Kezdőoldal » Politika » Hadsereg, hadvezetés » Hány L üzemanyagot fogyasztott...

Hány L üzemanyagot fogyasztottak a 2. világháborús tankok?

Figyelt kérdés

Példának okán az ismertebbeket összevetve:

- Tigris

- T-34

- Sherman.



2021. ápr. 9. 20:52
 1/7 anonim ***** válasza:
73%
T-34; Sherman és úgy kb az átlag közepes harckocsik megettek vagy 2-300 litert 100 km-en. Egy Tigris simán megevett 4-500-at is. És ezek szilárd burkolatú úton értendőek, terepen ennek másfél-kétszerese is lehetett.
2021. ápr. 9. 21:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
100%

Tigris: úttesten 500L/100km, terepen 550-700L/100km, a terepviszonyoktól. Az elméleti hatótávolságuk 110km volt úttesten, 80km terepen. A valóságban eléggé ritka volt, hogy egy Tigris tank ezt a távolságot valóban egy menetben letudta, általában az első tank üzemanyag kifogyása előtt beütött valami mechanikai probléma, általában a váltóban vagy a motorban valami tönkrement. Ha sikerült a tankot megmenteni, átlagban 10 munkaórába került megjavítani, már ha volt alkatrész, ami hát általában nem nagyon volt. A Tigris tankok több mint felét a legénység pusztította el, amikor nem volt lehetséges a tank biztonságos elvontatása a fronton kialakult körülmények miatt. A futómű, a motor, és a váltó rendszeres karbantartást igényelt, ennek elmulasztása 50-60km-re csökkentette a Tigris hatótávolságát, effektíve ezeket a tankokat csak a vasúthálózat legközelebbi kirakodópontjától 100km-en belül lehetett gyorsan bevetni, ha máshol volt rájuk szükség, akkor az igencsak megbonyolította a logisztikai helyzetet.


A T-34-nek több típusa is volt, de átlagban jócskán kevésbé zabálta az üzemanyagot, mint a Tigrisek, ezek általában "csak" 220L-t ettek úttesten, és 260-300L-t terepen. Ezáltal az elméleti hatótávolságuk a 300km-t is elérte, de a főképp a korai modellek nagyrésze ugyanúgy folyamatos váltóproblémákkal küszködött, mint a Tigrisek. Az 1941-es modellek például átlagban csupán 50-60km-t bírtak, mielőtt a váltó meghibásodott, viszont ellentétben a Tigris váltójával, a T-34 váltója faék egyszerűségű volt, nagyon könnyű volt akár a fronton is megjavítani, illetve alkatrészből is ritkán volt hiány. A későbbi modellek már megbízhatóbbak voltak, de itt is kifejezetten ritka volt, hogy kiürült az üzemanyagtartály, mielőtt valami tönkrement volna.


A Shermannak is több variánsa volt, átlagban 300-350L-t ettek úttesten, a terepen való fogyasztásról pontos adatok nincsenek. Ellentétben az előbb említett tankokkal, a Sherman elképesztően megbízható volt. Ennek az oka egyszerű: a Tigris egy pánikreakció eredménye volt (a németek finoman szólva összefosták magukat a T-34-esektől '41-ben, szerencséjükre a szovjet vezérkar akkor még elképesztően inkompetens volt), ezáltal rengeteg alultesztelt és túlbonyolított komponens volt benne. Az csak súlyosbított a helyzeten, hogy a németek fémművelési technológiája picit elmaradott volt, illetve a Tigris gyártása is elképesztően bonyolult volt, amihez nem volt elég képzett munkaerő. Hab a tortán, hogy még ha ezeket a problémákat valahogy meg is oldották volna, akkor is súlyos ritkafémhiányban szenvedtek, ezáltal rosszabb minőségű fémeket használtak, mint a britek vagy az amerikaiak. A szovjet tankok megbízhatatlansága a "mennyiség>minőség" felfogásnak volt köszönhető: minek gyártsunk 2000 tankot, amiből 1800 eljut a frontra, ha helyette gyárthatunk 10000 tankot, amiből 5000 jut el a frontra?


