Kezdőoldal » Politika » Hadsereg, hadvezetés » Miért normandiában szálltak...

Miért normandiában szálltak partra a szövetségesek?

Figyelt kérdés
Csak ez az megoldás volt? Vagy volt más alternatíva is? Esetleg Dél-Franciaország, Hollandia, Belgium, Dánia vagy maga Németország

2019. aug. 13. 10:58
 1/4 hollófernyiges ***** válasza:
100%
Elég fontos szempont volt, hogy a veszélyes hajóút minél rövidebb legyen, Calais környékét viszont - ahol a legkeskenyebb a csatorna - a németek nagyon megerősítették.
2019. aug. 13. 11:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 Wadmalac ***** válasza:
96%
Igen, lényeges volt, hogy nem ez a legoptimálisabb pont, ott már felkészültek a németek. Ez a hely meg nem a legreálisabban előre sejthető rész volt, a félrevezetésre rá is gyúrtak. A német vezetésben ha jól emlékszem, Rommel volt az egyetlen, aki azt mondta, Normandiánál fognak jönni, de nem hittek neki.
2019. aug. 13. 11:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 anonim ***** válasza:
88%

Egy igazi kikötőt reménytelen volt elfoglalni, ezt megmutatta az 1942 nyarának végén történt dieppei katasztrófa. [link]

Azonban sokat tanultak a szövetségesek a malőrből.

Valóban, a németek a calaisi partszakaszt gondolták a legvalószínűbbnek és a szövetségesek igyekeztek erre rájátszani, egész sor dezinformációval próbálták elhitetni, hogy az a szándékuk.

A normandiai partszakasz optimális volt, mert közel volt Párizshoz, aminek gyors elfoglalása fontos volt és Cherbourg kikötőjének elfoglalása reálisnak tűnt, ahonnan az utánpótlást biztosítani lehetett, bár mesterséges kikötők építésével már a kezdeti támadás lendületét és a partra tehető ember és hadianyag mennyiségét is növelni tudták.

Ilyen ideiglenes kikötők építésére volt lehetőség a partszakaszon.

A domborzati viszonyok is kedvezőek voltak.

Alsó-Normandia ugyan elég távol van Angliától, de a szövetséges hajóhad képes volt eljutni oda. A homokos partjaival könnyű terepnek bizonyult. A partoktól elég szélesek a kijáratok a szárazföldre. Délre és keletre a Caeni-síkság nyílt, könnyen járható. A német jelenlét Normandiában gyengébb, mint Calais térségében, és jelentős volt a francia ellenállók száma is. Calaisnál a sűrű úthálózat a gyors földi, a sok repülőtér pedig a légi ellentámadásokat tette volna lehetővé, Normandia ebből a szempontból is kedvezőbb volt.

A tervezést körültekintően több szakaszra osztották:

- elterelő hadművelet indítása, amely leköti az ellenség figyelmét (Starkey),

- partraszállás Európában amilyen hamar csak lehet (Overlord),

- egy esetleges visszavonulás biztosítása, ha a dolgok rosszra fordulnának (Rankin).

Ez utóbbi tartalmazott egy tervet, amely a Szajna torkolatától a Bretagne-i félszigetig és Cherbourg-ig terjedő hídfővel számolva jól védhető állásokat építhettek volna ki és katasztrófa esetén megvalósítható lett volna az evakuáció, a visszavonulás.

Természetesen szóba jött egy dél-Franciaországi hadművelet is és nagyobb távolsága miatt ugyan nem azt választották, de a tervek nagy részét mégis felhasználták, annak érdekében, hogy onnan ne tudjanak a németek nagy erőket északra átcsoportosítani, végül 1944 augusztusában ott is partra szálltak. [link]

Ezzel a németeknek meg kellett osztani a rendelkezésre álló erőiket.

Talán ezt is érdemes elolvasni, amit vázlatosan írnak magáról a partraszállásról:

[link]

2019. aug. 13. 12:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/4 anonim ***** válasza:
100%
Dél franciaországban is partra száltak csak kevés feljegyzés van róla mivel ott gyakorlatilag ellenállás nélkül történt a művelet
2019. aug. 13. 14:40
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!