F-35 vadászgép: alkalmatlan?
Az Amerikai Egyesült Államok kormánya amellett, hogy szövetségeseinek erős nyomással tolja az F-35-öt, valójában már egy másik, egyszerűbb, kevésbé problémadús gépben gondolkodik az öreg F-16 flotta váltása ügyében.
Aki ismeri az F-111 meg az F-104 történetét, az azt mondhatja, a katonai repülés történelemkönyve időnként ismétléseket mutat.
Legutóbb Kanada meg Németország rendelt a sok kérdést felvető drága amerikai gépből. Úgy látszik, mindkét állam az USA pénzügyi-politikai köreinek markában van.
Szerintetek?










A VH után sok Luftwaffe pilóta és kiszolgáló személyzet civilekké lettek, teljesen, nem tartottak lépést a repüléstechnológiával / tudománnyal, de megkapták a visszahívót, gyorstalpalóval elégségesnek minősítették őket a régi szolgálati viszonyuk folytatásra, csak az volt mégis a bökkenő, hogy ez az elégséges gyorstalpalóhoz mérten foglalkozott a Jet-ekkel, nem pedig egy stabil, alapszintű tudást adott.
Az F-104-es Starfighter-t nagysebességű és nagymagasságú elfogóvadásznak tervezték, nem pedig vadászbombázónak, alacsony magasságon manőverezve. Az asztallap sík sivatag felett, mint amik az USA Nyugati részén vannak, ott működik az alacsony magasságú, nagysebességű repülés ezzel a géppel, de Európában, dimbes - dombos, hegyes - völgyes vidéken, ködös / esős időben halálosan önveszélyes.
A Németek F-104-esei pluszműszerezettséget is kaptak, ami jelentősen dobott a gép súlyán, meg a pilótának +1 dologra kellett megint figyelni, túlterhelve.
Az USAF-nél is aki Starfighter pilóta szeretett volna lennie, 1,500 repülési óra tapasztalatot vártak el más fejlettebb / erősebb sugárhajtóműveseken (pl. F-86 / F-100-as Sabre), és a Németek 400 repült órája sehol nem volt. Az USAF F-104-es Starfighter vesztesége az 25 megsemmisült gép volt, 100,000 órára, addig más gépeknél csak 16 / 11 / 9 / 7 volt az ilyen arány.
A Blackburn Buccaneer sokkalta pilótabarátabb meg nagysebességű és alacsony magasságú csapásmérésre optimalizált volt, azzal jobban jártak volna a Németek, politika által kierőszakolt típus volt a Starfighter.
De kisregény után, csak az F-104-es Starfighter volt ilyen rosszul sikerült tervezés, a kérdésben szóban forgó F-111-es Aardvark, amiért ugyan nem tolongtak, nemigen exportálták, de pl. Vietnámban messze legjobban teljesített, 4,000 bevetésre 6 elvesztett gép jutott, és a pilótái méltatták, hogy 60 méteren, 900 km/h-val, a gázkart benyomva, tanker és ECM nélkül is lehet bombázni, még éjszaka vaksötétjében is.





Az F-104 korai változatai nem voltak megbízhatóak - ahogy más gépeké sem - de a kiterjedt export és licenszgyártás miatt nagy sajtóvisszhangot kapott egy-egy balesete.
Ahogy kiforrt a típus, a baleseti rátája a korabeli elfogóvadászok szintjére csökkent.





# Kérdező
És az F-111-es Aardvark is a General Dynamics tervezése volt.





Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!