A Shermannál nem voltak ilyen problémák: a dizájnja egy hosszú, iteratív folyamat eredménye volt, a mérnökök tudták, hogy mi működik, és mi nem. Nem volt túlbonyolított a tank mechanikai szerkezete, egyszerű volt legyártani, olcsó volt, de jó minőségű, és volt bőven elég szakképzett munkaerő. Ennek az eredménye volt a háború talán legjobb tankja, ha a háborús teljesítményt nézzük a papíralapú péniszméregetés helyett.

2021. ápr. 9. 23:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 anonim ***** válasza:
100%
#2-es a leírásod teljesen korrekt és tárgyszerű, azzal nem értenék egyet hogy a Sherman a legjobb tank volt. Legalábbis a háború korai-kezdeti szakaszában még magas harcértékkel értékkel bírt, de a későbbi szakaszban már csak közepes harckocsi volt. Az USA ugyanúgy improvizatív megoldásokkal igyekezett ezen javítani (ld. 17 fontos löveg beépítése Firefly típusként).
2021. ápr. 10. 03:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 anonim ***** válasza:
0%
Minden T 34-es vitt magával egy váltót alkatrésznek. Amerikaiak kaptak egy T 34-est, tesztelni. 400 km után letöredeztek a fogaskerekek a váltóban, szétkaptak a dugattyúk. Tigrist meg kihúznak a mocsárból, letisztítják, és beindul.
2021. ápr. 10. 05:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 anonim ***** válasza:
100%
4-es: igen, de a Tigrist "kihúzni a mocsárból" közel sem annyira egyszerű, mint te azt gondolnád: ehhez 3 Bergepanzer IV, vagy 5 Bergepanzer III kellett. Ezekből összesen kb. 180 készült. A valóságban ha a Tigris beragadt a mocsárba, akkor az ott is maradt, míg ha a T-34 megette a váltóját, akkor egyszerűen kicserélték pár óra alatt a fronton. Ha erre nem volt lehetőség, akkor azalatt az idő alatt, amíg a legénység felrobbantotta a tankot, az Urál mögött már legurult négy másik T-34-es a gyártósorról.
2021. ápr. 10. 11:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 A kérdező kommentje:

Tehát jobban jártak volna a németek, ha a Panzer 4-est fejlesztik avagy ráállnak a Panzer 5-re esetleg?

Mellesleg köszönöm az értelmes és tartalmas válaszokat.

2021. ápr. 10. 22:18
 7/7 anonim ***** válasza:

Kérdező: igen, jobban jártak volna a Panzer IV-esekkel. A Párduc csak a nevében volt közepes tank, valójában nehezebb volt, mint bármelyik szövetséges nehéztank. Ugyanúgy súlyproblémákkal küszködött, aminek az eredménye az volt, hogy a váltó, a futómű, és a motor magas meghibásodási rátával rendelkezett, pont, mint a Tigrisek.


Ettől függetlenül a németek így-is, úgy-is elvesztették volna a háborút, nem ezen múlott, de valószínűleg pár héttel, netán egy-két hónappal elhúzódott volna, ha a Wunderwaffék meg a nehéztankok helyett inkább a Panzer IV-est illetve annak a gyártástechnológiáját fejlesztették volna tovább.


3-as: a Sherman elsősorban nem a nehéztankok, hanem a kiépített lőállások illetve a páncéltörő-lövegek elleni harcra lett kidolgozva. Az amerikai páncélosdoktrínában a tankvadászok feladata volt a nehéztankok kilövése. A Sherman későbbi variánsi (pl. az általad is említett Firefly, ami amúgy brit volt, nem amerikai, illetve a 76mm-es ágyúval felszerelt Sherman 76W) már bőven képes volt a nehéztankokkal is felvenni a versenyt, de ezekből amúgy is igen csekély szám állt a németek rendelkezésére a nyugati fronton.

2021. ápr. 10. 22:55
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!