Mi a különbség a cirkáló, a fregatt, és a rombló között ?
A cirkálók eredetileg hosszú küldetéseken is helytálló, komoly fegyverzettel és védelmi képességekkel rendelkező hajók. A "fregatt" valójában sokféle hajót takar, amik ráadásul más hajótípusokkal átfedésben is vannak/lehetnek. Általában gyors, erős fegyverzettel és védelemmel rendelkező hajók, de a képességeik elmaradnak a cirkálókétól. A rombolók a "torpedónaszád romboló" kifejezésből rövidültek le. Általában védelmi feladatokat ellátó, relatíve kis méretű hajók.
A Ticonderoga eredetileg az Arleigh Burkehz hasonló rombolónak készült, csak aztán inkább cirkáló szerepre alakították végül át, ami más rendszerek telepítését és erősebb védelmet jelent. Az Oliver Hazard Perry fregatt osztályt elsősorban kísérő-védelmi szerepekre fejlesztették, légelhárítási és tengeralattjárók elleni feladatokra.
A mai haditengerészetben ezek között a hajók között nincsenek olyan nagy eltérések, mint régen, mivel a feladataik sokszor átfedésben vannak egymással.
Kedves kérdező!
A hadihajók hagyományos besorolása:
NEHÉZ HADIHAJÓK:
- csatahajó
- csatacirkáló
- flotta repülőgép-hordozó
KÖZEPES HADIHAJÓK:
- nehézcirkáló
- könnyűcirkáló
- páncélos cirkáló
- védett cirkáló
- kiscirkáló
- felderítő cirkáló
- gyorscirkáló
- könnyű repülőgép-hordozó
- kísérő repülőgép-hordozó
KÖNNYŰ HADIHAJÓK:
- romboló
- fregatt
- korvett
- szlup
- naszád
- tengeralattjáró
Mára a helyzet változott, a hadihajók mérete jelentően nőtt, pl az I. világháború idején egy romboló maximum 800 - 1200 tonnás volt, jelenleg egy modern romboló már 9700 - 12 000 tonnás is lehet.
Jelenleg a fregatt és a romboló már egyértelműen közepes hadihajónak számítanak a méretnövekedés miatt.
Jelenleg egy modern romboló már bőven eléri egy II. világháborús könnyűcirkáló, vagy nehézcirkáló méretét.
# 1
Több ponton vitatkoznék.
A Ticonderoga-osztály cirkálóinak hajóteste (hull) megegyezik a Spruance-osztályú rombolók hajótestével, csak nehezebbek a 8040 tonnás rombolóknál, a Ticonderoga-osztály 9600 tonnás, plusz a fegyverzet és az elektronika is eltér.
A romboló jelenleg a fregattnál elvben nagyobb és erősebb hadihajót takar.
Az igaz, ahogy írtad, ma már vannak átfedések, pl. az új tervezett amerikai fregattok, a Constellation-osztály egységei 7200 tonnásak lesznek, a Burke-osztály legkisebb, Flight I alosztályú rombolói például alig nagyobbak, 8200 tonnásak, elleneben a Burke-osztály legnagyobb változata (Flight III) már 9700 tonnás.
A valóságban már a Burke-osztály rombolói is cirkálók, annak is illene nevezni őket, egyébként a folyamatosan selejtezésre kerülő Ticonderoga-osztályú cirkálókat éppen Burke-osztályú rombolókra cserélik, tekintve hogy ugyanaz a feladatuk és a fegyverzetük is.
Igazából a "cirkáló" elnevezés politikailag erősen terhelt, a cirkálók hagyományos feladata a tengerek fölötti utalom biztosítása, a világtengerek ellenőrzése.
A "romboló" eredetileg a flották elsősorban védelmi feladatú kis méretű kísérőhajója.
Tehát a cirkáló elnevezés ma politikailag nagyon nem szexi, ezért minden nagyhatalom tudatosan és direkt kerüli az új, egyébként ilyen kategóriás hajóinál.
Az egyes hajóosztályok mérete, besorolása változott az idők folyamán. Ma egy fregatt vízkiszorításra akkora mint egy II. Vh-s romboló.
A fő különbség a méret. S ebből eredően az ellátni képes feladatok (nagyobb méret = nagyobb hatótáv, több fegyverzet mind darabszámban, mind funkciójában).
Naszád, korvett, fregatt, romboló, cirkáló, csatacirkáló, csatahajó. Ez a méretsorrend.
# 4
IDÉZLEK: "Ma egy fregatt vízkiszorításra akkora mint egy II. Vh-s romboló."
Ez tévedés.
Ma egy fregatt 2-3-szor akkora vízkiszorítással rendelkezik, mint egy nagyobb méretű II. világháborús romboló.
Egy mai modern fregatt mérete a II. világháborús könnyűcirkálókkal vetekszik.
Sőt, néhány nagyobb mai fregatt a kisebb II. világháborús nehézcirkálók méretét is eléri.
Jellemzőrn a 10 ezer tonna felettiek a cirkálók.
5-8 ezer tonnásak a rombolók.
1500-5000 tonna köztiek a fregattok.
1000-1500 tonnásak a korvettek.
Aztán ezeken belül az egyes hajóosztályokat lehet specializálni légi, vízfelszíni, vízalatti, szárazföldi célok leküzdésére.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!