Mennyire szamít egy mai modern vadászgépben, hogy vannak-e kijelzők?
Néztem az F-35 pilótafülkéjét és az egész műszerfal egy kijelző, a Raptor-nál sok kisebb kijelző van, de a Szu-27-be egy se, csak a régi műszerek.
Miért olyan fontos, hogy legyenek kijelzők és az oroszok, miért nem szeretik annyira?
És Pl.:e tudna szedni egy Szu-27 egy F-35-öt?
Az ős Szu-27-ben még nem voltak, de a modernebb változatokban már vannak.
Az oroszok azért nem szerették az MFDt mert nem tudták gyártani :)
Azért fontos mert ott tudsz megjeleníteni egy rakás lényeges információt...
Használnak újabb gépeket, néhány Szu-34-et már le is durrantottak az ukránok.
Az oroszoknál sincs pénz, ezért létezik egy rakás képességük csak papíron.
"de ha vannak jobb gépeik, akkor miért nem azokat használják és dobják ki a régi Szu-27-ket és Mig-29-ket"
Mert a jobb gépeiket alig tudják gyártani (most a szankciók miatt valószínűleg semennyire), nagyon kevés készült el belőlük és az is kérdéses, hogy a kiforrottságuk lehetővé teszi-e a komolyabb bevetéseket.
"Az ukránoknál oké, hogy nincs pénz újra, de Oroszország egy nagyhatalom, miért használ ilyen régi gépeket?"
Mert ott ugyanúgy nincs pénz. Oroszország az atomfegyvereit leszámítva nem világhatalom. Ez most gyönyörűen látszik is az ukrán háborúban.
A modern légiharc mára az elektronika harca lett. Az meg nem igazán megy analóg kijelzőkről... Ha összehasonlítod egy régi "alap" SZU-27 és egy modern SZU-34 pilótafülkéjét elég nagy különbséget fogsz benne látni a kijelzők számát illetően. Ahogy egy F-16B és egy F-16V kabinbelsője között is.
Ettől még (tartaléknak) mindenhol vannak analóg kijelzők is. A ruszkik részben költség okból "szeretik", részben mert strapabíróbb, részben mert nem annyira fejlett a félvezető-iparuk.
Olyan túl sok gép nincs üzemben, ahol sisakmegjelenítőt alkalmaznának és ott sem tudsz mindent megjeleníteni - nem is lényeges.
A HUD is megjelenít sok dolgot, de az sem mindent.
A "kijelzőknek" - nevezzük MFDnek - van több előnye is. Az egyik, hogy a digitalizáció beköszöntével az összes analóg műszer kidobható, minden megjeleníthető digitálisan egyetlen egy MFD-n. Egyrészt ezzel megspórolható egy rakás műszer és kábel másrészt megspórol a pilótának egy csomó figyelmet és energiát. Amíg nincs valahol határértéken kívüli adat addig azt gyakorlatilag felesleges figyelni. MFD esetén megoldható, hogy akkor jön csak az infó amikor kell/szükséges, míg analóg műszerek esetén azért nem árt néha körbenézni még akkor is ha inaktív hiba visszajelzés van a látómezőben.
Az MFDn megjeleníthető egy előre betöltött navigációs terv ( a GPS korszakban már pontos helymegjelenítéssel, nem kell térképpel g3cizni ),akár a szabvány repülési térképek, nagy felbontású radarkép,a célmegjelölő konténer normál/infravörös képe, elvégezhető a célazonosítás. Az F35 esetén már a más gépekről kapott információ is megjeleníthető..
Várj neki Miskolcnak autós térképpel majd próbáld meg ugyanezt google maps-szel. Ezután próbáld meg ugyanezeket 6-800km/h sebességgel.. :)
A digitalizáció rengeteg plusz lehetőséget adott és sok "felesleges" melótól megkíméli a pilótákat.
Az MFD-kel ellátott újabb gépeket minden bevetéshez szükséges adat megjeleníthető, míg ezek nélkül lapozgathatod a combodra erősített térképeket és jegyzeteket repülés közben.
Az amcsiknál az MFD-k és a komplett pilótafülkék is már NVG kompatibilisek, éjjel-nappal ugyanúgy tökéletesen működnek és ellátják a feladatukat. Próbáld meg ugyanezt éjjel papír alapon.. :D
Az MFD-k használatának van egy másik előnye is: a karbantartás. A gép minden eszköze egy szabványos adatbuszon kommunikál, lassan az egész olyan mint egy USB-hub sok kütyüvel. Ez a megoldás csökkenti a kábelezés bonyolultságát, gyorsítja a hibafeltárást, olcsóbbá teszi a gyártásnak ezt a részét és olcsóbbá teszi az üzemeltetést is.
Nyilván ezeket a dolgokat megcsináták a második világháborúban is analóg módon, csak ma egy mezei F-15 messzebbre tud vinni több fegyvert és pontosabban célbajuttatja 1 pilótával, mint anno a B17 10 fős személyzettel...
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!