,,Nem azokra koncentrál amire a 21. században szükség van. Még mindig az hittant, ének zenét, humán tárgyakat erőltetik"
Gondolkodj kicsit mi lenne, ha állításod szerint nem lenne erőltetve a humán tárgyak (ami közel sincsen erőltetve, ez a gond, csak az a lényeg, hogy reált bemagold) 4-5 év múlva. Miért teszem fel ezt a kérdést? Mert a mai világban ott tartunk, hogy a magyar érettségin szinttől függetlenül az egyszerű szövegértési feladat a mumus, amin a diákok többsége elhasal. Nem tudnak egy szöveget értelmezni, kiszedni belőle információkat, stb.
12:
1. Koreai és ázsiai országok azért járnak élen az oktatásban, mert sokkal keményebbek a követelmények. Ami nálunk a kemény emelt szintű oktatás, ott az a legalapabb. Mivel jár ez? Hogy az öngyilkosságok tekintetében is élen járnak, főleg az iskolás korúak tekintetében.
2. Az egyenruha nem jelent semmit, nem fognak attól jobban tanulni.
3. Azért a tanárok részéről se kell a hiszti, hogy milyen kevés a fizu. Nekem is van olyan ismerősöm, aki tavaly tanév végéig tanárként dolgozott, sírt, hogy csak 170 ezer körül kap, csak azt nem tette hozzá, hogy ritka volt az olyan nap, mikor teljes egész tanítási időben bent kellett lennie. Csütörtökönként 10 órakor már otthon volt.
A magyar oktatásnak nem célja magas intellektusú diákokat kitermelni, mert a magas intellektus lázadó hajlammal, kritikus gondolkodással jár.
A nagy elméink zöme tehetségtelen, lusta lázadóként volt számon tartva az iskolában.
Az oktatási rendszer se az átlag feletti, sem az átlag alatti képességűekkel nem tud mit kezdeni. A terhelhető, szorgalmas középszerre épít.
Nem csoda egyébként. Ahogy egyik egyetemi oktatóm mondogatta (történelem szakos) az oktatási rendszer létrejöttének legfőbb oka az volt, hogy terhelhető, engedelmes, konformista munkaerőt termeljen ki a születő ipari társadalomnak.
Mindig is az volt a szlogen: "Többet ér a hármas, melyért vért izzadnak, mint az ötös, amit kisujjból ráznak ki."
Az, hogy nem változik. A világ megváltozott. Nem lehet ugyanúgy és ugyanazt tanítani, mint 30-40 éve. Ezt tudomásul kéne venni a tanároknak és a tanárképző intézményeknek is. Akkor talán jobban boldogulnának a diákokkal is, ha nem ugyanúgy próbálkoznának, ahogy pl. velük annak idején.
Egyébként meg sajnos még manapság is van valóságalapja annak a mondásnak, hogy az megy tanárnak, akit máshova nem vesznek fel, de szeretne diplomás lenni.
Csak gondoljon mindenki a saját tanáraira. Általánosban is, középiskolában is, 10-ből 1 normális volt. A többi egyáltalán nem alkalmas a tanári pályára.
"Nem lehet ugyanúgy és ugyanazt tanítani, mint 30-40 éve."
Orbán: Hold my beer!
"Nem lehet ugyanúgy és ugyanazt tanítani, mint 30-40 éve."
Tulajdonképpen ha ugyanaz az elvárt tudásanyag, akkor miért is nem?
18: Nem is igazán az elvárt tudással van gond.
Nekem nincs bajom a lexikális tudással. Nincs bajom a verstanulással. Szerintem hozzátartozik az alapműveltséghez néhány klasszikus vers ismerete, idézése. Nincs bajom a kötelező olvasmányokkal. Ne csak a Harry Pottert ismerje valaki. Bár már az is jó, ha olvas egyáltalán.
Az ugyanazt és ugyanúgy, arra értem, hogy sok tanár az ezer éves jegyzeteiből dolgozik, 20-30 éve szó szerint ugyanazt nyomják le. Nem is akarnak tudást átadni. Leadják az órát, kipipálva.
Az ugyanúgy részhez az is hozzátartozik, hogy ezek a gyerekek nem ugyanolyanok, mint 30 éve. Ha nem azt kapnák, mint a szüleik, akkor talán jobban le lehetne kötni őket.
Ránk is azt mondták, hogy jaj ezek a mai fiatalok. Pedig nem voltunk ördögtől való. Szóval a mai fiatalok esetében sem biztos, hogy csak a fiatalokkal van gond.
És persze kellenének olyan ismeretek is, aminek konkrétan hasznát veszi az ember, pl. egy családi költségvetés összeállítása, emberi kapcsolatokról ismeretek. Bár anno nekünk volt társadalmi ismeretek nevű tantárgyunk, abban előkerültek ilyen témák. Nem tudom, hogy most van-e, vagy kötelező-e.
Évről évre az látszik, hogy nem a gyerekeket húzzák fel egy minimálisan elvárható tudásszintre, hanem a tananyagot butítják le, amennyire csak lehet. Lehet azt mondani, hogy "más világ van", mint 30-40 éve és nem ugyanazt kéne tanítani. Oké. De 30-40 éve még nem adtak olyanoknak érettségit, akiknek egy tőmondatokból álló szöveg szövegértési nehézségeket okoz. Ma ott tartunk, hogy 13-14 éves tanulók gyakorlatilag nem tudnak olvasni.
A szakközép-és szakiskolákat meg kéne erősíteni és nem kell mindenkinek érettségi és egyetem. Viszont emiatt a gimik és az érettségi szintjét felemelném.
Illetve több "javítóiskola" kéne, akár bentlakásos módszerrel. Drasztikusan hangzik, de már ott tartunk, hogy egy általános iskola felső tagozatában nem lehet tanítani, mert a normális viselkedésre alkalmatlan diákokat kirúgni nem lehet, mert nincs hova. Tankötelezett, és ha körzetes, akkor addig szív vele az iskola, amíg vagy nem megy el önként vagy be nem tölti a korhatárt. Ez senkinek nem jó.
A reál tárgyak magasabb színvonalához meg annyit, hogy a tananyag szelektálása és lebutítása természetesen a reál tárgyakat is érinti, itt is vissza kéne térni egy magasabb szintre. Ezt humánosként mondom. Sosem kellett érettségi után használnom pl. a másodfokú egyenlet megoldóképletét, de ez is hozzátartozik az alapműveltséghez.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!