Mennyi politika engedhető be egy általános iskolába?
A minap mesélte a 7.-es unokám, hogy a történelemtanár a migránsok befogadásáról beszélt, és azzal példálózott, hogy anno minket is befogadtak más országok, főleg Amerika, Ausztrália. A gyerek csak ennyire emlékezett belőle, de ki tudja, még mi hangzott el ezen az órán. Rákérdeztem az időpontra, mindez a választások előtti hetekben történt. Másra nem tudok gondolni, mint hogy a gyerekeken keresztül próbálták meg befolyásolni a szülőket.
Szerintetek megengedhető kiskorú gyerekeket felhasználása politikai célra? Vagy lehet ezt másképp értelmezni? Van helye egy ilyen tanárnak az oktatásban?
"a történelemtanár a migránsok befogadásáról beszélt, és azzal példálózott, hogy anno minket is befogadtak más országok, főleg Amerika, Ausztrália."
Visszavenném a tanár diplomáját. Nem azért, megemlített egy aktuálpolitikai problémát (történelemórán ez szerintem elkerülhetetlen), hanem azért, mert szakmailag hülyeségeket beszél. Sírnak, hogy mennyire túlterheltek a tanárok: én inkább kötelező továbbképzéseket írnék nekik elő, mert saját tapasztalat, hogy nagy részük borzasztóan nem ért a saját szakjához, és esze ágában sincs magát továbbképezni. Ugyanazt böfögi vissza a tanulóknak, amiket ezelőtt 30 éve tanítottak a foximaxin, pedig azóta már jó pár szaktudományos írás, tanulmány jelent meg a témában. Tanítottam néhány évig, és ezt tapasztaltam a kollégáknak. Tisztelet a kivételnek, mert biztos van az is.
A dolgot előbb pontosan ismerni kellene.
Az iskola nem azért van, hogy kizárólag a régebbi eseményekről lehessen beszélni benne.
Nagyon más a helyzet ha a tanár választási beszédet tart és megpróbálja a gyerekek véleményét megváltoztatni, egy bizonyos nézetet nekik beadni - mint ha elmond tényeket, megfigyeléseket, gondolatokat és azokat megbeszélik.
A történelem pontosan azért fontos, hogy okuljunk belőle és ne kövessük el ugyanazokat a hibákat - vagy ha valamiről már kiderült, hogy úgy jó működött, akkor ne dobjuk el, hanem használjuk fel újra.
Az történelmi tény, hogy '56 után valóban fogadtak be menekülteket tőllünk. Nagyon nem mindegy, hogy a tanár kiemelte-e , hogy akkor milyen módon lehetett menekültként egy másik országban menedékjogot szerezni, oda bejutni, vagy sem.
Ahogyan az is fontos információ lenne, hogy egy diák kérdése vezetett el ehhez a témához vagy a tanár maga hozta fel.
Ha egy gyerek kérdez, akkor szerintem beszélni kell róla, még akkor is ha nem pontosan a tananyaghoz, témához, netán tantárgyhoz kapcsolódik. Mert kérdezte - vagyis érdekli és választ keres.
Ilyenkor a normális tanár meghallgatja, engedi a többieket is véleményt mondani, elmondja a tényeket és rávilágít, hogy több szempontból is meg lehet nézni a dolgot, több oldalról is nézhető és akkor másképpen látszik.
A gyereken keresztül nem lehet a szülőket befolyásolni a politikával kapcsolatban - nincs olyan, aki ballibes, de hírtelen a fideszre szavazna, csak mert az általános iskolás gyerekem azt hallotta, hogy..., ahogyan fordítva sem.
De az nem baj, ha az otthon elhangzó egyoldalú vélemény mellett a gyerek megtapasztalja, hogy másik nézőpont, más vélemény is van és az is lehet elfogadható vagy indokolható.
Ahogyan a kérdésben is benne van, maga a gyerek sem emlékezett túl sokra, csak, hogy szóba került, hogy anno minket is befogadtak mások - tehát nem volt olyan politikai befolyásolás az órán, ami ne lenne elfogadható.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!