Annak idején miért történt ennyi baleset a légierőnél?
Az 50-es évektől kezdve egészen a 90-es évekig rengeteg katonai repülőgépbaleset történt Magyarországon, évente legalább egy, vagy több vadászgép illetve helikopter lett baleset áldozata.
Miért volt annak idején ennyi baleset? Nem megfelelően kiképzett személyzet vagy megbízhatatlan technika illetve rosszul karbantartott gépek?
#3 Az F-104-es beceneve "özvegycsináló" volt konkrétan.
Amúgy ennek sok oka van. Egyrészt az akkori technika rettentő megbízhatatlan volt. Ehhez hozzájött adott esetben a nem feltétlenül megfelelő karbantartás, nem megfelelő gyártási minőség. Hozzá jött a pilóták nem feltétlenül megfelelő kiképzése.
Vegyük hozzá azt is, hogy akkoriban azért repültek rendesen a pilóták, viszonylag sok veszélyes feladatot is int az éjszakai repülés célgépek ellen, stb.
Azt is tegyük hozzá, például a Mig-21 kialakításából fakadóan nem volt alkalmas a hajtómű nélküli vitorlázó repülésre.
Tudtommal egyetlen olyan eset volt, amikor egy magyar pilóta kényszerleszállást hajtott végre reptéren leállt hajtóművel. Ahhoz is kellett a csillagok együttállása, viszonylag nagy sebesség és a reptér közelsége.
De alapvetően hajtómű leállás esetén az azonnali katapultálás volt a parancs.
Amúgy a miértre itt a válasz, konkrétan minden eset részletesen le van írva a hiba okával:
1. Az ötvenes években feszített tempóban képezték ki a megbízható származású pilótákat és nem válogattak elég alaposan. A politikai megbízhatóság volt az első. Ugyanakkor erőltetett gyorsasággal kellett növelni a légierő létszámát, gépszámát.
2. A Me 262-vel kezdve a negyvenes, ötvenes, hatvanas évek vadásztípusai általában nem voltak elég megbízhatóak, üzembiztosak. Az USA haditengerészeténél is alkalmaztak olyan vadászgépet, amelynél pár év alatt a legyártott példányok harmada lezuhant. (F7U Cutlass).
https://www.youtube.com/watch?v=wY082Js108Q
Szovjet részről a MiG-21 első nagy sorozatban gyártott változata (MiG-21F-13) és a Szu-9, Szu-11 elfogóvadász hasonló mutatót hozott. A korai 21-essel kapcsolatban ezt sajnos mi, magyarok is alaposan megtapasztaltuk.
3. Volt, hogy erőltetetten, fárasztóan sokat (napról napra állandóan) repültek, volt hogy a gyakorlatban maradáshoz túl keveset.
pontosítás: "a negyvenes, ötvenes, hatvanas évek SUGÁRHAJTÁSÚ vadásztípusai...
Igazából a légcsavaros-dugattyús típusok között is akadt néhány kiemelkedően balesetveszélyes. Me 109, Spitfire, F4U Corsair.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!