Magyarországra is érvényes lehet az amerikai diplomás túlképzés problémája?
Mennyit ér a diploma? Attól függ. A diplomások számára kétségtelenül előnyös az egyetemi végzettség. De a társadalom egésze számára haszontalan, sőt káros lehet a diplomások túltermelése – figyelmeztet az amerikai közgazdász.
„Lehet, hogy jobban járna a világ, ha nem járna mindenki felsőoktatási intézménybe” – írja az Atlantic magazinban Bryan Caplan közgazdász, akinek Vádirat az oktatás ellen, avagy miért pénz- és időpazarló az oktatási rendszer című könyve a napokban jelent meg.
Caplan tisztában van vele, hogy az egyetemi végzettség elleni vádirata nagy felhördülést vált ki. Elvégre – idézi a szerző a statisztikákat – ma a főiskolát végzettek átlagosan 73 százalékkal keresnek többet, mint a középfokú végzettségűek (a hetvenes években még csak 50 százalék volt a diplomások „prémiuma”).
Az egyén számára kétségtelen előnyökkel jár a diploma megszerzése. Még akkor is, ha az egyetem elvégzése nem feltétlenül jár nagyobb tudással. Caplan számos kutatást és statisztikát idéz, amelyek gyászos képet festenek az egyetemet végzettek ismereteiről és arról a képességükről, hogy az elméleti tudást a gyakorlatban is hasznosítsák. Az egyetemi oktatás színvonala a diákok száma növekedésének arányában romlik. Az amerikai főiskolások harmada küzd alapvető szövegértési vagy matematikai hiányosságokkal. Ma egy egyetemista átlagosan mindössze heti 27 órát tölt az iskolában és tanulással – ötven éve még heti 40-et. Sokak számára a felsőoktatás inkább a bulikról szól, mint a tanulásról.
Caplan mindebből azt a következtetést vonja le, hogy az egyetemi végzettség nem az elsajátított tudás okán, hanem azért jelent verseny- és fizetéselőnyt, mert a diploma megszerzése bizonyítja az állhatatosságot, az elkötelezettséget és a fegyelmet. Aki képes öt évet eltölteni az iskolapadban, gyakran unalmas kérdések tanulmányozásával és fölösleges ismeretek elsajátításával, az minden bizonnyal jól irányítható és szorgalmas munkaerő lesz.
Mindebből azonban nem következik, hogy a racionális egyéni döntések kollektív szempontból is észszerűek – figyelmeztet a diplomások túltermelésének problémájára Caplan. „A társadalom egyre több diákot kényszerít a felsőoktatásba. Ennek hatására azonban a képességek nem javulnak, viszont fegyverkezési verseny alakul ki a bizonyítványvadászatban.” Az állam egyre többet költ a felsőoktatásra. Miközben statisztikák szerint minden a felsőoktatásban töltött év 8-11 százalékkal emeli az egyén fizetését, Cohen úgy számol, hogy a GDP mindössze 1-3 százalékkal nőne, ha mindenki egy évvel tovább tanulna. Vagyis a nemzetgazdaság szempontjából jóval kisebb a tanulás haszna, mint az egyén számára.
Ennek oka pedig az, hogy a felsőoktatási túltermelés miatt a diplomások olyan területeken is előnyben vannak, ahol az egyetemi végzettség nem teszi hatékonyabbá a munkavégzést. Caplan könyve kapcsán az Economist az amerikai munkaügyi statisztikákat idézi, amelyekből kiderül, hogy már a pincérek 16 százaléka is diplomás. A hetvenes években a diplomások fele dolgozott valóban felsőfokú végzettséget igénylő munkakörben, ma viszont mindössze harmada. (metazin.hu)
Nem.
Magyarországot a képzett munkaerő hiánya sújtja, miközben tele vagyunk használhatatlan 8 általánost végzett emberekkel.
Sokkal több diplomásra és szakképzett emberre lenne szükség.
"Sok átmenet van 8 általános meg a diplomás közt. És nyilván a gazdaság igényeihez kell igazítani a képzéseket."
Kedzhetnénk a hiányzó 40 ezer informatikussal
"A hetvenes években a diplomások fele dolgozott valóban felsőfokú végzettséget igénylő munkakörben, ma viszont mindössze harmada."
Tényleg? Legyen ez 80% és akkor túloztunk.
2011-es népszámlálási adatok alapján csak minden 6. embernek van diplomája (a legtöbb nyugat-európai államban minden 2. embernek), ehhez képest a felnőtt lakosság harmada megakadt 8 általánosnál. Magyarországon az alulképzettség a legnagyobb probléma, más országok gondjait nem tudjuk megörökölni.
(KSH 2001 / mondjuk azt figyelembe kell venni, hogy a statisztikába bezavar a feketemunka)
Az emberek IQ-ja nem változott semmit 100 év alatt se, csak eközben 100 évvel ezelőtt a lakosság kevesebb, mint 5%-ának volt diplomája. Ebből következően teljesen természetes jelenség, hogy a diplomások szellemi kapacitása romlik (valójában csak van pár szerencsétlen, aki valójában hülye, csak a szülei elrúgdossák a diplomáig). Nem is csoda, ha rengeteg hallgató nem egy évet csúszik.
Így a valódi probléma nem arról szól, hogy egyre több a diplomás, hanem a közoktatás színvonala még mindig ugyanolyan förtelmes, ami csak degenerált embereket termel ki magából. Aztán az egyetemi élet ilyen csapnivaló emberi minőséggel már nem tud sokat kezdeni. Mindenesetre szakképzettségre hatalmas szükség van, főleg a negyedik ipari forradalom hajnalán.
Hopp, ez egy kicsit frissebb és a kérdéshez jobban passzoló statisztika:
Tehát nem tudom kinek a végbeléből húzzák ki azokat a statisztikákat, miszerint csak minden harmadik ember tud elhelyezkedni diplomával.
Bizony nagyon sok hivatali területen, amire egy betanított munkás is jó lenne, diplomát követelnek, és az, hogy gyakorlatilag tökmindegy milyen diploma, csak legyen, bizonyítja, hogy nem a tudásra van szükség, csak a papírfetisiszta vezetők kielégítésére.
Na meg én is jártam főiskolára, és saját szememmel láttam, hogy időhúzás, tölteléktantárgy az egész. Persze sokan mondják, hogy "hát igen, de a 2. évtől már elkezdenek jönni a hasznos szakmai dolgok, csak addig kell kibírni", de ez milyen elcseszett dolog már, hogy 1 év időhúzás után jutsz szakmai ismeretekhez is, de még akkor se olyan nagyhoz, hiszen pl az informatikai szakmában bár még mimdig előny a diploma, de sokat már nem jelent.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!