lengyelek is, csak ők még régebben. (Viszont a kelet-európai rendszerváltást követően a lengyelek felvillantottak egy saját alacsonytámadó csatagép tervát, ám abból sem lett semmi.)
Semmi, ez csak a jugók "szokásos" különcködése volt, amivel úgy próbáltak tenni mintha ők aztán nagyon le akarnának válni a Nagy Testvér SZU-ról.
A megálmodott gép ha végig is megy harcértékben messze elmaradt volna a kortársaihoz képest. Maximum az elmaradott, légierővel nem rendelkező Afrikai, Dél-Amerikai országokba tudták volna exportálni, saját légierőben csak ott használni ahol légifölényt biztosít a többi géptípus.
A realitás MAXIMUM egy JL-9 szerű, a MiG-21 sárkányára, a MiG-21bisz hajtóművére, a MiG-21ML javított, a 29-eséhez már közelálló lokátorára és az R-73 vagy Magic rakétákra alapozott gép lehetett volna, a MiG-29 kistesójaként. Kétlem, hogy az említett levegő-levegő rakéták licencét eladták volna nekik. Tehát, mint a svéd Gripennél, bele kellett volna törődni, hogy fegyverzet terén (is) a külföldi szállítóktól függenek.
De a jugók nyugati technológiával álmodtak, "kis Rafale-lal". Édes álom.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!